Kontakt
Przedszkole Publiczne w Turzy

ZWIERZETA NA WSI

Witajcie Kochane Tygryski!

W tym tygodniu odkryjemy tajemnice

wiejskiej zagrody ;)


PONIEDZIAŁEK 12.04.2021r.
 

  • Drogie Tygryski posłuchajcie uważnie wiersza pt. "Zwierzęta wiejskie", a następnie odpowiedzcie na pytania:
    - O jakich zwierzętach mówi wiersz?
    - Co robiły: krowa, kogut, indyk, gęś, kaczor, koń, baran, pies, świnia?
    - Gdzie możemy spotkać te zwierzęta?

     

"Zwierzęta wiejskie" Agnieszka Bator

 

Stoi krowa na pastwisku,
szuka świeżych, smacznych listków.
Skubnie, z pszczołą się przywita,
wkrótce naje się do syta.


Gdy usłyszysz jego pianie,
wiedz, że czas już na wstawanie.
Rankiem kogut ciut się nudzi,
zatem z nudów budzi ludzi.


Gdy się indyk rozindyczy,
nikt indyka nie przekrzyczy.
Nie poradzą tutaj słowa,
gdy się indyk zdenerwował.


W dni powszednie i niedziele,
gęś uwielbia brać kąpiele.
I tak mówić między nami,
gęś tkwi w wodzie godzinami.


Niebem wolno płynie chmura,
gęś w kałuży moczy pióra.
– Droga gąsko – kaczor kwacze.
– Kąpać chcą się dzieci kacze.


Koń rozmowę wiedzie z kretem,
kto z nich jaką ma zaletę.
– Ja przeskoczyć płoty mogę!
– A ja w mroku znajdę drogę!


Baran ma kręcone rogi
i na drogę dobre nogi.
Piesek kopyt mu zazdrości,
gdy przez rzekę idzie w gości.


Po kolacji przy sobocie
świnia się zanurza w błocie.
Ale niech jej nikt nie wini
– takie są zwyczaje świni.

 

  • Teraz krótka zabawa logopedyczna pt. "Na wiejskim podwórku"... zaczynamy ;)

 

  • Posłuchajcie piosenki o zwierzętach, jakie hodował dziadek na swojej farmie, spróbuj naśladować ich odgłosy.

 

Dziadek fajną farmę miał - piosenki dla dzieci Old McDonald po polsku BZYK.tv

LINK DO PIOSENKI

https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q

 

 

  • Dla chętnych piosenka w języku angielskim... bawiliśmy się z nią w przedszkolu...
     

Old MacDonald Had A Farm | Nursery Rhymes | Super Simple Songs

LINK DO PIOSENKI

https://www.youtube.com/watch?v=_6HzoUcx3eo

 

  • Zapraszam do zabawy muzyczno-ruchowej z piosenką o pewnej kurze ;) Link do piosenki znajdziecie pod tekstem.
     

"Gdacze kura: ko ko ko" , wykonanie: Śpiewające Brzdące

 

Pewna kura na podwórzu ciągle gdacze,
Ciągle gdacze,
A gdy gdacze to wysoko w górę skacze,

W górę skacze,
Bardzo głośno i bez przerwy hałasuje,
Hałasuje,
I się niczym, ani nikim nie przejmuje,
Nie przejmuje.

 

Ref. Z rana ko, ko, ko, ko,
W nocy ko, ko, ko, ko,
Przez dzień cały ko, ko, ko,
Ciągle ko, ko, ko, ko,
Tylko ko, ko, ko, ko,
Na okrągło ko, ko, ko!

 

Na podwórzu kura dzioba nie zamyka,
Nie zamyka,
Chociaż przy niej każdy uszy swe zatyka,
Swe zatyka,
Tym hałasem wszystkich wkoło denerwuje,
Denerwuje,
Więc na karę kura za to zasługuje,
Zasługuje.


