Kontakt
Przedszkole Publiczne w Turzy

DUŻO WIEM ...

08.06 Poniedziałek

„Zabawy literami”

Witajcie Kochane Smerfy w kolejnym tygodniu naszej nauki. Na początek pobawimy się litrami.

Obejrzyj film. Nazywaj poszczególne litery. Wskaż literę, której jesteś królem.

https://www.youtube.com/channel/UCZYMleGZ8bnqQMicit7EPGg

 

Zabawa dydaktyczna „Czytamy sylaby”

Nazwij litery, przeczytaj sylaby.

Dzieci 6 letnie – ułóż jak najwięcej sylab, krótkich wyrazów z naszego klasera literowego.

https://www.youtube.com/watch?v=6Zqa2hDFVIc

Karta pracy – 42a,42b/6latki

Karta pracy – 34b/5latki

 

Zajęcia muzyczne

Nazwij instrumenty, zastanów się w jaki sposób z tych instrumentów wydobywa się dźwięk. Zorganizuj w domu swój kącik muzyczny.

5latki karta pracy – 14b,15a

6latki krata pracy – 17a,17b

Zagraj na dowolnym instrumencie perkusyjnym do piosenek

https://www.youtube.com/watch?v=UrBmQBMnayE

 

https://www.youtube.com/watch?v=mGsicfW_yG8

 

https://www.youtube.com/watch?v=AjV0cal75LQ

 

09.06 Wtorek

„Przyjaźń”

Posłuchaj opowiadania Katarzyny Klimek-Michno pt. „Koraliki przyjaźni”.

 

To jest Weronika. Wszyscy mówia na nią: Wera. Ma pięć lat i chodzi do przedszkola. Gdzie? Może na Twoim osiedlu, a może w zupełnie innym mieście. Wera lubi tańczyć i poznawać nowe piosenki. W przedszkolu ma już wiele koleżanek i kolegów. Opowiada o nich mamie, gdy wracają do domu. Ale wieczorem, zaraz przed zaśnięciem, często szepcze:
– Chciałabym mieć przyjaciółkę…
Pewnego dnia w przedszkolu pojawia się nowa osoba. To Dominika. Wszyscy mówia na nia: Domi. Lubi smak lodów truskawkowych i dźwięki instrumentów muzycznych. Ma ciągle spuszczoną głowę i niesmiało się uśmiecha. Kruczoczarne włosy opadają jej na twarz.
– Wiesz, mamo – mówi Wera w drodze powrotnej do domu – przyszła do naszej grupy nowa dziewczynka. Dominika. I ona nie widzi.
– Naprawdę?
– Tak. Wszystko bada rękami. Dotyka ścian, zabawek, talerza, kubka… Palcami ogląda.
Ciocia Bożenka cały czas się nią opiekuje. Trzyma ją za rękę i wszystko tłumaczy.
Kiedy to się stało, dokładnie nie wiadomo, ale Wera i Domi bardzo się polubiły.
Zaczęło się od zabawy lalkami i od wspólnych tanców. Bo obydwie uwielbiają muzykę. I teraz codziennie łapią się za ręce, podskakują i zataczaja kółka. Śmieją się przy tym do rozpuku.
– Wera, co robisz? – pyta mama, gdy wracają z przedszkola przez park.
Dziewczynka idzie z zamknietymi oczami.
– Pośpiesz się, nie mamy czasu! – ponagla mama, bo kroki córki stają się coraz wolniejsze.
– Sprawdzam, jak to jest nie widzieć – odpowiada Wera, szurajac butami.
W dłoniach obraca jabłko. Najpierw je wącha, a dopiero po chwili gryzie.
– O! Słyszysz mamo? Szumią drzewa!
Mama przystaje, też zamyka oczy i nasłuchuje. Myśli sobie, że choć ma dobry wzrok, to nie zawsze wszystko dookoła widzi...
Wera i Domi znają się już kilka miesięcy. Bardzo lubią swoje towarzystwo. Mówią o sobie: przyjaciółki. Domi wie, że gdy wyciągnie rękę przed siebie, to natrafi na troskliwą dłoń. Nie wejdzie w ścianę, nie uderzy się mocno o kant stolika. Bo Wera jest obok. Pomaga, prowadzi, towarzyszy w zabawach. Poprawia poduszkę podczas leżakowania. Na spacerze ostrzega przed oblodzonym chodnikiem.
– Mamo! – woła rano Wera. – Chcę się dzisiaj ubrać do przedszkola w tę bluzkę.
Wyciaga z szafy różowe ubranie, na którym naszyta jest duża, pomarańczowa żyrafa.
– Popatrz! Domi będzie mogła dotknać i rozpoznać kształt, bo ta żyrafa odstaje od bluzki i jest szorstka.
A wiesz, mamo, że Domi będzie uczyć się alfabetu Braila? Pani nam pokazywała, jak te literki wyglądają.
To są takie kropeczki. Próbowałam narysować „A” i „B”.
– O zobacz! – woła w windzie, gdy jadą do przedszkola. – Tutaj są cyferki brailowskie! – Wskazuje na przyciski pokryte wypukłościami.
Tego dnia w przedszkolu malują farbami. Nastepnego – lepią kubki z gliny. Słuchają bajek z płyt. Tańczą w rytm wesołej muzyki. Bawią się w rodzinę. Wera jest mamą, Domi jej siostrą, a Marta i Patrycja są ich córeczkami.
Domi lubi robić naszyjniki. 
Jej paluszki delikatnie dotykają koralików o różnych kształtach. Powoli nawlekają je na sznurek. Jeden za drugim... Po kolei…
Wera – inaczej. Chciałaby, żeby jej korale od razu wisiały na szyi.
Juz, teraz, szybko, prędko. Koraliki spadają ze sznurka, wysypują się z jej rąk. Ale zaraz spoglada na Domi. Zaczyna ją nasladować. Spokojnie, dokładnie, cierpliwie. Sznur korali dumnie rośnie na bluzce z żyrafą.
– A wiesz, mamo, że Domi gra na pianinie?! – Wera opowiada w drodze do domu.
– I umie tez jeździć na 
hulajnodze. W ogóle się nie boi! To może i ja odważę się pojechać na rowerze bez tych kół dodatkowych?
Do tej pory Wera nie chciała uczyć się jazdy na dwóch kołach. Bała się upadku. Ale tego dnia udaje się jej przejechać niewielki odcinek.
– Hurra! – krzyczy z radości do biegnacego obok niej taty.

