PLAN ROCZNY
Roczny Plan Pracy
Przedszkola Publicznego w Turzy
na rok szkolny 2022/2023
Główne zadania:
Zadanie I
„Radosne przedszkolaki”. Działania wspierające ochronę zdrowia psychicznego dzieci oraz wspieranie rodziców i nauczycieli w ich wychowawczej roli.
Zadanie II
„Poprzez zabawę uczę się i poznaję świat”. Zdobywanie kompetencji kluczowych poprzez zabawę dowolną i kierowaną.
Opracowany w oparciu o:
1). Wnioski z nadzoru pedagogicznego za rok szkolny 2020/21
- Przestrzegać terminowości prowadzenia dokumentacji pedagogicznej przez nauczycieli.
- Poszerzyć zakres działań nowatorskich w przedszkolu, związanych z kodowaniem, kamishibai i realizacją dodatkowych programów edukacyjnych.
- Zwiększyć zakres indywidualizacji oddziaływań, związanych z pomocą psychologiczno- pedagogiczną i kształceniem specjalnym.
- Organizować freblowskie kąciki i wystawy tematyczne.
- Doskonalić umiejętności nauczycieli w planowaniu pracy, w tym indywidualizacji zadań stawianych dzieciom w grupach łączonych.
- Modyfikować formy współpracy z rodzicami w celu zwiększania ich decyzyjności, wspierania ich w wychowaniu dzieci do wartości oraz innych sprawach wychowawczych.
- Udoskonalić organizację WDN, spotkań samokształceniowych w celu wymiany doświadczeń, wiedzy i umiejętności zdobytych podczas szkoleń.
2). Kierunki polityki oświatowej na rok szkolny
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
3). Cele:
- Rozwijanie wiary we własne siły, możliwości, poczucie własnej wartości.
- Nauka empatii i współpracy.
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania uczuć.
- Przygotowanie dzieci do łatwego startu w szkole – zdrowie fizyczne, psychiczne, emocjonalne.
- Uświadamianie dorosłym i dzieciom praw i obowiązków dzieci.
- Wspieranie rodziców w wychowywaniu dzieci.
- Pogłębianie kompetencji nauczycieli, doskonalenie umiejętności pracy wychowawczej i dydaktycznej.
- Rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci poprzez wykorzystanie Darów Froebla, Pomocy Montesorii, pomocy dydaktycznych „Kodowanie na dywanie".
Obszar: Opieka, wychowanie, edukacja |
|||
Cel |
Zadanie/sposób realizacji |
Osoba Odpowiedzialna |
Termin realizacji |
|
|
dyrektor |
sierpień 2022 |
|
dyrektor |
sierpień 2022 |
|
|
nauczycielki |
sierpień 2022
|
|
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
nauczycielki |
cały rok
|
|
Etat pedagoga specjalnego w przedszkolu. |
dyrektor |
cały rok |
|
|
|
nauczycielki |
wrzesień – październik 2022 |
|
nauczycielki |
wrzesień 2022 |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
|
nauczycielki |
listopad |
|
|
nauczycielka grupy młodszej |
cały rok |
|
Wzbogacenie kącika przyrody o hodowlę patyczaków. |
nauczycielka grupy starszej |
cały rok |
|
Uczymy się poszanowania dla wartości: prawdę, dobro, piękno, zgoda, szacunek, uczciwość, miłość, szczęście, odpowiedzialność, mądrość, solidarność. Wykorzystanie literatury dla dzieci – omawianie postaw bohaterów, bajki i filmy edukacyjne dla dzieci, stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających wychowaniu do wartości. |
nauczycielki |
cały rok |
|
|
psycholog dyrektor |
cały rok |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
dyrektor nauczycielki |
cały rok |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
Dbanie o różnorodność klocków w kąciku konstrukcyjnym. Tworzenie prac przestrzennych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów. Wykorzystanie darów natury podczas zabawy dowolnej. |
dyrektor nauczycielki |
cały rok |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
nauczycielki |
cały rok |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
|
nauczycielka grupy młodszej |
II półrocze |
|
|
nauczycielki
|
II półrocze |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
|
nauczycielki |
wrzesień 2022 |
|
|
Nauczycielki |
II półrocze |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
|
|
nauczycielki |
sierpień 2020 |
|
nauczycielka grupy starszej |
II półrocze |
|
|
dyrektor nauczycielki
|
cały rok |
|
Wykorzystanie zestawu pomocy interaktywnych „Tom and Kari”. |
