Kontakt
Przedszkole Publiczne w Turzy

STATUT PRZEDSZKOLA

 

STATUT PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO

W TURZY

 

Rozdział 1

POSTAWNOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

1. Statut Przedszkola Publicznego w Turzy został opracowany na podstawie art.102 Prawa Oświatowego.
2. Statut respektuje przepisy prawa, zobowiązania wynikające z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ, Deklaracji Praw Dziecka ONZ oraz zasady zawarte w naukach pedagogicznych.

 

§ 2

1. Ilekroć w dalszej części statutu mowa jest bez bliższego określenia o:
1) przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole Publiczne w Turzy;
2) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.); 
3) 
ustawie o systemie oświaty – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2016r. poz. 1943, 1954, 1985 i 2169 oraz z 2017 r. poz. 60, 949 i 1292 ze zm.);
4) Karcie Nauczyciela – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1189 ze zm.);
5) statucie – należy przez to rozumieć Statut Przedszkola Publicznego w Turzy;
6) dyrektorze – należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola Publicznego w Turzy;
7) radzie pedagogicznej – należy  przez to rozumieć radę pedagogiczną Przedszkola Publicznego w Turzy;
8) radzie rodziców – należy przez to rozumieć radę rodziców Przedszkola Publicznego w Turzy;
9) dzieciach – należy przez to rozumieć dzieci z oddziałów przedszkolnych;
10) wychowankach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Przedszkola Publicznego w Turzy;
11) rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców oraz osoby lub podmioty sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
12) nauczycielu – należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pracownika pedagogicznego;
13) wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w przedszkolu;
14) organie prowadzącym przedszkole – należy przez to rozumieć Gminę Rzepiennik Strzyżewski;
15) organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Małopolskiego Kuratora Oświaty;
16) uchwale rady gminy – należy przez to rozumieć Uchwałę Rady Gminy Rzepiennik NR XXVII/181/2016 z dnia 29 grudnia 2016 r. Strzyżewski w spawie ustalenia czasu bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w przedszkolach prowadzonych przez Gminę Rzepiennik Strzyżewski, wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego dzieci w wieku do 5 lat powyżej ustalonego czasu bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki oraz warunków zwolnień od tych opłat. 

 

Rozdział 2

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

 

§3

1. Przedszkole realizuje cele i zadania zgodnie z oczekiwaniami rodziców wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
2. Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
3. W ramach zadań działalności edukacyjnej przedszkole realizuje:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek
w poczuciu bezpieczeństwa;

3) wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
4) zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
5) wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
6) wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
7) tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących
do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;

8) przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane między innymi z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiający się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
9) tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
10) tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
11) tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
12) współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
13) kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
14) systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
15) systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące
do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;

16) organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego;
17) tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
4. Przedszkole realizuje cele i zadania poprzez:
1) organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców, oraz predyspozycji rozwojowych dziecka;
2) dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
3) stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności;
4) indywidualizację tempa pracy dydaktyczno–wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka.
5. Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej, umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego.
6. Przedszkole prowadzi bezpłatne nauczanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz ponad podstawę dla wszystkich dzieci z terenu gminy, mających prawo do wychowania przedszkolnego, w tym dzieci 6letnie w ramach obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego.

 

§4

1. Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno–pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
2. Pomoc psychologicznopedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologicznopedagogicznej dla dzieci.
3. Pomoc psychologicznopedagogiczna udzielna jest w przedszkolu zgodnie z zasadami organizacji i udzielania pomocy psychologicznopedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach określonych w odrębnych przepisach.
4. Pomoc psychologicznopedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
5. Pomocy psychologicznopedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści.
6. Pomoc psychologicznopedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami dzieci;
2) poradniami psychologicznopedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
7. Dyrektor przedszkola uzgadnia z podmiotami wskazanymi w ust. 3 warunki współpracy, o której mowa w ust. 3.
8. Pomoc psychologiczno–pedagogiczna w przedszkolu, szkole i placówce jest udzielana z inicjatywy:
1) dziecka;
2) rodziców dziecka;
3) dyrektora przedszkola;
4) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzących zajęcia z dzieckiem;
5) pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania;
6) poradni;
7) pomocy nauczyciela;
8) pracownika socjalnego;
9) asystenta rodziny;
10) kuratora sądowego;
11) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
9. W przedszkolu pomoc psychologicznopedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia;
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjnokompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalnospołeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
4) porad i konsultacji.
10. Przedszkole w ramach potrzeb organizuje wczesne wspomaganie rozwoju dzieci, które ma na celu pobudzenie psychoruchowego, społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do momentu podjęcia nauki w szkole.
11. Do zadań zespołu wczesnego wspomaganie rozwoju dzieci należy w szczególności:
1) ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
2) nawiązanie współpracy z zakładem opieki zdrowotnej lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
3) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
4) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.                          