Ref. Z rana ko, ko, ko, ko...

 

Aż do kury raz policja przyjechała,
Przyjechała,
No i kurza za hałasy mandat dała,
Mandat dała,
Teraz kura cicho z żalu gdacze w domu,
Gdacze w domu,
Na podwórzu nie przeszkadza już nikomu,
Już nikomu.

 

Ref. Z rana ko, ko, ko, ko...

 

LINK DO PIOSENKI

https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

 

  • Codziennie będziemy odkrywać "Tajemnice wiejskiego podwórka"... dzisiaj kilka informacji na temat koni...

 

 

WTOREK 13.04.2021r.

  • Kochani, obejrzyjcie film pt.  „Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi”, a dowiecie się wielu ciekawych rzeczy. Film opowie Wam o tym, w jakim celu hodowane są te zwierzęta, w jakich mieszkają domach i jak nazywają się przedstawiciele ich rodzin.
     

 „Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi”

LINK DO FILMU EDUKACYJNEGO

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

 

  • Odpowiedz na pytania, sprawdzimy co zapamiętaliście z filmu (4latki i chętne 3-latki):
    - Jak nazywają się przedstawiciele rodzin u poszczególnych zwierząt? Spójrz na obrazek, przypomnij sobie nazwy z filmu.

 

KROWA - BYK - CIELĘ

 

KURA - KOGUT - PISKLĘ 

 

ŚWINIA (LOCHA) - KNUR - PROSIĘ

 

KOZA - KOZIOŁ - KOŹLĘ

 

OWCA - BARAN - JAGNIĘ

 

KLACZ - OGIER - ŹREBIĘ

 

 

        - Jak nazywają się ich domy? (krowa - obora, kura - kurnik, świnia - chlew, koza - koziarnia, owca - owczarnia, koń - stajnia).

        - Wymieńcie co nam dają poszczególne zwierzęta? Co zapamiętaliście?

 

 

  • "Tajemnice wiejskiego podwórka" część 2... dzisiaj kilka informacji na temat kota;)

 

 

  •  „Leniwa ósemka” – rysowanie kota w oparciu o metodę P. Dennisona.

Leniwe ósemki – ćwiczenie to jest jednym z podstawowych w gimnastyce mózgu. Znak ósemki zakreślamy wyciągniętą ręką z wyprostowanym kciukiem tak, by punkt przecięcia linii znajdował się na wysokości oczu. Ósemkę kreślimy w płaszczyźnie poziomej zaczynając od punktu przecięcia w lewo do góry /znak nieskończoności/. Ruchy powinny być wykonywane powoli i świadomie, a głowa powinna być nieruchoma, choć luźna. Oczy śledzą kciuk, w miarę jak porusza się w polu widzenia. Ćwiczenie wykonuje się najpierw jedną, potem drugą ręką. Następnie ósemki kreśli się oburącz, krzyżując kciuki i za nimi śledzi się wzrokiem. Dzieci kreślą leniwe ósemki na stojąco mając przed sobą na tablicy umieszczony znak ósemki. Następnie na podłodze kreślą palcem wskazującym po wzorze. Na koniec przedszkolaki rysują leniwą ósemkę na kartce papieru A4, a następnie dorysowują: jedno ucho, drugie ucho, nos, oczy. Trzy wąsy z jednej strony głowy i trzy z drugiej. Cztery łapki i długi ogon.
 

Plansza do druku KLIKNIJ
 

  • Podczas rysowania kota mogą Ci towarzyszyć piosenki ;)

LINKI DO PIOSENEK

Janusz Radek - Kot (Official Music Video)

https://www.youtube.com/watch?v=tZUcCRzwHtY

Śpiewające Brzdące - Wlazł kotek na płotek - Piosenki dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=lH0YSled6Q4

Śpiewające Brzdące - Kotek i krówka - Piosenki dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=AeIAIkJySE8

 

  • Na koniec zadanie na spostrzegawczość...znajdź 3 różnice między tymi dwoma obrazkami. Powodzenia;)

 

 

 

ŚRODA 14.04.2021r.

