Kontakt
Przedszkole Publiczne w Turzy

PLAN ROCZNY

 

Roczny Plan Pracy 
Przedszkola Publicznego w Turzy
na rok szkolny 2022/2023

 

 

Główne zadania:

Zadanie I

„Radosne przedszkolaki”. Działania wspierające ochronę zdrowia psychicznego dzieci oraz wspieranie rodziców i nauczycieli  w ich wychowawczej roli.

Zadanie II

„Poprzez zabawę uczę się i poznaję świat”. Zdobywanie kompetencji kluczowych poprzez zabawę dowolną i kierowaną.

 

Opracowany w oparciu o:

1). Wnioski z nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2020/21

- Przestrzegać terminowości prowadzenia dokumentacji pedagogicznej przez nauczycieli.

- Poszerzyć zakres działań nowatorskich w przedszkolu, związanych z kodowaniem, kamishibai i realizacją dodatkowych programów edukacyjnych.

- Zwiększyć zakres indywidualizacji oddziaływań, związanych z pomocą psychologiczno- pedagogiczną i kształceniem specjalnym.

- Organizować freblowskie kąciki i  wystawy tematyczne.

- Doskonalić umiejętności nauczycieli w planowaniu pracy, w tym indywidualizacji zadań stawianych dzieciom w grupach łączonych.

- Modyfikować formy współpracy z rodzicami w celu zwiększania ich decyzyjności, wspierania ich w wychowaniu dzieci do wartości oraz innych sprawach wychowawczych.

- Udoskonalić organizację WDN, spotkań samokształceniowych w celu wymiany doświadczeń, wiedzy i umiejętności zdobytych podczas szkoleń.

2). Kierunki polityki oświatowej na rok szkolny 

- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.

- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.

- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

3). Cele:

- Rozwijanie wiary we własne siły, możliwości, poczucie własnej wartości.

- Nauka empatii i współpracy.

- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania uczuć.

- Przygotowanie dzieci do łatwego startu w szkole – zdrowie fizyczne, psychiczne, emocjonalne.

- Uświadamianie dorosłym i dzieciom praw i obowiązków dzieci.

- Wspieranie rodziców w wychowywaniu dzieci.

- Pogłębianie kompetencji nauczycieli, doskonalenie umiejętności pracy wychowawczej i dydaktycznej.

- Rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci poprzez wykorzystanie Darów Froebla, Pomocy Montesorii, pomocy dydaktycznych „Kodowanie na dywanie".

 

Obszar: Opieka, wychowanie, edukacja

Cel

Zadanie/sposób realizacji

Osoba

Odpowiedzialna

Termin realizacji

  1. Tworzenie warunków do realizacji podstawy programowej
  1. Wnioski nauczycieli w sprawie dopuszczenia programów do realizacji.

dyrektor

sierpień 2022

  1. Ustalenie przedszkolnego zestawu programów na rok szkolny 2022/2023, zaopiniowanie przez radę pedagogiczną.

dyrektor

 sierpień 2022

  1. Dopasowanie ramowych rozkładów dnia w kontekście proporcji zagospodarowania czasu, w grupie starszej i młodszej z uwzględnieniem:
  • przestrzegania zasad higieny,
  • zajęć organizowanych i zabaw dowolnych,
  • aktywności na powietrzu,
  • zajęć dydaktycznych,
  • posiłków (śniadanie, obiad, podwieczorek).

nauczycielki

 sierpień 2022

 

  1. Organizacja procesów wspomagania rozwoju i edukacji dzieci
  1. Planowanie procesów wspomagania rozwoju i edukacji przez nauczycieli z wykorzystaniem przyjętych programów.

nauczycielki

cały rok

  1. Analiza problemów, trudności edukacyjnych oraz sukcesów dzieci, ustalenie wniosków i sposobu realizacji. Uwzględnienie problemów w podsumowaniu adaptacji, obserwacji, obserwacji i diagnozie oraz podsumowaniach po I półroczu i na koniec roku.

nauczycielki

cały rok

 

  1. Zajęcia z panią psycholog.

Etat pedagoga specjalnego w przedszkolu.

dyrektor

cały rok

  1. Doskonalenie systemu wychowawczego przedszkola i kształtowanie inteligencji emocjonalnej dzieci

 

 

 

 

  1. Prowadzenie  zabaw adaptacyjnych i integracyjnych – wspomaganie rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci.

nauczycielki

wrzesień –

październik 2022

  1. Zawarcie kontraktów grupowych obejmujących normy zachowania
    i postępowania – przygotowanie formy graficznej w salach.