Rozdział 3

SPRAWOWANIE OPIEKI NAD DZIECKIEM

 

§5

1. Przedszkole realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku dzieci i potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem bezpieczeństwa i higieny, a zwłaszcza:
1) nauczyciel sprawuje opiekę w czasie pobytu dziecka w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola, pamiętając o przestrzeganiu w szczególności przepisów BHP, przepisów przeciwpożarowych i ruchu drogowego;
2) podczas zajęć i zabaw wymagających szczególnej ostrożności nauczyciel zobowiązany jest poprosić o pomoc innego pracownika przedszkola;
3) opiekę nad dziećmi w czasie zajęć i wycieczek poza teren przedszkola pełnią nauczyciele, pracownicy obsługi, a w razie potrzeby wyznaczeni rodzice;
4) w sytuacji organizowanych wycieczek autokarowych dla dzieci za zgodą rodziców nauczyciel sporządza listę uczestników oraz kartę wycieczki, zawierającą program wycieczki, imię i nazwisko kierownika oraz opiekunów, czas trwania i miejsce wycieczki;
5) za prawidłowy i bezpieczny dobór pomocy i zabawek, sprzętu znajdującego się w sali odpowiada nauczyciel, któremu powierzono oddział;
6) ustalony dzienny harmonogram planu zajęć jest zgodny z zasadami   higieny psychicznej dziecka, uwzględniający równomierne rozłożenie zajęć w ciągu dnia oraz ich różnorodność;
7) w czasie pobytu w przedszkolu dzieci mają zapewniony odpoczynek w formie przystosowanej do wieku i potrzeb – ćwiczenia i zabawy relaksacyjne, uspokajające;
8) w salach przedszkolnych powinna być zapewniona temperatura co najmniej 18ºC;
9) dzieci przebywają codziennie na świeżym powietrzu – w zależności od sprzyjających warunków atmosferycznych, uczestniczą w organizowanych zabawach ruchowych, zajęciach sportowych, obserwacjach przyrodniczych, pracach gospodarczych, porządkowych , spacerach i wycieczkach;
10) nie organizuje się wycieczek, spacerów z dziećmi podczas upału, burzy, śnieżycy i gołoledzi oraz niskiej ujemnej temperatury;
11) nauczyciel wychodzący poza teren przedszkola powinien wpisać w zeszyt wyjść: cel wycieczki, ilość dzieci oraz  godzinę powrotu;
12) w czasie prowadzenia zajęć z wychowania zdrowotnego  zwraca się szczególną uwagę na stopień sprawności fizycznej i wydajności organizmu dzieci, dobierając ćwiczenia o odpowiednim zakresie trudności i intensywności;
13) podczas pobytu w przedszkolu, dzieci nie mogą pozostać bez nadzoru osób do tego uprawnionych;
14) pomieszczenia przedszkolne i ogród przedszkolny wyposażone są  w sprzęt i urządzenia posiadające certyfikaty bezpieczeństwa zgodnie z Polskimi Normami Bezpieczeństwa;
15) pomieszczenia przedszkolne posiadają zgodne z obowiązującymi przepisami  i normami  właściwe oświetlenie, wentylację, ogrzewanie oraz powierzchnię użytkową;
16) przynajmniej raz w roku, a także w zależności od potrzeb, przeprowadzana jest kontrola stanu bezpieczeństwa i higienicznych warunków korzystania z obiektu przedszkola, z której sporządzany jest protokół i przedstawiony organowi prowadzącemu;
17) nauczyciel jest zobowiązany nie dopuścić do zajęć lub je przerwać, wyprowadzając dzieci z miejsca zagrożenia oraz powiadomić niezwłocznie dyrektora przedszkola jeżeli miejsca, w których mają być prowadzone zajęcia lub stan znajdujących się w nich urządzeń technicznych może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa;
18) nauczyciel sprawdza listę obecności dzieci i odnotowuje w dzienniku zajęć;
19) nauczyciel w momencie przekazania grupy drugiemu nauczycielowi przekazuje mu również niezbędne informacje;
20) w przedszkolu nauczycielowi nie wolno podawać dziecku żadnych leków;
a. w sytuacji, w której dziecko się źle czuje w pierwszej kolejności należy powiadomić rodziców,
b. w przypadku braku kontaktu z rodzicami nauczyciel lub dyrektor kontaktuje się z pogotowiem ratunkowym,
c. w przypadku choroby zakaźnej dziecka rodzice zobowiązani są do powiadomienia o tym nauczycielki lub dyrektora przedszkola;
21) nauczyciel lub inny pracownik przedszkola, który zauważył lub dowiedział się o wypadku jakiemu uległo dziecko przedszkolne, jest zobowiązany niezwłocznie:
a. powiadomić rodziców lub prawnych opiekunów,
b. powiadomić dyrektora przedszkola, udzielić pierwszej pomocy a w razie konieczności wezwać pogotowie ratunkowe,
c. zabezpieczyć miejsce wypadku,
d. poinformować o zaistniałym zdarzeniu w momencie przekazania grupy drugiemu nauczycielowi;
22) dyrektor jest zobowiązany powiadomić o wypadku śmiertelnym organ nadzorujący, a w przypadku zbiorowego zatrucia zawiadamia niezwłocznie właściwego inspektora sanitarnego;
23) dyrektor za zgodą organu prowadzącego może zawiesić zajęcia, jeśli temperatura zewnętrzna, mierzona o godz. 21.00 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi –15ºC lub jest niższa, a także w przypadku wystąpienia na danym terenie zdarzeń, które mogą zagrozić zdrowiu dzieci;
24) dyrektor przy współdziałaniu organu prowadzącego organizuje opiekę nad dziećmi, którym z powodu warunków rodzinnych lub losowych potrzebna jest stała bądź doraźna pomoc materialna, między innymi umożliwienie korzystania z posiłków nieodpłatnie.
2. Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci w przedszkola:
1) dzieci są przyprowadzane i odprowadzane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną pisemnie przez nich osobę pełnoletnią, zapewniającą dziecku pewne bezpieczeństwo;
2) pisemne upoważnienie stałe lub jednorazowe składane jest u dyrektora przedszkola na początku roku szkolnego lub w razie zaistniałej sytuacji;
3) dziecko może być odbierane przez osobę upoważnioną tylko za okazaniem dokumentu tożsamości;
4) rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę;
5) nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka osobie niepełnoletniej, a także osobie wobec której ma podejrzenia, że jest pod wpływem alkoholu lub środków odurzających ze względu na zapewnienie mu bezpieczeństwa;
6) osoba przyprowadzająca dziecko do przedszkola obowiązana jest rozebrać je w szatni i osobiście przekazać nauczycielce;
7) nauczyciel nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców przed furtką, wejściem do przedszkola, przed zamkniętymi drzwiami wejściowymi, na placu zabaw lub na posesji przedszkolnej;
8) na czas zajęć w budynku przedszkola, wejście do przedszkola jest zamykane na klucz, by uniemożliwić wejście osobom niepożądanym;
9) za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu odpowiada rodzic;
10) za bezpieczeństwo dziecka odpowiada przedszkole – od momentu jego przyjścia do przedszkola do momentu jego wyjścia z rodzicem z przedszkola;
11) ze względów sanitarnych zabrania się wchodzenia do sal w butach oraz wprowadzania zwierząt na teren przedszkola;
12) w wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane do godziny 16.00, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców;
13) gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców, nauczyciel powiadamia dyrektora przedszkola o trudnościach skontaktowania się z rodzicami;
14) dyrektor próbuje kontaktować się z rodzicami, po nieudanej próbie powiadamia policję o niemożności skontaktowania się z rodzicami;
15) życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z  rodziców musi być poświadczone przez prawomocny wyrok lub orzeczenie sądowe.