Mija rok szkolny i zblizają się wakacje.
– Odwiedzisz mnie u mojej babci na wsi? – pyta Wera.
– Oczywiscie! – odpowiada Domi i dotyka jasnych włosów przyjaciółki.
Podoba jej się, że są takie proste. Za to Wera chciałaby mieć loki, które falują na plecach Domi.
– A ty przyjdziesz na mój koncert w przyszłym tygodniu? – pyta dziewczynka.
– No jasne! – cieszy się Wera.
Koncert odbywa się w szkole muzycznej. Dziewczynka siada do pianina, przymyka powieki, a spod dłoni zaczyna płynąć wesoła melodia.
Po występie Wera podchodzi do przyjaciółki. Ma dla niej laurkę, do której doczepiła naklejkę – kolorowego motyla. Taka wypukła, żeby można było poczuć pod palcami. Domi też chce jej coś podarować na pamiątkę. Swoją spinkę, która zawsze się Werze podobała. Spinka też jest w kształcie motyla. Teraz przefruwa na jasną grzywkę prosto z ciemnych loków Domi.
– To co? Idziemy na lody? – pyta z uśmiechem Wera.
– No pewnie! – Domi przytakuje bez zastanowienia. – Ja obowiązkowo truskawkowe!
– A ja czekoladowe!
Wybuchają śmiechem i ruszają przed siebie.

 

 

Odpowiedz na pytania:

  • Jak miała na imię nowa dziewczynka w przedszkolu?
  • Co było szczególnego w zachowaniu nowej dziewczynki?
  • Jak poznawała świat?
  • W jaki sposób Wera pomagała swojej koleżance?
  • Co to znaczy, że dziewczynki były przyjaciółkami?
  • Kto to jest prawdziwy przyjaciel?
  • Zastanów się, kto jest Twoim przyjacielem? Czy jest to dziecko, czy osoba dorosła?
  • Jak myślisz, czy Ty jesteś dla kogoś przyjacielem?
  • Jak myślisz, czy życie bez przyjaciół jest smutne?

 

Zabawa dydaktyczna „Przyjaźń” – dokończ rozpoczęte zdania.

Przyjaciel to…

Przyjaciel pomaga, kiedy…

Z przyjacielem najlepiej…

 

Karta pracy – 40b/6latki

Karta pracy – 36a/5latki

 

Zajęcia ruchowe

Przygotuj strój gimnastyczny. Pamiętaj o zasadzie samodzielności i utrzymania porządku podczas przygotowania do ćwiczeń, składania swoich ubrań.

Część wstępna - rozgrzewka

Wykonać ćwiczenia:

  • spokojny marsz w miejscu
  • ćwiczenia ramion: unoszenie i opuszczanie
  • skłony tułowia w bok,
  • „rysowanie kół” biodrami, rysowanie dużych kół w powietrzu ze wspięciem na palce
  •  podskoki z wysokim unoszeniem kolan i pracą rąk (prawy łokieć do lewego kolana, lewy łokieć do prawego kolana)

Zaśpiewaj pokazując poszczególne ruchy. /3x

 

Tak gimnastyka ważna sprawa,

Dla nas wszystkich to zabawa!

Ręce w górę, w przód i w bok,

 skłon do przodu w górę skok!

Część główna Zumba dla dzieci.