nauczycielki

wrzesień 2022

  1. „Siła bajek” - czytanie literatury dziecięcej, rozbudzającej empatię, poruszające problemy dotyczące ich wieku (np.: bajki terapeutyczne, baśnie, słuchowiska).

nauczycielki

 cały rok

  1. Praca wychowawczo-terapeutyczna nad niewłaściwymi zrachowaniami dzieci - wyciszamy i niwelujemy niewłaściwe zachowania poprzez wybrane zabawy w grupie:
  • gry i zabawy na budowanie poczucia własnej wartości i silnej osobowości
  • uczymy się radzić sobie ze stresem
  • umowa na trudną sytuację (wybrane dzieci)

nauczycielki

cały rok

  1. Analiza bieżących problemów wychowawczych,  pojawiających się
    w poszczególnych grupach, przekazanie informacji na zebraniu rady pedagogicznej w celu ustalenia działań profilaktycznych.

nauczycielki

cały rok

  1. Prawa i obowiązki dzieci – cykl zajęć dla dzieci.

nauczycielki

listopad

  1. ,,Antosia uczy i ostrzega”- program pozwalający dzieciom zrozumieć otaczający świat i uniknąć niebezpiecznych zdarzeń:
  • bezpieczne zachowania wśród dzieci
  • bezpieczeństwo życia codziennego
  • ostrożność wobec nieznajomych dorosłych


 

nauczycielka grupy młodszej

cały rok

  1. Kontynuacja programu „Przyjaciele Zippiego”, którego celem jest promocja zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia małych dzieci.

Wzbogacenie kącika przyrody o hodowlę patyczaków.

nauczycielka grupy starszej

cały rok

  1. Zajęcia i zabawy dydaktyczne.

Uczymy się poszanowania dla wartości: prawdę, dobro, piękno, zgoda, szacunek, uczciwość, miłość, szczęście, odpowiedzialność, mądrość, solidarność. Wykorzystanie literatury dla dzieci – omawianie postaw bohaterów, bajki i filmy edukacyjne dla dzieci, stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających wychowaniu do wartości.

nauczycielki

cały rok

  1. Zajęcia dla dzieci z panią psycholog.

psycholog

dyrektor

cały rok

  1. Planowanie i realizowanie w grupach tematów kompleksowych:
  • „Grupa przedszkolna”,
  •  „Rodzina”,
  • „Kodeks przedszkolaka”,
  • „Emocje”,
  • „Prawa dziecka”,
  • „Mała ojczyzna”,

nauczycielki

cały rok

  1. Tworzenie warunków do rozwoju samodzielności dzieci, umożliwienie działalności
    z własnej inicjatywy
    i podejmowania samodzielnych decyzji
  1. Przygotowanie w salach kącików zainteresowań stałych i czasowych:

 

nauczycielki

cały rok

  1. Zabawy z Darami Freobla. Cykliczne Poranki Freoblowskie.

dyrektor

nauczycielki

cały rok

  1. Inspirowanie dzieci do zabaw tematycznych odpowiednio do sytuacji okolicznościowych lub realizowanych tematów kompleksowych.

nauczycielki

cały rok

  1. Inspirowanie dzieci do zabaw konstrukcyjnych.

Dbanie o różnorodność klocków w kąciku konstrukcyjnym.

Tworzenie prac przestrzennych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów.

Wykorzystanie darów natury podczas zabawy dowolnej.  

dyrektor

nauczycielki

cały rok

  1. Prowadzenie zajęć dotyczących doskonalenia umiejętności w zakresie samoobsługi, wykorzystanie sytuacji życia codziennego:
  • samodzielnego rozbierania i ubierania,
  • składania ubrań,
  • mycia rąk,
  • nakrywania do stołu i samodzielnego jedzenia,
  • korzystania z noża i widelca, używanie serwetek.

nauczycielki

cały rok

  1. Systematyczna realizacja dyżurów - poznanie obowiązków dyżurnego.

nauczycielki

cały rok

  1. Cykliczne organizowanie sprzątania w sali przedszkolnej (segregowanie klocków, układanie zabawek itp.) pod hasłem „Piątkowe sprzątanie sali”.

nauczycielki

cały rok

  1. Promocja zdrowia, bezpieczeństwa, aktywności ruchowej i zdrowego odżywiania
  1. Wykorzystanie ilustracji dydaktycznych promujących właściwe zachowania higieniczne.