 

§6

1. W przedszkolu prowadzone są zajęcia dodatkowe z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci:
1) zgodnie z wolą rodziców przedszkole organizuje naukę religii, czas trwania jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi z dziećmi 3–4–letnimi około 15 minut, z dziećmi 5–6–letnimi około 30 minut;
2) na wniosek rodziców w przedszkolu organizuje się zajęcia dodatkowe: religia, rytmika, gimnastyka korekcyjna, zajęcia kształtujące kompetencje kluczowe TIK, logopedia, język angielski i tym podobne.

 

 

Rozdział 4

FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA Z RODZCAMI

                                                                         

§ 7

1. Przedszkole wobec rodziców pełni funkcję doradczą i wspomagającą.
1) pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej;
2) informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu;
2. Ustala się następujące formy współdziałania nauczycieli z rodzicami oraz ich częstotliwość:
1) na początku roku szkolnego  organizowane jest zebranie organizacyjne, w trakcie którego dyrektor zapoznaje rodziców ze statutem przedszkola, planem pracy przedszkola na dany rok szkolny, koncepcją pracy przedszkola oraz zestawem programów wychowania przedszkolnego;
2) w miesiącu listopadzie rodzice zapoznawani są z wynikami wstępnej obserwacji i diagnozy gotowości szkolnej dzieci;
3) w miesiącu kwietniu rodzice dzieci realizujących roczny obowiązek przygotowania przedszkolnego, uzyskują pisemną informację o poziomie gotowości szkolnej dziecka i decydują o przekazaniu jej szkole, w której dziecko rozpocznie naukę.
3. Przedszkole angażuje rodziców w swoją działalność poprzez:
1) dni otwarte dla dzieci nowo przyjętych i środowiska;
2) organizację  spotkań z rodzicami nie rzadziej niż dwa razy w półroczu;
3) zajęcia otwarte dla rodziców;
4) współudział rodziców w pracach na rzecz przedszkola;
5) współpracę z rodzicami w celu podnoszenia efektów pracy opiekuńczo–wychowawczo–dydaktycznej.

