Kontakt
Przedszkole Publiczne w Turzy

ZWIERZĘTA WIEJSKIE

 

„Zwierzęta wiejskie”

 

12.04 Poniedziałek

 

„Na wiejskim podwórku”
 

Witam Was Kochane Smerfy w kolejnym tygodniu. Dziś zapraszam Was na wycieczkę po wiejskim podwórku.

 

  • Zabawa dydaktyczna „Zagadki dla dzieci - zwierzęta na wsi”.

 

Posłuchaj bez oglądania filmu.

https://www.youtube.com/watch?v=UiP8jlCuYCw

 

  • Słuchanie opowiadania pt. „Kto jest najważniejszy” Agnieszka Borowiecka

 

Posłuchaj opowiadania.

"Kto jest najważniejszy" - KLIKNIJ

Ilustracje do opowiadania - KLIKNIJ

 

Odpowiedz na pytanie:

- Jakie zwierzęta wystąpiły w opowiadaniu?

- Dlaczego zwierzęta się kłóciły?

- Dlaczego pies / krowa / owce / kury uważały się za najważniejsze?

- Jakie zwierzę pogodziło mieszkańców podwórka?

- Które z przedstawionych w opowiadaniu stworzeń nie jest zwierzęciem hodowlanym?

 

  • Zabawa ruchowa „Gospodarz” – ilustracja ruchowa wiersza pt. „Gospodarz” Agata Giełczyńska

Zamień się w prawdziwego gospodarza, słuchaj wiersza i ilustruj ruchem jego treść. 

 

Gospodarz (Agata Giełczyńska)

 

W gospodarstwie pracy wiele

dzieci łapią się za głowę

w dzień powszedni i w niedzielę.

Pan gospodarz już od rana

wstają przerzuca duży stóg siana.

wykonują gest przerzucania siana widłami z wnętrza koła na zewnątrz

Karmi kury, owce, krowę,

wyciągają ręce przed siebie – raz jedną, raz drugą

w wiadrach dla nich nosi wodę.

idą po obwodzie koła, kiwając się na boki i naśladując noszenie ciężkich wiader

Traktorem wyjeżdża w pole,

trzymają kierownicę, poruszając się po obwodzie koła

słomę układa w stodole.

wykonują gest układania dużych kloców

A gdy już skończona praca,

ocierają pot z czoła

zmęczony do domu wraca.

maszerują w miejscu, po czym siadają.

 

 

  • Zabawa rytmiczna do piosenki w języku angielskim pt. „Old MacDonald Had A Farm” z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.

 

Pamiętasz jak w przedszkolu bawiliśmy się w „Eksperta dźwięku”? każdy wtedy wymyślał swój instrument perkusyjny i prezentował sposób gry na nim. Zrób to samo w domu. Znajdź instrument perkusyjny i zagraj w rytm piosenki.

 

https://www.youtube.com/watch?v=_6HzoUcx3eo

 

 

Zadanie na popołudnie:

Wybierz się na spacer po swoim podwórku. Obejrzyj swoje zwierzęta hodowlane, jeśli nie masz zwróć uwagę jakie zwierzęta mają Twoi sąsiedzi. Narysuj swoje gospodarstwo lub wybrane zwierzęta hodowlane.  Powodzenia!

 

 

 

13.04 Wtorek  

„Rodziny zwierząt”

 

Dziś zaczniemy od zagadek. Posłuchaj i zgadnij.

 

 

Na jego widok, drżysz zuchu.

Ma mocne nogi i chodzi w kożuchu. (baran)

 

Zawsze blisko krowy i ogonem

miele, każdy już odgadnie,

bo to przecież. (ciele)

 

Nad rzeczułką wartką,

kto to drepce z dziatwą?

Żółte nóżki ma.

Gę, gę, gę, gę, ga!  (gęś)

 

Znasz takie stworzenie,

Co nosi korale?

Ty byś ich na szyję

nie włożyła wcale. ( indyk)

 

Tak cichutko chodzi,

że go nikt nie słyszy, i dlatego bardzo

boją się go myszy. (kot)

 

Chodzi po podwórku

I grzebie łapami.