nauczycielki

cały rok

  1. Codzienne  ćwiczenia poranne – jeden nowy zestaw na tydzień w grupie starszej. Zabawa ruchowa w grupie młodszej.

nauczycielki

cały rok

  1. Systematyczne prowadzenie zestawów zabaw ruchowych (dzieci młodsze)
    i zestawów ćwiczeń gimnastycznych (dzieci pięcio i sześcioletnie).

nauczycielki

cały rok

  1. Udział przedszkolaków w ogólnopolskim programie „Kubusiowi przyjaciele natury”.

nauczycielka

grupy młodszej

II półrocze

  1. Udział przedszkolaków w programie edukacyjnym „Skąd się biorą produkty mleczne” organizowanym przez Główny Inspektorat Sanitarny i Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

nauczycielki

 

II półrocze

  1. Korzystanie z urządzeń na terenie placu zabaw z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.

nauczycielki

cały rok

  1. Poznanie zasad bezpieczeństwa na drodze poprzez prowadzenie tematu kompleksowego i  zabaw edukacyjnych w ciągu dnia. Poznanie numerów alarmowych.

nauczycielki

wrzesień 2022

  1. Spotkanie edukacyjne z dietetykiem dla dzieci i nauczycieli.

Nauczycielki

II półrocze

  1. Zajęcia kulinarne dla dzieci.

nauczycielki

cały rok

  1. Zdobywanie nowych kompetencji kluczowych poprzez zabawę dowolną i zajęcia dydaktyczne.

 

  1. Wybór programu wychowania przedszkolnego, zwrócenie uwagi na treści edukacyjne w odniesieniu do zdobywania kompetencji kluczowych.

 

nauczycielki

sierpień 2020

  1. Wdrożenie Ogólnopolskiego programu Uczymy Dzieci Programować w grupie starszej.

nauczycielka grupy starszej

II półrocze

  1. Organizowanie zewnętrznych warsztatów dla dzieci „Doświadczenia i eksperymenty”

 

dyrektor

nauczycielki

 

cały rok

  1. Wprowadzenie dodatkowej godziny języka angielskiego w grupie starszej.

Wykorzystanie zestawu pomocy interaktywnych „Tom and Kari”.

dyrektor

nauczycielka języka angielskiego

cały rok

  1. Udział w akcjach Ministerstwa Edukacji i Nauki  „Szkoła do Hymnu” „Szkoła Pamięta”.

nauczycielki

cały rok

  1. Zajęcia edukacyjne z teatrem Kamishibai, wykorzystania teatru w I i III części dnia.

nauczycielki

cały rok

  1. Kontynuacja  programu „Dar Zabawy” wg koncepcji freoblowskiej. Aktywność zabawowa w procesie poznawania świata przez dziecko.

nauczycielki dyrektor

cały rok

  1. „Zabawy interaktywne dla przedszkolaków”- przedszkolak w świecie cyfrowym. Wykorzystanie tablic interaktywnych, stanowiska komputerowego, tabletów do zabaw zorganizowanych i dowolnych. Nauka właściwego i bezpiecznego korzystania z narzędzi multimedialnych.

nauczycielki dyrektor

cały rok

  1. Edukacja preorientacji zawodowej przedszkolaków. Poznawanie wybranych zawodów poprzez organizowanie zajęć i spotkań edukacyjnych.

nauczycielki

cały rok

  1. Udział dzieci w spektaklach i koncertach online. Wprowadzanie dzieci w świat wartości, szukanie odpowiedzi na pytania dotyczące: bezinteresowności, dobroci, przyjaźni, uczciwości i sprawiedliwości, odróżnianie dobra od zła.

nauczycielki

cały rok

Obszar: Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka

Cel

Zadanie/sposób realizacji

Osoba odpowiedzialna

Termin realizacji

  1. Doskonalenie systemu wspierania rozwoju każdego dziecka i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  1. Prowadzenie obserwacji pedagogicznych według przyjętych narzędzi:
  • karta adaptacyjna,
  • arkusz obserwacji cech rozwojowych dzieci.