dyrektor nauczycielka języka angielskiego |
cały rok |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
|
nauczycielki dyrektor |
cały rok |
|
|
nauczycielki dyrektor |
cały rok |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
Obszar: Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka |
|||
Cel |
Zadanie/sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin realizacji |
|
|
nauczycielki |
wrzesień – październik 2022 |
|
nauczycielka grupy starszej |
wrzesień – październik 2022 |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
|
nauczycielka grupy starszej |
październik – listopad |
|
|
dyrektor |
niezwłocznie |
|
|
nauczycielki
|
po obserwacji 2022 |
|
|
nauczycielka grupy starszej |
do końca kwietnia 2023 |
|
|
logopeda |
według zaleceń ujętych
|
|
|
logopeda tyflopedagog oligofrenopedagog |
przed projektem organizacyjnym |
|
|
dyrektor |
przed projektem organizacyjnym |
|
Obszar: Funkcjonowanie przedszkola w środowisku |
|||
Cel |
Zadanie/sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin realizacji |
|
|
nauczycielki dyrektor |
wrzesień 2022 |
|
nauczycielki |
październik 2022 |
|
|
nauczycielki dyrektor |
według ofert |
|
|
nauczycielki |
listopad 2022 |
|
|
nauczycielki |
listopad |
|
|
nauczycielki |
listopad 2022 |
|
|
nauczycielki dyrektor rada rodziców |
grudzień 2022 |
|
|
nauczycielki dyrektor |
grudzień 2022
|
|
|
Anna Sowa |
styczeń 2023 |
|
|
dyrektor nauczycielki |
styczeń 2023 |
|
|
nauczycielki |
styczeń 2023 |
|
|
nauczycielki |
marzec 2023 |
|
|
nauczycielki |
kwiecień 2023 |
|
|
nauczycielki |
kwiecień 2023 |
|
|
nauczyciele rada rodziców |
czerwiec 2023 |
|
|
nauczyciele dyrektor |
maj 2023 |
|
|
nauczycielki dyrektor rada rodziców |
23.06.2023 |
|
|
|
nauczycielki |
według ofert |
|
nauczycielki dyrektor |
cały rok |
|
|
Anna Sowa |
cały rok
|
|
|
|
Anna Sowa |
październik 2022 – luty 2023 |
|
Anna Sowa |
cały rok |
|
|
Anna Sowa |
II półrocze |
|
Ustalenie regulaminu rady rodziców i planu jej działania oraz spotkań z dyrektorem. |
dyrektor rodzice |
sierpień 2022 |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
|
nauczycielki |
II półrocze |
|
|
Anna Sowa |
cały rok |
|
|
nauczycielki
|
I półrocze II półrocze |
|
|
psycholog |
od września 2022 |
|
|
Katarzyna Studzińska |
listopad 2022 |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
Obszar: Organizacja i zarządzanie przedszkolem |
|||
Cel |
Zadanie/sposób realizacji |
Osoba odpowiedzialna |
Termin realizacji |
|
|
nauczycielki dyrektor |
|
|
|
nauczycielki dyrektor |
cały rok |
|
dyrektor |
cały rok |
|
|
nauczycielki |
cały rok |
|
|
nauczycielki |
II półrocze |
|
|
|
dyrektor |
wrzesień 2022 |
|
nauczycielki dyrektor |
wrzesień 2022 |
Działania wspierające Nauczycieli
Formy współpracy z dyrektorem, rodzicami i instytucjami:
- Gminne Centrum Kultury, Czytelnictwa i Promocji w Rzepienniku Strzyżewskim
- GOPS
- Policja
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
- Psycholog, logopeda, pedagog specjalny, tyflopedagog
- konsultacje z dyrektorem, nadzór pedagogiczny – wspomaganie, rady szkoleniowe
Rady Pedagogiczne, spotkań warsztatowe:
- wymiana informacji, uwag, spostrzeżeń,
- dzielenie się doświadczeniami, wiedzą , umiejętnościami,
- konsultacje ze specjalistami,
- szkolenia dostosowane do aktualnych potrzeb dzieci i nauczycieli (w zakresie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej, rozwijania kompetencji kluczowych)
Bibliografia
- Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego
- Program Wychowania Przedszkolnego Jolanta Wasilewska „Drużyna Marzeń”
- Program Wychowania Przedszkolnego Barbara Milewicz – Kuźnia, Sylwia Kustosz, Katarzyna Małek „Dar Zabawy”
- Izabela Barankiewicz Natalia Natalia Zduńczyk „Wszystkie dzieci są nasze” Rzecznik Praw Dziecka marek Michalak
- Pomoce dydaktyczne Program Przyjaciele Zippiego
- Pomoce dydaktyczne „Uczymy Dzieci Programować”
- Programy: „Skąd się biorą produkty ekologiczne”; „Kubusiowi Przyjaciele Natury” „Czyste powietrze wokół nas”
- Pomoce dydaktyczne „Antosia uczy i ostrzega”
- www.gov.pl
Przyjęto uchwałą Rady Pedagogicznej