Jest to ptak domowy,

Nazwijcie go sami.  (kura)

 

Dobre ma zwyczaje

– ludziom mleko daje. (krowa)

 

Bywa siwy, gniady, kary,

Wozi ludzi i ciężary.  (koń)

 

Za kości rzucone dziękuje ogonem. (pies)

 

Po podwórku sobie chodzi

i kurczęta żółte wodzi.  (kura)

 

Mucząc woła gospodynię

Bo to zwierzę z tego słynie,

Że gdy muczy to oznacza -

Gospodynię czeka praca.

Mleko wnet do wiadra leci,

By je piły wszystkie dzieci,

Żeby każdy z Was był zdrowy

A to mleko dają….(krowy)

 

Dzięki niej na zimę

masz czapkę i szalik.

Gdy w góry pojedziesz, ujrzysz ją na hali. (owca)

 

Beczy i potrząsa bródką ,

Chce się dostać do ogródka,

Gdzie kapusta i sałatka.

Och, nietrudna to zagadka!  ( koza)

 

Choć często się myję,

wąsików nie golę.

Przed Burkiem uciekam,

a z dziećmi swawolę.( kot)

 

W każdej wsi jest taki budzik,

który co dzień budzi ludzi.

Budzik chodzi, łapką grzebie.

Choć nie czesze się, ma grzebień. (kogut)

 

Szybko biega, rży i parska.

Na śniadanie - owsa garstka.

Potem w stajni grzecznie stoi.

Czeka, aż go ktoś napoi.

Ty odważnie podejdź doń,

bo to jest po prostu ... (koń)

 

Żółte, puszyste piórka,

okrągłe, grube brzuszki,

oczka jak dwa paciorki

i płaskie krzywe nóżki. (kaczątko)

 

 

  • Skupienie uwagi na opowiadaniu pt. „Historia siwka”

 

Posłuchaj opowiadania.

Oto Siwek, mały źrebak, który zgubił swoją mamę. Błąka się już pół dnia i wciąż nie może jej znaleźć. Jest mu bardzo smutno i źle. Tęskni za domem. Kiedy tak przemierza gospodarstwo, spotyka owcę.

– Czy ty jesteś moją mamą? – pyta Siwek, lecz owca zaprzecza.

– Jestem owcą, a moje dzieci to małe jagnięta. Można nas znaleźć w zagrodzie. Nie, nie jestem twoją mamą.

Siwek idzie zatem dalej. Na swojej drodze widzi krowę.

– Czy ty jesteś moją mamą? – pyta Siwek, lecz krowa zaprzecza.

– Jestem krową, a moje dziecko to małe cielę. Można nas znaleźć w oborze. Nie, nie jestem twoją mamą.

Siwek jest bardzo przygnębiony. Głodny i nieszczęśliwy dociera do stajni, gdzie na powitanie wybiega jego mama – klacz.

– Synku! – woła klacz. – Gdzieś ty był? Szukam cię po całym gospodarstwie!

Siwek wreszcie jest szczęśliwy. Znalazł swoją mamę. Wtula swój łebek w jej sierść i czuje się bezpieczny.

 

  • Rozmowa na temat treści opowiadania.

Odpowiedz na pytania:

        - Dlaczego źrebak Siwek był smutny?
        - Jak nazywa się mama źrebaka?
        - Wymień rodziny zwierząt przedstawione w opowiadaniu.

 

 

  • Zabawa dydaktyczna „Rodziny zwierząt wiejskich”.

 

Nazwij poszczególne rodziny zwierząt wymieniając ich przedstawicieli.

„Rodziny zwierząt” KLIKNIJ

 

 

  • Zabawa dydaktyczna „Nasze uszy słyszą głoski”.

 

Podziel nazwy zwierząt na sylaby, policz sylaby, powiedz jaką głoskę słyszysz na początku? – 5latki

Podziel nazwy zwierząt na sylaby i głoski, policz sylaby i głoski w wyrazach – 6latki

 











 

 

Zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych „W kurniku”

 

Przygotuj kilka kolorowych klocków i małą piłkę, załóż strój sportowy i baw się dobrze ;)

 

Rozgrzewka:

  • Lekki rozkrok, ręce wyprostowane w łokciach, wymachy do przodu/do tył.
  • Ruchy głową do przodu/do tył (tik-tak)
  • Rozkrok, skłony do przodu i dotknięcie prawej kostki lewą ręką, wyprost i zmiana stron.
  • Pajacyk – 5x