 

nauczycielki

wrzesień –

październik 2022

  1. Przeprowadzenie diagnozy przedszkolnej dziecka 6 letniego, ustalenie kto  wymaga wspomagania i korygowania rozwoju (w oparciu o arkusz badania gotowości szkolnej).

nauczycielka grupy starszej

wrzesień –

październik 2022

  1. Realizacja zasady indywidualizacji podczas zajęć dydaktycznych, praca na dwóch poziomach w grupie starszej i młodszej.

nauczycielki

cały rok

  1. Opracowanie indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju dla  dzieci w razie potrzeby lub planów pracy z dziećmi oraz plan pracy z dzieckiem zdolnym.

nauczycielka grupy starszej

październik –

 listopad
2022

  1. Ustalenie dla dzieci form, okresu udzielania i wymiaru godzin w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.                

dyrektor

niezwłocznie
po uzyskaniu informacji
od nauczycieli lub specjalistów

  1. Prowadzenie zajęć indywidualnych  i dokumentowanie wspomagania i korygowania rozwoju dzieci sześcioletnich, dzieci pięcioletnich oraz dziecka młodszego.

nauczycielki

 

po obserwacji

2022

  1. Przygotowanie informacji o gotowości szkolnej i przekazanie jej rodzicom.

nauczycielka grupy starszej

do końca kwietnia 2023

  1. Realizacja zajęć logopedycznych, zajęć z psychologiem i pedagogiem specjalnym w odniesieniu do dzieci objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną odpowiednio do potrzeb i dokumentowanie pracy w dziennikach.

logopeda

według zaleceń ujętych
w orzeczeniach, opiniach, planach
i programach.

 

  1. Ocena efektywności realizowanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej (terapia logopedyczna, zajęcia z tyflopedagogiem, zajęcia rewalidacyjne).

logopeda

tyflopedagog

oligofrenopedagog

przed projektem organizacyjnym

  1. Ustalenie potrzeb w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na nowy rok.

dyrektor

przed projektem organizacyjnym

Obszar: Funkcjonowanie przedszkola w środowisku

Cel

Zadanie/sposób realizacji

Osoba odpowiedzialna

Termin realizacji

  1. Organizacja wydarzeń przedszkolnych środowiskowych we współpracy z rodzicami i partnerami zewnętrznymi.
  1. Dzień Przedszkolaka- świętowanie w grupie starszej i młodszej.

nauczycielki

dyrektor

wrzesień

2022

  1. Dzień Marchewki.

 

nauczycielki

październik

2022

  1. Udział w akacji Ministerstwa Edukacji i Nauki  „Szkoła Pamięta”.

nauczycielki

dyrektor

według ofert

  1. Przedszkolaki dla Niepodległej/ Przedszkole do hymnu.

nauczycielki

listopad

2022

  1. Dzień Pluszowego Misia.

nauczycielki

listopad
2022

  1. Andrzejki.

nauczycielki

listopad

2022

  1. Mikołajki.

nauczycielki

dyrektor

rada rodziców

grudzień

2022

  1. Przedszkolna Wigilia.

nauczycielki

dyrektor

grudzień

2022

 

  1. Kolędowanie z grupą śpiewaczą „Turzanki”.

Anna Sowa

styczeń 2023

  1. Bal karnawałowy.

dyrektor

nauczycielki

styczeń 2023

  1. Dzień Babci i Dziadka.

nauczycielki

styczeń 2023

  1. Powitanie wiosny – Zielony Dzień w przedszkolu.

nauczycielki

marzec 2023

  1. Przedszkolny poranek wielkanocny.

nauczycielki

kwiecień 2023

  1. Światowy Dzień Ziemi.

nauczycielki

kwiecień 2023

  1. Dzień Dziecka.

nauczyciele
dyrektor

rada rodziców

 czerwiec 2023

  1. Dzień Rodziny/Dzień Matki

nauczyciele

dyrektor

maj 2023

  1. Zakończenie roku szkolnego.

 

nauczycielki

dyrektor

rada rodziców

23.06.2023

  1. Promocja przedszkola
  1. Udział w konkursach zewnętrznych i wewnętrznych.

nauczycielki

według ofert

  1. Informacja o działalności przedszkola na stronie internetowej przedszkola oraz prasie lokalnej:
  • ważne wydarzenia.

nauczycielki

dyrektor

cały rok

  1. Prowadzenie, aktualizacja strony internetowej przedszkola.

Anna Sowa

cały rok

 

  1. Działania na rzecz środowiska społecznego
  1. Udział w XXI edycji akcji charytatywnej „Góra grosza”.

Anna Sowa

październik 2022 – luty 2023

  1. Udział w akcji „Zbieramy nakrętki dla Wiktorii”.

Anna Sowa

cały rok

  1. Zorganizowanie dni otwartych dla dzieci nowych nie uczęszczających do przedszkola, prowadzenie  zabaw integracyjnych na świeżym powietrzu z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny przed i po zabawie.