 

§8

1. Rodzice mają prawo do:
1) udziału w różnych formach spotkań oddziałowych, to jest w zajęciach otwartych, w zebraniach organizacyjnych, prelekcjach specjalistycznych i warsztatach praktycznych, imprezach wewnętrznych i środowiskowych (według kalendarza imprez i uroczystości);
2) konsultacji indywidualnych z wychowawcą;
3) bezpośredniego uczestnictwa w codziennym życiu grupy;
4) wyrażania i przekazywania dyrektorowi uwag i opinii na temat pracy nauczycieli i przedszkola.
2. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
1) przestrzeganie niniejszego statutu;
2) respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców;
3) zapewnienie dziecku zaopatrzenia w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
4) osobiste przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub zadbanie o upoważnienie do tego osoby zapewniającej dziecku pełne bezpieczeństwo;
5) niezwłoczne informowanie o nieobecności dziecka w przedszkolu.

 

Rozdział 5

ORGANY PRZDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE

 

§9

1. Organami przedszkola są:
1) dyrektor przedszkola;
2) rada pedagogiczna;
3) rada rodziców.
2. Dyrektor przedszkola powoływany jest w drodze konkursu przez organ prowadzący a do jego kompetencji należy w szczególności:
1) kieruje działalnością przedszkola oraz reprezentuje go na zewnątrz;
2) sprawuje nadzór pedagogiczny;
3) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
4) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
8) stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej przedszkola;
9) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka.
3. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom przedszkola;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola;
4. Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i radą rodziców.
5. W przedszkolu działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki:
1) w skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor przedszkola i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu;
2) w zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzani i wzbogacanie form działalności wychowawczej, dydaktycznej i opiekuńczej;
3) przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola;
4) przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem;
5) zebrania rady pedagogicznej organizowane są na wniosek:
a. organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
b. z inicjatywy dyrektora przedszkola,
c. organu prowadzącego przedszkole,
d. co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
6) zebrania rady pedagogicznej są organizowane:
a. przed rozpoczęciem roku szkolnego,
b. po każdym półroczu w związku z podsumowaniem pracy  przedszkola,
c. po zakończeniu rocznych zajęć wychowawczo–dydaktycznych,
d. w miarę bieżących potrzeb;
7) zebrania rady pedagogicznej są protokołowane;
8) dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola;
6. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
2) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców;
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
4) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy dzieci;
5) ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
7. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych;
2) projekt planu finansowego przedszkola;
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
4) propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
8. W przedszkolu działa rada rodziców, która jest organem społecznym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola:
1) zasady wyboru członków i zasady działania rady są ustanawiane przez ogół rodziców:
a. wyboru rady rodziców dokonuje się na pierwszym ogólnym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym na zasadzie dobrowolnych zgłoszeń,
b. w skład rady rodziców wchodzi po dwoje rodziców z każdego oddziału, wybranych w tajnych wyborach na ogólnym zebraniu rodziców,
c. w wyborach do rady rodziców jednego wychowanka reprezentuje jeden rodzic;
2) rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola i określa w nim w wewnętrzną strukturę i tryb pracy;
3) rada rodziców może wystąpić do dyrektora przedszkola, rady pedagogicznej, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi spraw przedszkola;
4) rada rodziców uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych przedszkola;
5) w celu wspierania działalności statutowej przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł;
6) zasady wydatkowania funduszy określa regulamin rady rodziców.
9. Zasady współdziałania organów przedszkola:
1) wszystkie organy przedszkola w swoich działaniach kierują się dobrem dziecka oraz celami i zadaniami przedszkola;
2) organy przedszkola w swoich działaniach są autonomiczne i przestrzegają kompetencji określonych niniejszym statutem;
3) dyrektor przedszkola koordynuje współdziałanie poszczególnych organów przedszkola i zapewnia każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji oraz zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola;
4) organy przedszkola informują się wzajemnie o planowanych działaniach na dany rok szkolny poprzez przedłożenie swoich planów pracy dyrektorowi przedszkola;
5) przedstawiciele organów przedszkola spotykają się w roku szkolnym celem omówienia istotnych spraw dla funkcjonowania przedszkola, pierwsze spotkanie odbywa się we wrześniu;
6) w uzasadnionych przypadkach, na wniosek jednego z organów, mogą się odbywać dodatkowe spotkania;
7) ze spotkań sporządza się zwięzły protokół, który przechowuje dyrektor.
10. Sposoby rozwiązywania sporów między organami przedszkola:
1) spory pomiędzy radą pedagogiczną a radą rodziców rozstrzyga dyrektor przedszkola,
2) w sprawach spornych pomiędzy dyrektorem przedszkola, radą rodziców i radą pedagogiczną strony mogą zwracać się w zależności od przedmiotu sprawy do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) powiadomiony organ jest zobowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku zainteresowane strony;
4) organy przedszkola mogą organizować wspólne zebranie w celu wymiany opinii.