Cześć główna:

  • Nie upuść jajka! – ćwiczenie prawidłowej postawy ciała. Dzieci maszerują z wyprostowanymi plecami, trzymając klocek na głowie. Na hasło rodzica pochylają głowę i starają się złapać klocek tak, jakby to było jajko.
  • Kukuryku – zabawa rzutna. Dzieci maszerują z piłką w ręce. Na hasło: „kukuryku” zatrzymują się i podrzucają piłkę, po czym starają się ją złapać. Rzucają na zmianę prawą i lewą ręką.
  • Głodne kurki – ćwiczenia stóp. Dzieci siadają na dywanie z  wyciągniętymi przed siebie nogami. Pomiędzy bosymi stopami mają klocki. Na hasło rodzica próbują przybliżyć do siebie palcami stóp klocek. Gdy im się to uda, powtarzają ćwiczenie.
  • Na grzędzie – ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci-kury kucają z zamkniętymi oczami w wyznaczonym przez rodzica miejscu. Na hasło „kury budzą się” – poruszają się z lekko ugiętymi kolanami i  rękami zgiętymi w łokciach.  Na hasło „na grzędę” powracają na wyznaczone miejsce. Zabawę powtarzają kilka razy.

 

Relaksacja

Połóż się na dywanie i posłuchaj muzyki relaksacyjnej „Odgłosy wsi”

 

https://www.youtube.com/watch?v=nsQ2v3uvIlk

 

 

 

14.04 Środa  

„Matematyka w zagrodzie”

 

Dziś zapraszam do zabaw matematycznych.

  • Zabawa dydaktyczna „Matematyka w zagrodzie” – rozwiązywanie zadań z treścią, dodawanie na zbiorach zastępczych – liczmanach.

 

Przygotuj 10 liczmanów.

Możesz wykorzystać: klocki, spinacze do bielizny, plastikowe nakrętni, zabawki – może odnajdziesz w swojej kolekcji zwierzęta wiejskie.

 

Poukładaj swoje liczmany, policz je. Pamiętaj o zasadach liczenia.

 

Policz zwierzęta wiejskie na ilustracji. 


 

Posłuchaj zagadki matematycznej, układaj liczmany zgodnie z jej treścią.

 

W gospodarstwie pani Marysi są: 2 krowy, 3 świnki i 1 koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?


 

Na słońcu wygrzewa się 5 kurczątek i 3 małe kaczuszki. Dzielnie pilnuje ich mały kotek. Ile zwierząt wygrzewa się na słońcu?


 

Po podwórku chodzi 4 kury, 2 kaczki i 1 pies. Ile zwierząt jest na podwórku?


 

 

  • Zabawy dydaktyczne z serii „Kodowanie na dywanie”

„Sudoku – wiejska zagroda”, "Ukryte zwierzęta"  KLIKNIJ

 

Udanej zabawy!

 

 

 

  • Praca plastyczna „Rodzina zwierząt”

Namaluj wybraną rodzinę zwierząt wiejskich. Wykorzystaj dostępne w domu materiały: kredki, farby, flamastry. Powodzenia!

 

 

15.04 Czwartek

Dziś zapraszam rodziców i dzieci do zabaw rytmicznych i manualnych.

 

  • Zabawa rytmiczna  - wygrywanie rytmu piosenki na dostępnych w domu instrumentach perkusyjnych.

Zagraj do piosenek:

Śpiewające Brzdące - Gdacze kura: Ko, Ko, Ko - Piosenki dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

 

 

Czarny baranie - Śpiewanki.tv - Piosenki dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=cINtPFhhtCQ

 

 

  • Zabawa ruchowa „Kaczuszki”

Zatańczcie całą swoją rodziną...

 

Kaczuszki – Śpiewanki.tv - Piosenki dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=lZX64po1bpY

 

 

Jest takie zwierzę, które pilnuje gospodarstwa. Posłuchaj jakie ;) Twoi rodzice z pewnością znają tą piosenkę.

 

Kundel bury – Śpiewanki.tv - Piosenki dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=WBNzkZ-53ns

 

 

  • Praca techniczna „Krowa”.

 

Powtórz wiersz

 

"Czarna krowa"  K. Łochocka

 

Czarna krowa w kropki bordo

gryzła trawę kręcąc mordą.