Anna Sowa

II półrocze

  1. Zebranie ogólne z rodzicami.

Ustalenie regulaminu rady rodziców i planu jej działania oraz spotkań z dyrektorem.

dyrektor

rodzice

sierpień 2022

  1. Spotkania indywidualne i grupowe z rodzicami.

 

nauczycielki

cały rok

  1. Pedagogizacja rodziców – spotkania z nauczycielami i psychologiem

nauczycielki

II półrocze

  1. Ważne informacje dla rodziców – aktualności i aktywna zakładka Dla Rodziców na stronie internetowej przedszkola.

Anna Sowa

cały rok

  1. Przekazanie informacji o wynikach obserwacji, postępach dzieci oraz wynikach diagnozy.

nauczycielki

 

 

 

I półrocze

II półrocze

  1. Konsultacje rodziców z panią psycholog osobiście lub telefonicznie.

psycholog

od września 2022

  1. Zajęcia otwarte dla rodziców o tematyce „Prawa dziecka” – budowanie więzi rodzinnej.

Katarzyna Studzińska

listopad 2022

  1. Dokumentowanie współpracy z rodzicami:
  • listy obecności na zebraniach,
  • protokoły w zeszycie zebrań,
  • zgody rodziców, oświadczenia i upoważnienia,
  • zeszyt spotkań indywidulanych w poszczególnych grupach.

nauczycielki

cały rok

Obszar: Organizacja i zarządzanie przedszkolem

Cel

Zadanie/sposób realizacji

Osoba odpowiedzialna

Termin realizacji

  1. Stworzenie systemu pracy zespołowej w przedszkolu
  1. Wspólne opracowywanie dokumentacji przedszkolnej: roczny plan pracy, procedury, regulaminy.

nauczycielki

dyrektor


do  września 2022

  1. Doskonalenie przestrzeni edukacyjnej
  1. Wykorzystywanie w pracy wszystkich pomocy dydaktycznych i  wzbogacanie bazy w miarę możliwości finansowych

nauczycielki

dyrektor

cały rok

  1. Wzbogacanie bazy przedszkolnej w pomoce dydaktyczne ułatwiające organizację i podnoszące atrakcyjność zajęć matematycznych, językowych, ruchowych.

dyrektor

cały rok

  1. Planowanie zajęć z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy w celu pobudzania aktywności poznawczych.

nauczycielki

cały rok

  1. Wykorzystanie Darów Froebla na zajęciach z dziećmi. Pomocy Montesorii, pomocy dydaktycznych „Kodowanie na dywanie”

nauczycielki

II półrocze

  1. Doskonalenie systemu dokumentowania pracy przedszkola
  1. Ustalenie wykazu dokumentacji pracy nauczyciela i sposobu jej prowadzenia.

 

dyrektor

wrzesień 2022

  1. Ustalenie sposobu i narzędzi do  prowadzenia obserwacji pedagogicznych, obserwacji i diagnozy.

 

nauczycielki

dyrektor

wrzesień 2022

 

 

Działania wspierające Nauczycieli

Formy współpracy z dyrektorem, rodzicami i instytucjami:

  • Gminne Centrum Kultury, Czytelnictwa i Promocji w Rzepienniku Strzyżewskim
  • GOPS
  • Policja
  • Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
  • Psycholog, logopeda, pedagog specjalny, tyflopedagog
  • konsultacje z dyrektorem, nadzór pedagogiczny – wspomaganie, rady szkoleniowe

Rady Pedagogiczne, spotkań warsztatowe:

  • wymiana informacji, uwag, spostrzeżeń,
  • dzielenie się doświadczeniami, wiedzą , umiejętnościami,
  • konsultacje ze specjalistami,
  • szkolenia dostosowane do aktualnych potrzeb dzieci i nauczycieli (w zakresie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej, rozwijania kompetencji kluczowych)

   

 

Bibliografia

  1. Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego 
  2. Program Wychowania Przedszkolnego Jolanta Wasilewska „Drużyna Marzeń”
  3. Program Wychowania Przedszkolnego Barbara Milewicz – Kuźnia, Sylwia Kustosz, Katarzyna Małek „Dar Zabawy”
  4. Izabela Barankiewicz Natalia Natalia Zduńczyk „Wszystkie dzieci są nasze” Rzecznik Praw Dziecka marek Michalak
  5. Pomoce dydaktyczne Program Przyjaciele Zippiego
  6. Pomoce dydaktyczne „Uczymy Dzieci Programować” 
  7. Programy: „Skąd się biorą produkty ekologiczne”; „Kubusiowi Przyjaciele Natury” „Czyste powietrze wokół nas”
  8. Pomoce dydaktyczne „Antosia uczy i ostrzega”
  9. www.gov.pl

 

Przyjęto uchwałą Rady Pedagogicznej