 

Rozdział 6

ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA

 

§10

1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerwy wakacyjnej, ustalonej przez organ prowadzący na wniosek dyrektora i rodziców.
2. Przedszkole pracuje w godz. od 7.00 do 16.00 w dni robocze od poniedziałku do piątku, czas pracy przedszkola wynosi 9 godzin dziennie.
3. Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat.
4. Dziecko w wieku 6 lat obowiązane jest odbyć roczne przygotowanie przedszkolne, a dziecko w wieku od 3 do 5 lat ma prawo do wychowania przedszkolnego.
5. Dzieci niepełnosprawne z określonym rodzajem niepełnosprawności i orzeczeniem z poradni psychologiczno–pedagogicznej, określającym ich poziom rozwoju psychofizycznego oraz stan zdrowia, który będzie umożliwiał przebywanie w grupie przedszkolnej.
6. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.

7. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
8. Czas pracy poszczególnych oddziałów przedszkola  wynosi:
1) I oddział – 6 godzin dziennie w godzinach od 8:00 do 14:00;
2) II oddział – 8 godzin dziennie w godzinach od 7.00 do 16.00;
3) od godziny 7.00 – 8.00 i od 14.00 – 16.00 występuje łączenie grup;

4) w okresie szkolnych ferii zimowych lub wiosennych, można ograniczyć liczbę oddziałów, jeśli zmniejszy się frekwencja uczęszczających dzieci.
9. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut. Podstawową formą pracy są zajęcia opiekuńcze, wychowawcze i edukacyjne,  prowadzone w systemie grupowym, zespołowym i indywidualnym.
10. Przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia dzieciom możliwość korzystania z:
1) sal do zabawy, nauczania, wychowania i opieki;
2) jadalni;
3) placu zabaw;
4) pomieszczeń sanitarno–higienicznych i szatni.

 

 

§11

1. Do przedszkola przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na obszarze gminy Rzepiennik Strzyżewski i w miarę wolnych miejsc z poza gminy.
2. Dzieci niepełnosprawne mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu orzeczenia z poradni psychologicznopedagogicznej w celu rozpoznania możliwości zapewnienia dziecku warunków i odpowiednej opieki związanej z rodzajem niepełnosprawności.
3. W przypadku większej liczby kandydatów spełniających warunek, o którym mowa w ust. 1, niż liczba wolnych miejsc w przedszkolu na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria:
1) wielodzietność rodziny kandydata;
2) niepełnosprawność kandydata;
3) niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;
4) niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;
5) niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;
6) samotne wychowywanie kandydata w rodzinie;
7) objęcie kandydata pieczą zastępczą.
4. Kryteria, o których mowa w ust. 2, mają jednakową wartość.
5. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu przedszkole nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący.
6. Organ prowadzący określa nie więcej niż 6 kryteriów oraz przyznaje każdemu kryterium określoną liczbę punktów, przy czym każde kryterium może mieć różną wartość.
7. Kandydaci zamieszkali poza obszarem danej gminy mogą być przyjęci do przedszkola jeżeli po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego zgodnie z ust. 1–6, gmina nadal dysponuje wolnymi miejscami w przedszkolu. W przypadku większej liczby kandydatów zamieszkałych poza obszarem gminy przeprowadza się postępowanie rekrutacyjne. Przepisy ust. 2–6 stosuje się odpowiednio.

 

§12

1. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora do skreślenia dziecka z listy przedszkolaków w przypadkach:
1) braku pisemnego usprawiedliwienia długotrwałej, ciągłej nieobecności dziecka w przedszkolu obejmującej co najmniej 30 dni;
2) stwarzania przez dziecko sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci oraz braku współpracy z rodzicami, mimo zastosowania przyjętego w przedszkolu trybu postępowania.
2. Przyjęty w przedszkolu tryb postępowania z dzieckiem często stwarzającym sytuacje zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci:
1) indywidualna terapia prowadzona przez nauczyciela i specjalistę z dzieckiem w formie zajęć indywidualnych i grupowych;
2) konsultacje z rodzicami i terapia rodzinna;
3) konsultacje i terapia w specjalistycznych instytucjach;
4) rozmowy z dyrektorem.
3. Skreślenia dziecka z listy przyjętych wychowanków w wymienionych przypadkach dokonuje dyrektor, stosując poniższą procedurę:
1) wysłanie do rodziców lub doręczenie pisma informującego o naruszeniu zapisów statutu za potwierdzeniem odbioru;
2) ustalenie sytuacji dziecka i rodziny, rozmowa–negocjacje dyrektora, psychologa z rodzicami;
3) zasięgnięcie w sytuacji problemowej opinii odpowiednich instytucji zewnętrznych;
4) przedstawienie członkom rady pedagogicznej sytuacji nie przestrzegania zapisów statutu i powtarzających się uchybień ze strony rodziców dziecka;
5) podjęcie uchwały przez radę pedagogiczną w sprawie skreślenia z listy wychowanków;
6) rozwiązanie umowy cywilnoprawnej o świadczeniu usług.
4. Skreślenie dziecka z listy przyjętych wychowanków następuje w drodze decyzji administracyjnej.
5. Rodzice mają prawo odwołania się od decyzji o skreśleniu ich dziecka w ciągu 14 dni od jej otrzymania do wójta gminy.