Kręcąc mordą i rogami

gryzła trawę wraz z jaskrami.

 

„Czarna krowo, nie kręć rogiem,

bo ja pieróg jem z twarogiem:

gdy tak srogo rogiem kręcisz,

gryźć pieroga nie mam chęci.”

 

„Jedz bez trwogi swe pierogi,

nie są groźne krowie rogi.

Jestem bardzo dobra krowa

rodem z miasta Żyrardowa.

 

Raz do roku w Żyrardowie

pieróg z grochem dają krowie.

Więc mi odkrój róg pieroga,

a o krowich nie myśl rogach.

 

Ja Ci również radość sprawię:

Jaskry, które rosną w trawie,

zręcznie ci pozrywam mordą

czarną mordą w kropki bordo.”

 

 

Wydrukuj lub odrysuj sylwetę krowy, wytnij elementy, potem naklej je według gotowego wzoru. Ozdób z dostępnych w domu materiałów (kredki, wydzieranka, włóczka, plastelina itp.)

 

Owocnej pracy ;)

 

KROWA DO DRUKU KLIKNIJ

 

 

 

16.04 Piątek  

 

Na podsumowanie tygodnia zapraszam Was do obejrzenia spektaklu teatru dla dzieci

pt. „Nie brzydkie kaczątko” w wykonaniu aktorów Centrum Kultury i Sztuki w Tczewie.

Spektakl dostępny tylko do 17.04.21

 

Spektakl o samotności, ale i o odnalezieniu własnej drogi, o odwadze i pięknej przemianie. To dobrze znana historia o brzydkim kaczątku, oparta na klasycznej baśni Hansa Christiana Andersena w autorskiej oprawie.

Brzydkie Kaczątko odrzucone przez swoich przyjaciół z podwórka, wyrusza w podróż, aby znaleźć swoje miejsce na ziemi. Podczas podróży wiele razy trafia na różne przeszkody, ale okazuje się, że nie ma sytuacji bez wyjścia…otóż zawsze jest jakiś sposób na kłopoty.

https://m.youtube.com/watch?v=dKHomI9gWys

 

Odpowiedz na pytania:

  • Jaki zwierzęta wiejskie wystąpiły w spektaklu?
  • Dlaczego brzydkie kaczątko czuło się odrzucone?
  • Po co wyrusza w podróż?
  • Jakie przygody przeżywa podczas swojej podróży?
  • W jakiego ptaka zamieniło się kaczątko?
  • Jak czuło się kaczątko? Dlaczego było smutne?
  • Jakie wartości wystąpiły w spektaklu? Zobacz na naszą Choinkę Wartości Przedszkolaka, odnajdziesz tam wartości ukazane w spektaklu.

 

Zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych

Na wiejskim podwórku wstaje nowy dzień. Spróbujcie wykonywać czynności i naśladować głosy zwierząt:
• kury - ko, ko, ko
• indyki - gul, gul, gul
• kogut - kukuryku

 

- Kury, indyki i koguty zatrzymują się, machają skrzydłami - wykonywanie ruchów rękami.

- Rozglądają się czy gospodarz niesie dla nich ziarno - wykonanie skrętów szyi w prawą i lewą stronę.

- Kogut wskoczył na płot - wykonywanie podskoków obunóż.

- Gospodarz sypie ziarno - skłony w przód.

- Gospodarz idzie do obory. Wyprowadza konie, krowy na pastwisko - przemieszczają się na czworakach.

- Zwierzęta żeby dojść na pastwisko przechodzą przez mostek - przejście na czworakach po szerokiej ławeczce.

- Zwierzęta się najadły. Odpoczywają ciekawie się rozglądając - przejście do leżenia przodem, podparcie dłońmi o podłogę, unoszenie głowy jak najwyżej, spoglądanie raz w jedną, raz w drugą stronę.

- Zapadają w drzemkę, leżą na jednym boku, po chwili odwracają się na drugi bok - przechodzą z leżenia na prawym boku do leżenia na lewym boku.

 - Zbliża się wieczór, zwierzęta wracają do obory - chód na czworakach, przejście przez "mostek" (jak wyżej).

 

Na zakończenie ćwiczenie rozluźniające - stanie w lekkim rozkroku, wykonujemy wdech nosem z równoczesnym uniesieniem ramion i wydech ustami - rozluźnienie.