  • Dzisiaj Drogie Tygryski kilka zabaw matematycznych i trochę ruchu... zaczynamy ;)
  • Przyjrzyj się uważnie ilustracji i odpowiedz na pytania. Używaj określeń: nad, pod obok, w, przed .

 


- Ile jest białych kur? 

- Ile jest brązowych kur?

- Gdzie leży pies? 

- Gdzie śpi kot? 

- Gdzie stoi owca? 

- Gdzie znajduje się krowa?

- Jakie zwierzę stoi za krową?

- Jakie zwierzę jest przed świnią?

- Kogo obok siebie ma kogut?

 

  • Zabawy dydaktyczne z serii „Kodowanie na dywanie”
    „Sudoku – wiejska zagroda”, "Ukryte zwierzęta"  KLIKNIJ

 

Udanej zabawy!

 

  • Pora na dawkę ruchu...

 

Na wiejskim podwórku wstaje nowy dzień. Spróbujcie wykonywać czynności i naśladować głosy zwierząt:
• kury - ko, ko, ko
• indyki - gul, gul, gul
• kogut - kukuryku

 

- Kury, indyki i koguty zatrzymują się, machają skrzydłami - wykonywanie ruchów rękami.

- Rozglądają się czy gospodarz niesie dla nich ziarno - wykonanie skrętów szyi w prawą i lewą stronę.

- Kogut wskoczył na płot - wykonywanie podskoków obunóż.

- Gospodarz sypie ziarno - skłony w przód.

- Gospodarz idzie do obory. Wyprowadza konie, krowy na pastwisko - przemieszczają się na czworakach.

- Zwierzęta żeby dojść na pastwisko przechodzą przez mostek - przejście na czworakach po szerokiej ławeczce.

- Zwierzęta się najadły. Odpoczywają ciekawie się rozglądając - przejście do leżenia przodem, podparcie dłońmi o podłogę, unoszenie głowy jak najwyżej, spoglądanie raz w jedną, raz w drugą stronę.

- Zapadają w drzemkę, leżą na jednym boku, po chwili odwracają się na drugi bok - przechodzą z leżenia na prawym boku do leżenia na lewym boku.

 - Zbliża się wieczór, zwierzęta wracają do obory - chód na czworakach, przejście przez "mostek" (jak wyżej).

 

Na zakończenie ćwiczenie rozluźniające - stanie w lekkim rozkroku, wykonujemy wdech nosem z równoczesnym uniesieniem ramion i wydech ustami - rozluźnienie.

 

CZWARTEK 15.04.2021

 

  • "Poranek w gospodarstwie" - na początek gimnastyka buzi i języka ;) 

 


źródło: czasopismo "Bliżej przedszkola" nr3.234/2021

 

  • Zapraszam do zabawy muzyczno-ruchowej z piosenką „Ko, ko, ko”. Powiedzcie proszę, jakie zwierzęta wystąpiły w piosence?


Bajkowa Druzyna - Ko, Ko, Ko (Official Music Video)

LINK DO PIOSENKI

https://www.youtube.com/watch?v=1TIYHn-3-q0

 

  • Zabawa  ortofoniczna : „Czyj to odgłos?”. Posłuchajcie odgłosów wydawanych przez zwierzęta wiejskie.


Odgłosy zwierząt dźwięki jakie wydają zwierzęta BZYK.tv

LINK DO NAGRANIA

https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE&ab

 

  • Popatrzcie na obrazki…spróbujcie naśladować odgłosy tych zwierząt.