 

§13

1. Praca wychowawczo–dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest zgodnie z podstawą programową i programami wychowania przedszkolnego tworzącymi zestaw programów  na dany rok:
1) program wychowania przedszkolnego dopuszcza do użytku w przedszkolu dyrektor przedszkola na wniosek nauczyciela lub nauczycieli po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej;
2) nauczyciel może zaproponować program wychowania przedszkolnego opracowany samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami. Nauczyciel może również zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów) lub program opracowany przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi przez siebie modyfikacjami;
3) zaproponowany przez nauczyciela program musi być dostosowany do potrzeb edukacyjnych dzieci, dla których  jest przeznaczony, uwzględniać warunki dydaktyczne i lokalowe przedszkola;
4) program wychowania przedszkolnego może być dopuszczony do użytku w przedszkolu jeżeli:
a. stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
b. zawiera:
– cele kształcenia i wychowania,
– treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego,
– sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości dzieci,
– metody przeprowadzenia analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna),
c. jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym;
5) przed dopuszczeniem programu wychowania przedszkolnego do użytku w przedszkolu dyrektor przedszkola może zasięgnąć opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje do pracy w przedszkolu, konsultanta lub doradcy metodycznego. Opinia zawiera w szczególności ocenę zgodności programu z podstawą programową wychowania przedszkolnego i dostosowania programu do potrzeb i możliwości dzieci, dla których jest przeznaczony;
6) dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego;
7) dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej.

 

§14

1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacyjny opiniuje rada pedagogiczna a zatwierdza organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
2. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji przedszkola dyrektor z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.
3. W arkuszu organizacji przedszkola zatwierdza się w szczególności:
1) liczbę oddziałów i liczbę przyjętych dzieci;
2) czas pracy poszczególnych oddziałów;
3) ilość nauczycieli, ich kwalifikacje oraz staż pracy;
4) liczbę pracowników obsługi;
5) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.

 

§15

1. Organizację zajęć edukacyjnych i pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem ustala dla danego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
3. Ramowy rozkład dnia jest dostosowany do założeń programowych, uwzględnia wymagania zdrowotne, higieniczne, indywidualne możliwości każdego dziecka zapewniając mu codziennie:
a. rozwój fizyczny,
b. rozwój emocjonalny,
c. rozwój społeczny,
d. rozwój poznawczy;
4. Podstawowymi formami działalności wychowawczo
dydaktycznej są:
1) działania zespołowe, grupowe i indywidualne, organizowane przez nauczycielkę,    
2) zabawy dydaktyczne, konstrukcyjne i ruchowe,
3) wycieczki, teatrzyki i uroczystości okolicznościowe,
4) stworzenie prozdrowotnych warunków wychowania,
5) przy sprzyjających warunkach atmosferycznych prowadzenie zajęć na świeżym powietrzu,
6) tworzenie aktywnej postawy dziecka wobec środowiska w bezpośrednich kontaktach z przyrodą.
5. Przedszkole umożliwi dzieciom należącym do mniejszości narodowej i etnicznej podtrzymanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej. W zależności od potrzeb na wniosek zainteresowanych rodziców zorganizuje zajęcia (nauki języka, zajęcia artystyczne i wyrównawcze) i umożliwi  poznawanie własnej kultury i języka mniejszości narodowej i etnicznej.

 

§16

1. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne dla dzieci będących mieszkańcami gminy. Dzieci spoza gminy mogą korzystać z bezpłatnego wychowania, nauczania i opieki w wymiarze 5 godzin dziennie. W czasie przekraczającym ten wymiar rada gminy ustaliła opłatę w wysokości 1 złoty za każdą kolejną rozpoczętą godzinę.
2. Dzieci uczęszczające do przedszkola mają możliwość korzystania
z wyżywienia w formie trzech posiłków: śniadania, obiadu i podwieczorku. Przedszkole korzysta z usługi cateringowej Spółdzielni Socjalnej Smak z terenu naszej gminy.

3. Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu określa uchwała podjęta przez radę gminy wraz ze sposobem jej wykonania:
1) odpłatność obejmuje opłatę za wyżywienie dla dzieci z terenu naszej gminy;
2) dzieci spoza gminy ponoszą opłatę za wyżywienie i godziny ponad 5 godz. bezpłatnej podstawy programowej.

           

Rozdział 7

ZADANIA NAUCZYCIELI
I INNYCH PRACOWNIKÓW PRZEDSZKOLA

 

