WIELKANOC TUŻ,TUŻ... 2021
29.03. Poniedziałek
„Zwyczaje wielkanocne”
Kochane Smerfy zaczynamy świąteczny tydzień.
Poproś kogoś dorosłego o przeczytanie wiersza pani Ewy Blicharz, która napisała go specjalnie dla przedszkolaków z naszego przedszkola. Porozmawiajcie o zwyczajach przedstawionych w wierszu, poproście rodziców, żeby opowiedzieli Wam o zwyczajach wielkanocnych panujących w waszych domach.
„Zwyczaje wielkanocne”
autor: Ewa Blicharz
Turzańskie kumoszki kiedyś się spotkały
i o Wielkanocy tak se rozmawiały:
Pamiętacie moje drogie jak dawniej bywało?
Jak się naturalnie jajka farbowało?
Ja dzisiaj w sklepie barwniki kupiłam
będę nowocześnie jajka se robiła.
A to pamiętacie jak mama kazała
jeść Krysi święconkę, a ona nie chciała?
Ale gdy podrosła i trochę zmądrzała
to pierwsza do stołu zawsze zasiadała.
Teraz to święconkę mało kto gotuje
mówią, że jajko z serwatka im nie smakuje.
W niedzielę w nocy chłopaki chodzili
i gdzie ładne panny tam coś psocili.
Sypali po podwórku sieczkę albo słomę
gdy dziewczyny wstawały były zaskoczone.
A dziś coś takiego nie chce się nikomu
bo lepiej przed kompem jest posiedzieć w domu.
No a w poniedziałek już z samego rana
wodą polewano z wiadra albo dzbana.
Mokry podkoszulek lub nawet sukienka
nikomu nie przeszkadzał, bo uciecha wielka.
Teraz zamiast wiadra inne są gadżety
jakieś sikawki albo pistolety.
I tak to kumoszkom godziny zleciały
kawki się napiły i powspominały.
Wam również życzymy takich spotkań wiele
w dni powszednie jak również niedziele.
Bo choć wszystko się zmienia, lata uciekają
to jednak wspominania zawsze pozostają!
Zabawa badawcza „Przeźroczyste jajo”
A teraz zapraszam Was do przeprowadzenia eksperymentu. Podzielimy go na dwa etapy. I zrobimy dziś, II jutro.
I Etap. Przygotuj szklankę, jajko i ocet.
Wszystko gotowe – zaczynamy! Wlewamy ocet do szklanki, wkładamy jajko, przykrywamy talerzykiem, żeby zapach octu nie wydobywał się na zewnątrz. Odstawiamy w bezpieczne miejsce na 24 godziny i zaczynamy obserwację.
Zajęcia muzyczne
Wykonaj kilka ćwiczeń oddechowych, zanim przystąpisz do śpiewu: balonik (nabieramy powietrza i trzymamy kilka sekund), wdychamy powietrze nosem wydychamy ustami, dmuchamy na skrawki papieru.
Teraz przygotuj usta wykonując ćwiczenia: naśladowanie pojazdu straży pożarnej i pogotowia e-o, u-i, naśladowanie parskania konia.
Posłuchaj piosenki poproś kogoś dorosłego, żeby przeczytał Ci refren, powtórz, spróbuj nauczyć się go na pamięć i zaśpiewać.
Piosenka pt. „Znaki Wielkanocy”
1. Te mazurki ozdobione migdałami
Te koszyki wypełnione pisankami
Te baranki ulepione z marcepanu
Bazie kotki od staruszki ze straganu.
Ref: To są znaki tradycyjnej Wielkanocy
Kiedy życie się odradza do swej mocy
To znaki rozbudzonej świeżo wiosny
Świat się staje znów zielony i radosny!
2.Te palemki od bibuły kolorowe
Baby z lukrem wyrośnięte bo drożdżowe
No a potem jeszcze lany Poniedziałek
Śmigus dyngus pełen mokrych niespodzianek
Ref: To są znaki tradycyjnej Wielkanocy
Kiedy życie się odradza do swej mocy
To znaki rozbudzonej świeżo wiosny
Świat się staje znów zielony i radosny!
LINK DO PIOSENKI
https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U
Odpowiedz na pytania:
- Jakie zwyczaje wielkanocne zostały przedstawione w piosence?
- Na podstawie wiersza i piosenki spróbuj wymienić jak najwięcej zwyczajów wielkanocnych.
Życzę Ci Kochany Smerfie, aby ta piosenka zagościła podczas Waszego Śniadania Wielkanocnego.
30.03. Wtorek
„Wielkanocny galimatias”
Usiądź wygodnie i posłuchaj opowiadania J. Niedbały pt. „Wielkanocny galimatias”.
Treść – załącznik KLIKNIJ
Odpowiedz na pytania:
- Dlaczego przyjaciele i rodzina małego Zajączka nie chcieli się z nim bawić?
- Co robiła mama Zającowa?
- Czym bym zajęty tata Zając?
- Jakie ważne zadanie w tym dniu miała złota Kurka?
- W jakim celu Baranek czyścił swój złoty dzwoneczek?