 

Ćwiczenia możesz wykonać z balonikiem lub piłką.

https://www.youtube.com/watch?v=TI-Thsr9VFA

 

Część końcowa - relaks

Połóż się wygodnie na dywanie. Posłuchaj śpiewu wiosennych kwiatów.

https://www.youtube.com/watch?v=mimkPNKl5po

Zaproś kogoś z domowników do zabawy „Lustro”.                

 

Pamiętaj o składaniu stroju gimnastycznego po skończonych ćwiczeniach

 

 

10.06 Środa  

Dzień dobry Kochane Smerfy. Dziś środa, a Smerfy zawsze w środę zamieniają się w prawdziwych matematyków.

 

Na początek posłuchaj matematycznego wiersza pt. „Zwierzyniec Pana Ignacego”. Postaraj się zapamiętać jak najwięcej zwierząt wymienionych w wierszu. 

 

Zwierzyniec Pana Ignacego

Za małym pagórkiem, tam gdzie kwitną maki,

mieszka Pan Ignacy i jego zwierzaki.

Domek ma niewielki, lecz komin wysoki,

a z tego komina są piękne widoki.

Co dzień Pan Ignacy na kominie siada

i patrzy, co robi zwierzęca gromada.

Nie ma w okolicy domu dziwniejszego

niż malutki domek Pana Ignacego.

Przed domem na płocie leży tygrys spory,

a w stawie pływają dwa aligatory.

Gdy tylko deszcz pada, to w błotnej kałuży

trzy hipopotamy mają ubaw duży.

Za domem jest ogród, lecz nie byle jaki,

bo tutaj mieszkają cztery rajskie ptaki.

Chwalą się codziennie swoim upierzeniem,

aż pięć wysokich żyraf zerka ze zdziwieniem.

Sześć młodych lemurów urządza zawody,

kto staw tak przeskoczy, by nie wpaść do wody.

I siedem małych żółwi do zabawy proszą,

lecz one wybitnie skakania nie znoszą.

Osiem zwinnych małpek drapie się po głowie,

co też Pan Ignacy na to wszystko powie.

A ciekawi sąsiedzi zerkają zza płotu

bo dziewięć flamingów wzbija się do lotu.

Miał też Pan komary, co gryzły każdego,

więc wszystkie przepędził, nie ma już żadnego.

 

                                                    Natalia Łasocha
 

 Posłuchaj wiersza jeszcze raz i odpowiedz na pytania:

  • Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
  • Których było najwięcej, a których najmniej?

Obejrzyj ilustracje przedstawiające zwierzęta Pana Ignacego. Nazwij je, policz, (5,6 latki) sprawdź czy liczba zwierząt zgadza się z podaną na ilustracji cyfrą (6latki).


ILUSTRACJE  KLIKNIJ

 

Praca plastyczna

Namaluj farbami wybrane przez Ciebie zwierzęta z wiersza. Po skończonej pracy poszukaj w książce przyrodniczej widomości na temat życia namalowanych przez Ciebie zwierząt.

 

 

12.06 Piątek

Rozwiąż zagadki...

 

W kubeczku czy na patyku

 wszyscy je lubimy.

 Miło latem na języku,

 poczuć małą porcję zimy. (lody)

 


Świecę mocno dzionek cały,

 żeby wszystkim ciepło dać,

 by zobaczyć jak przychodzę,

 trzeba bardzo wcześnie wstać. (Słońce)

 

 

Duży ogród w środku miasta,

 dużo domków w nim i klatek.

 Zajrzyj tam by się przekonać,

 co zwierzęta robią latem. (ZOO)

 

 

Plastikowe rączki

 na dość długim sznurku.

 Można na niej skakać

 latem na podwórku. (skakanka)

 

 

Mały domek z materiału,

 w nim poduszki oraz koce.

 Można smacznie w nim przesypiać

 letnie ciepłe noce. (namiot)

 

 

 Kolorowe domki, drzewa,

 bardzo szybkie karuzele.

 W tym wesołym miejscu dobrze

 spędzać letnie jest, niedziele. (wesołe miasteczko)

 

 

Liliowe kuleczki

 na zielonym krzaczku,

 by je znaleźć trzeba

 latem pójść do lasu. (jagody)

 

 

Polane śmietaną,

 cukrem posypane,

 smakują wybornie,

 w słoneczny poranek. (truskawki)

 

 

Kolorowa kula,

 trzeba ją nadmuchać,

 by przez całe lato

 turlać ją i rzucać. (piłka)

 

 

Są na nich huśtawki

 ławki i drabinki.

 Latem się tu bawią

 chłopcy i dziewczynki. (plac zabaw)

 

 

Karta pracy – 45a,42b/6latki

Karta pracy – 22b, 35a/5latki

 

Zajęcia ruchowe.

Dziś jazda na rowerze. Ubierz się w sportowy strój i idziemy na rower. Może dziś każdy Smerf spróbuje zajazdy na dwóch kółkach?

Powodzenia!

 

Sedecznie Was zapraszam do obejrzenia filmu
"Turza w oczach przedszkolaków
- grupa Smerfy maj 2020"


https://www.youtube.com/watch?v=0err2XWTiRo