§17

1. Do zadań wszystkich pracowników przedszkola należy:
1) sumienne i staranne wykonywanie swoich obowiązków;
2) przestrzeganie ustalonego czasu pracy;
3) przestrzeganie obowiązujących regulaminów;
4) przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów pożarowych;
5) dbanie o dobro wspólne, chronienie jego mienia;
6) przestrzeganie zasad współżycia społecznego. 
2. W przedszkolu zatrudnionych jest zgodnie z kwalifikacjami trzech nauczycieli, w tym dyrektor przedszkola. Do ich zadań należy w szczególności:
1) zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
2) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomość zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
3) planowanie i prowadzenie pracy dydaktycznowychowawczej oraz odpowiedzialność za jej jakość;
4) prowadzenie obserwacji pedagogicznych, mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
5) współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologicznopedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną;
6) nauczyciel w swoich działaniach wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych ma za   zadanie kierowanie się dobrem dzieci, dbałością o ich bezpieczeństwo i troską o ich zdrowie, poszanowanie godności osobistej dziecka;
7) nauczyciel planuje i prowadzi pracę wychowawczo
dydaktyczną w powierzonym oddziale przedszkolnym i odpowiada za jej jakość;
8) nauczyciel opracowuje samodzielnie bądź we współpracy z innymi nauczycielami program wychowania w przedszkolu oraz wnioskuje do dyrektora o dopuszczenie go do użytku. Może również zaproponować program opracowany przez innego autora;
9) przeprowadza diagnozę przedszkolną dzieci. Realizuje zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, uwzględniając potrzeby i zainteresowania dzieci;
10) nauczyciel współpracuje z instytucjami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną i innymi specjalistycznymi;
11) nauczyciel jest zobowiązany współpracować z rodzicami dzieci;
12) nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć obowiązuje 5
dniowy tydzień pracy;
13) nauczyciel wykonujący zajęcia wychowawczo-dydaktyczne lub opiekuńcze w dniu wolnym od pracy otrzymuje w zamian inny dzień wolny od pracy. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zamiast dnia wolnego nauczyciel otrzymuje odrębne wynagrodzenie;
14) nauczyciele udzielają i organizują pomoc psychologiczno
pedagogiczną.
3. Nauczyciele przedszkola tworzą zespół, którego cele i zadania obejmują:
1) współpracę służącą uzgodnieniu sposobów realizacji programów wychowania przedszkolnego i korelowania ich treści;
2) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów obserwacji dziecka oraz sposobów ewaluacji pracy opiekuńczo
edukacyjnej;
3) organizowanie wewnątrz przedszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli;
4) współdziałanie w organizowaniu sal zajęć, kącików zainteresowań, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia;
5) opiniowanie przygotowanych w przedszkolu autorskich programów wychowania przedszkolnego.
4. Inne zadania nauczycieli:
1) wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań;
2) prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji;
3) prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w klasie I szkoły podstawowej;
4) współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno
pedagogiczną, zdrowotną i inną;
5) planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w rożnych formach doskonalenia zawodowego;

6) dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń;
7) eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci;
8) współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju między innymi przez organizację zebrań grupowych, zajęć otwartych, zajęć adaptacyjnych dla dzieci nowo przyjętych, kontaktów indywidualnych, wspólnego świętowania, kącika dla rodziców oraz innych uroczystości, w których mogą brać udział zainteresowani rodzice;
9) prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
10) realizacja zaleceń dyrektora i uprawnionych osób kontrolujących;
11) czynny udział w pracach rady pedagogicznej;
12) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, turystycznym, kulturalnym lub rekreacyjno
sportowym;
13) poddawanie się ocenie pracy przeprowadzonej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;
14) współdziałanie nauczycieli w oddziale w zakresie planowania pracy wychowawczo
dydaktycznej, jednolitego oddziaływania oraz wzajemne przekazywanie informacji dotyczących dzieci;
15) współpraca z nauczycielkami zajęć dodatkowych;
16) przestrzeganie regulaminu rady pedagogicznej;
17) otaczanie indywidualną opieką każdego dziecka i utrzymywanie kontaktu z ich rodzicami w celu:
a. poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
b. ustalenia formy pomocy w działaniach wychowawczych wobec dziecka,
c. włączenia ich w działalność przedszkola;
18) prowadzenie pracy wychowawczo
dydaktycznej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiedzialność za jakość i wyniki tej pracy;
19) szanowanie godności dziecka i respektowanie jego praw;
20) korzystanie w swojej pracy merytorycznej i metodycznej z pomocy dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo
oświatowych;
21) udział w pracach zespołu do spraw ewaluacji wewnętrznej;
22) realizacja innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki;
23) kształcenie i wychowanie dzieci w umiłowaniu ojczyzny w poszanowaniu konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka;
24) kształtowanie u dzieci postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z zasadami demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów i światopoglądów;  
5. Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci;
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców w:
a. rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
b. udzielaniu pomocy psychologiczno
pedagogicznej.
 