- W jaki sposób Zajączek i jego siostra przygotowywali się do Wielkanocy?
Zabawa badawcza „Przeźroczyste jajo”
II Etap.
Twoje jajko jest gotowe do kolejnego etapu. Przygotuj miskę z wodą, ręcznik papierowy i lampkę nocną, biurkową lub latarkę.
Zaczynamy! Bardzo delikatnie wyjmij jajko ze szklanki i umyj je w misce z wodą (zmywamy dokładnie resztki wapnia). Osusz delikatnie w ręczniku papierowym. Przy świetle lampki obserwuj jak wygląda jajko w środku. Udanej zabawy ;)
Zajęcia ruchowe
Przygotuj strój gimnastyczny. Pamiętaj o zasadzie samodzielności i utrzymania porządku podczas przygotowania do ćwiczeń, składania swoich ubrań. Dziś potrzebna będzie mała piłka jako pisanka- jajo kurze.
Część wstępna - rozgrzewka
Wykonaj ćwiczenia:
- spokojny marsz w miejscu
- ćwiczenia ramion: unoszenie i opuszczanie
- skłony głowy do przodu, do tył, na boki
- skłony tułowia w bok
- splecione dłonie i kręcenie nadgarstkami
- podskoki z wysokim unoszeniem kolan i pracą rąk (prawy łokieć do lewego kolana, lewy łokieć do prawego kolana)
Część główna
1. „Wesołe pisanki” – podrzucanie obiema rękami, następnie tylko prawą później lewą ręką, łapanie obiema.
2. „Gorąca pisanka” – szybkie przerzucanie piłki z ręki do ręki, szybkie przekładanie piłki pod kolanem, wokół tułowia.
3. „Przenosimy pisanki – piłki” – tor przeszkód.
Każde dziecko niesie pisankę(piłkę) na płaskiej powierzchni: np. desce kuchennej przechodząc tor przeszkód. Ustawiamy tor przeszkód wykorzystując zabawki (klocki, maskotki).
4. „Rzut pisanką/piłką do celu” – dzieci mają piłki i z wyznaczonej linii starają się turlać piłkę do celu, następnie z tej samej linii rzucić piłkę do celu - wyznaczonego obszaru.
5. „Zajęcze skoki” – skok w dal! Z wyznaczonego miejsca dzieci skaczą jak najdalej.
– Z miejsca
– Z rozbiegu
– Obunóż
– Na jednej nodze itp.
Część końcowa - relaks
Dzieci trzymają jedną pisankę – małą piłkę. Wykonujemy rożne ćwiczenia gimnastyczne, rozciągające i wyciszające cały czas trzymając w ręku piłkę i próbując jej nie zgubić. Podnosimy piłkę do góry – malujemy na niebiesko jak niebo, schylamy się i dotykamy piłkę do podłogi – malujemy na zielono jak trawa. Siadamy i wyciągamy rękę z piłką jak najdalej do przodu i kilka razy dotykamy podłogi – malujemy kolorowe kropki itp.
31.03. Środa
„Pisanki, kraszanki”
Ciekawostki na temat Wielkanocy
Tydzień poprzedzający święta Wielkanocne nazywa się Wielkim Tygodniem. Jego dni wróżą pogodę na cały rok. Mówiło się, że jaka Wielka Środa – taka będzie wiosna, jaki Wielki Czwartek – takie będzie lato. Wielki Piątek wróżył pogodę na żniwa i wykopki. Z nim związane są przysłowia:
„W Wielki Piątek – dobry siewu początek”
„Jeżeli w Wielki Piątek kropi – radujcie się chłopi”
„W Wielki Piątek jasno, to w stodole ciasno”.
Zaobserwuj więc pogodę w poszczególne dni!
Praca plastyczna
Do wykonania pracy plastycznej poproś kogoś starszego. Zapraszam Was do rodzinnej pisanki. Można ją wykonać na kilka sposobów, możecie sami wybrać metodę.
1. Malujemy jajko flamastrami.
2. Zdobimy jajko kolorowymi naklejkami.
3. Wykonujemy pisankę metodą malowania kredkami woskowymi. Praca dla dziecka z rodzicem.
Pisanka malowana kredkami woskowymi, tradycyjna dla naszego przedszkola.
Materiały: kraszanka lub białe jajko, świeca, kredki woskowe, ołówek lub kredka ołówkowa, szpilka, ręcznik papierowy.
1. Do ołówka wbijamy szpilkę, główka szpilki będzie naszym narzędziem pisarskim.
2. Organizujemy stanowisko pracy, świeca ołówek ze szpilką, kredka i jajko.
3. Nagrzewamy nad świecą szpilkę.
4. Nagrzaną szpilką nabieramy kredkę.
5. Ponownie nagrzewamy nad świecą do momentu utworzenia się kropli wosku na szpilce.
6. Szybkim ruchem rysujemy łezki na jajku.
Rada: Zawsze nagrzewamy szpilkę nad ogniem, nie w ogniu. Dzięki temu zachowamy kolor poszczególnych kredek. Po każdym kolorze czyścimy nasze narzędzie pisarskie ręcznikiem papierowym.