źródło: czasopismo "Bliżej przedszkola" nr3.234/2021

 

  • Praca techniczna „Owca” - wydrukuj lub odrysuj sylwetę owcy, wytnij elementy, potem naklej je według gotowego wzoru. Pyszczek owcy pokoloruj kredkami lub flamastrami, a wełenkę możesz wykonać z waty, płatków kosmetycznych, kaszy manny, ryżu, plasteliny, bibuły czy włóczki.... (materiałem dostępnym w domu).

OWCA DO DRUKU - KLIKNIJ 
 

 

 

PIĄTEK 16.04.2021r.

 

Na podsumowanie tygodnia zapraszam Was do obejrzenia spektaklu teatru dla dzieci pt. „Nie brzydkie kaczątko” w wykonaniu aktorów Centrum Kultury i Sztuki w Tczewie.

 

Spektakl dostępny tylko do 17.04.21

 

Spektakl o samotności, ale i o odnalezieniu własnej drogi, o odwadze i pięknej przemianie. To dobrze znana historia o brzydkim kaczątku, oparta na klasycznej baśni Hansa Christiana Andersena w autorskiej oprawie.

Brzydkie Kaczątko odrzucone przez swoich przyjaciół z podwórka, wyrusza w podróż, aby znaleźć swoje miejsce na ziemi. Podczas podróży wiele razy trafia na różne przeszkody, ale okazuje się, że nie ma sytuacji bez wyjścia…otóż zawsze jest jakiś sposób na kłopoty.

 

(Nie)brzydkie kaczątko

LINK DO SPEKTAKLU

https://m.youtube.com/watch?v=dKHomI9gWys

 

Odpowiedz na pytania:

  • Jaki zwierzęta wiejskie wystąpiły w spektaklu?
  • Dlaczego brzydkie kaczątko czuło się odrzucone?
  • Po co wyrusza w podróż?
  • Jakie przygody przeżywa podczas swojej podróży?
  • W jakiego ptaka zamieniło się kaczątko?
  • Jak czuło się kaczątko? Dlaczego było smutne?
  • Jakie wartości wystąpiły w spektaklu?

 

Zestaw zabaw ruchowych „W kurniku”

 

Przygotuj kilka kolorowych klocków i małą piłkę, załóż strój sportowy i baw się dobrze ;)

 

Rozgrzewka:

  • Lekki rozkrok, ręce wyprostowane w łokciach, wymachy do przodu/do tył.
  • Ruchy głową do przodu/do tył (tik-tak)
  • Rozkrok, skłony do przodu i dotknięcie prawej kostki lewą ręką, wyprost i zmiana stron.
  • Pajacyk – 5x

Cześć główna:

  • Nie upuść jajka! – ćwiczenie prawidłowej postawy ciała. Dzieci maszerują z wyprostowanymi plecami, trzymając klocek na głowie. Na hasło rodzica pochylają głowę i starają się złapać klocek tak, jakby to było jajko.
  • Kukuryku – zabawa rzutna. Dzieci maszerują z piłką w ręce. Na hasło: „kukuryku” zatrzymują się i podrzucają piłkę, po czym starają się ją złapać. Rzucają na zmianę prawą i lewą ręką.
  • Głodne kurki – ćwiczenia stóp. Dzieci siadają na dywanie z  wyciągniętymi przed siebie nogami. Pomiędzy bosymi stopami mają klocki. Na hasło rodzica próbują przybliżyć do siebie palcami stóp klocek. Gdy im się to uda, powtarzają ćwiczenie.
  • Na grzędzie – ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci-kury kucają z zamkniętymi oczami w wyznaczonym przez rodzica miejscu. Na hasło „kury budzą się” – poruszają się z lekko ugiętymi kolanami i  rękami zgiętymi w łokciach.  Na hasło „na grzędę” powracają na wyznaczone miejsce. Zabawę powtarzają kilka razy.

 

Relaksacja

Połóż się na dywanie i posłuchaj muzyki relaksacyjnej „Odgłosy wsi”

 

LINK DO NAGRANIA

https://www.youtube.com/watch?v=nsQ2v3uvIlk