 

§18

1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy obsługowi w tym: pomoc nauczyciela i woźna.
2. Do zadań pomocy nauczyciela należy w szczególności:
1) pełnienie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci;
2) pomoc dzieciom podczas posiłków;
3) dbanie o bezpieczeństwo dzieci; 
4) w miarę możliwości pomoc nauczycielkom na terenie budynku, placu zabaw oraz podczas wyjść i wycieczek;
5) pomoc nauczycielowi w dekorowaniu sali, przygotowaniu pomocy do zajęć, wystaw prac plastyczno
konstrukcyjnych;
6) dbanie o porządek w sali zabaw;
7) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy przedszkola.
3. Do zadań woźnej należy w szczególności:
1) utrzymywanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach przedszkolnych zgodnie z wymogami sanitarno
higienicznymi;
2) wykonywanie innych zadań wynikających z aktualnych potrzeb przedszkola;
3) dbanie o zapewnienie w przedszkolu bezpiecznych i higienicznych warunków do zabaw, nauki i wypoczynku;
4) usuwanie lub zgłaszanie dyrektorowi wszelkich zaniedbań i zagrożeń mających wpływ na bezpieczeństwo dzieci, pracowników lub mogących przynieść szkodę mieniu przedszkola;
5) współdziałanie z nauczycielem w zakresie zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa, dbanie o zdrowie podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów;
6) odpowiednie zabezpieczenie przez dziećmi produktów chemicznych używanych do utrzymania czystości, oszczędne gospodarowanie nimi, zgodnie z opracowanymi procedurami;
7) wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora, wynikających z organizacji pracy przedszkola;
8) ścisłe przestrzeganie przepisów sanitarno
higienicznych;
9) wydawanie posiłków przygotowanych przez firmę cateringową;
10) mycie i wyparzanie naczyń;
11) porządkowanie i dbanie o czystość pomieszczeń kuchennych.


 

Rozdział 8

PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI
 

§19

1. Wychowankami przedszkola są dzieci w określonym wieku. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata do końca roku kalendarzowego, w którym dziecko kończy 7 lat.
2. Wychowanek przedszkola ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanej opieki wychowawczej, zapewniającej bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą;
2) właściwie zorganizowanego procesu edukacyjnego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej i własnego tempa rozwoju;
3) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia przedszkolnego, religijnego oraz światopoglądu, jeśli nie narusza tym dobra innych ludzi;
4) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
5) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym;
6) pomocy w przypadku trudności rozwojowych.
3. Wychowanek przedszkola zawsze ma prawo do:
1) akceptacji takim jakim jest; spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
2) aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi;
3) aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymywania w tym pomocy;
4) zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
5) wypoczynku, jeśli jest zmęczony;
6) jedzenia i picia, gdy jest głodny i spragniony;
7) zdrowego jedzenia.
4. Wychowanek przedszkola ma obowiązek przestrzegania umów społecznych obowiązujących w społeczności przedszkolnej, a zwłaszcza dotyczących:
1) systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i w życiu przedszkola na miarę własnych możliwości;
2) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do rówieśników, nauczycieli i innych pracowników przedszkola;
3) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę;
4) dbania o własne dobro, ład i porządek w przedszkolu.
5. W przypadku notorycznego lekceważenia praw wychowanków lub szczególnego wykroczenia przeciw nim pracowników przedszkola, dziecko osobiście lub poprzez rodziców zgłasza ten fakt wychowawcy lub dyrektorowi przedszkola.


 

Rozdział 9

POSTANOWIENIA KOŃCOWE
 

§20

1. Przedszkole używa pieczęci o brzmieniu: Przedszkole Publiczne w Turzy, 33-167 Turza 280, Regon 850467091, NIP 8732032179, tel.146531088.
2. Tablica zawiera nazwę i siedzibę przedszkola.
3. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w rozporządzeniu w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
4. Wybrane dokumenty, w szczególności: statut, koncepcja, plan pracy dostępne są na stronie internetowej przedszkola oraz w gabinecie dyrektora. 

 

§21

1. Działalność przedszkola finansowana jest przez organ prowadzący.
2. Organem prowadzącym jest gmina Rzepiennik Strzyżewski.
3. Organem sprawującym nadzór jest Małopolski Kurator Oświaty.
4. Przedszkole może pozyskiwać środki finansowe ze środków z funduszy unijnych.

 

§22

1. Statut przedszkola lub jego nowelizację uchwala się zebraniu Rady Pedagogicznej, odczytując zebranym pełny jego tekst.
2. Członkowie Rady Pedagogicznej mają prawo wnoszenia poprawek do proponowanego tekstu statutu. Rada Pedagogiczna głosuje nad nowelizacją statutu lub uchwala nowy statut.
3. Statut przedszkola obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dzieci, rodziców, nauczycieli i pracowników.
4. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się zasadę obowiązku zapoznania się z jego treścią wszystkich nauczycieli, w szczególności  rozpoczynających pracę w przedszkolu, rodziców oraz pracowników przedszkola.
5. Rada pedagogiczna zobowiązuje dyrektora do opracowania i opublikowania ujednoliconego tekstu statutu.
6. Dyrektor opracowuje tekst ujednolicony raz na trzy lata.
7. Tekst ujednolicony statutu wprowadza się zarządzeniem dyrektora.
8. Tekst ujednolicony dostępny jest w wersji papierowej w gabinecie dyrektora przedszkola oraz zamieszczany na stronie internetowej przedszkola.
9. Powyższy ujednolicony tekst statutu opracowała i uchwaliła rada pedagogiczna na zebraniu 13 października 2017r.
10. Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 2017r.