Powodzenia! Niech to będzie Wasza rodzinna pisanka. Pochwalcie się, jaką metodę wybraliście, jak wyglądała Wasza praca i jej efekt.
01.04. Czwartek
Ciekawostki na temat Wielkanocy
W Wielki Czwartek robiono wielkanocne wypieki. Podobno przez cały czas pieczenia gospodyni nie mogła usiąść, żeby ciasto pięknie wyrosło i nie wyszedł zakalec. Pieczono baby z rodzynkami i kruche mazurki. W Wielki Piątek obowiązywał post, nie można było jeść potraw mięsnych. Przygotowywano pisanki, które były ozdabiane różnymi technikami: malowane woskiem, gotowane w łupinach cebuli i źdźbłach traw, oklejane sitowiem i kolorowymi włóczkami.
Zajęcia muzyczne
Na początek poćwiczymy buzię. Poproś kogoś dorosłego o przeczytanie tekstu razem z zadaniami.
Wielkanocne porządki Zajączka – ćwiczenie aparatu artykulacyjnego.
Pewnego dnia mały Zajączek postanowił zrobić wielkie przedświąteczne porządki. Najpierw umył dokładnie wszystkie ściany (język przesuwa się w stronę policzków po stronie wewnętrznej). Potem wyczyścił sufit w swoim mieszkanku (język przesuwa się do podniebienia). Podłoga też była bardzo brudna, więc umył ją dokładnie (język na dnie jamy ustnej). Kiedy umył okna, pomyślał, że musi zawiesić w nich czyste firanki (język dotyka kolejno wszystkich górnych zębów). Wytrzepał także porządnie dywan z salonu i rozłożył go na podłodze (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Bardzo chciał wyczyścić też lampę, więc długo stał na palcach, aby jej dosięgnąć (język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Wreszcie domek był czysty i pachnący (wciąganie powietrza nosem)! W takim czyściutkim domu może zacząć malować wielkanocne pisanki!
Zaśpiewaj naszą piosenkę miesiąca. Dziś naucz się śpiewać poszczególne zwrotki.
https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U
Posłuchaj piosenki o zwyczajach wielkanocnych. Przypomnij sobie, jak w przedszkolu bawiliśmy się w „Eksperta dźwięku”. Wymyśl w domu jakiś instrument perkusyjny (klocki, pudełka itp.) i zagraj na nim w rytmie świątecznej piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=e3mpPNEUafU
Praca techniczna
Poproś kogoś dorosłego o wydrukowanie wzoru. Przygotuj klej i nożyczki. Wytnij świątecznego zajączka, wymaluj według swojego pomysłu. Zaginaj poszczególne części tworząc świąteczne pudełko na skarby.
Powodzenia!
Zajączek – 5 latki
Zajączek – 6latki
02.04.
Piątek
Ciekawostki na temat Wielkanocy
W Wielką sobotę we wszystkich kościołach święcono pokarmy. W koszyczku nie mogło zabraknąć pisanek – symbolu nowego życia, chleba - podstawowego pokarmu człowieka, chrzanu i soli – które miały chronić przed zepsuciem, borowiny – symbolu wiosny, kiełbasy – symbolu obfitości oraz baranka – symbolu wolności. Po powrocie z kościoła był zwyczaj obchodzenia domu dookoła trzy razy, żeby się darzyło i nie zabrakło przez cały rok jedzenia.
Wczesnym rankiem w Niedzielę Wielkanocną, i dawniej, i dzisiaj idzie się do kościoła na Rezurekcję. Po uroczystej mszy zasiada się w swoich domach do wielkanocnego stołu i dzielimy się święconką. A czy wiecie co się działo w poniedziałkowy ranek? Poniedziałek to drugi dzień świat, zwany śmigusem – dyngusem lub lanym poniedziałkiem. W tym dniu już od świtu, było słychać krzyki, odgłosy gonitwy i ucieczki. To chłopcy zakradali się z wiadrami wody i oblewali dziewczęta. Z czasem zwyczaj ten zamienił się w zabawę.
Usiądź wygodnie i obejrzyj film. Porozmawiajcie w domach na temat Waszych tradycji wielkanocnych, porównajcie je ze zwyczajami przedstawionymi w filmie.
https://www.youtube.com/watch?v=bKTM6B04vDY
Zabawa muzyczno – ruchowa „Smerfowe świąteczne rapowanie” do piosenek pt. „Kura i pisanki”, „Gdacze kura: Ko, Ko, Ko”.
Smerfie! Zamień się w prawdziwego rapera – tańcz, maszeruj, wyklaskuj rytmy, baw się jak umiesz najlepiej! Udanej zabawy.
https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk
https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY
Proszę Was, by każdy przygotował swój koszyk wielkanocny, który w tym roku niech będzie ozdobą stołu podczas Śniadania Wielkanocnego.
„Nasz koszyczek”
Nasz koszyczek będzie piękny
Wszystko tam włożymy
Kilka jajek, chrzan skrobany,
Trochę soli, kromkę chleba
Baranek cukrowany.
Jeszcze pętko kiełbaski
Do ozdoby barwinka listeczki
Nie będą się wstydzić chłopcy i dzieweczki.