Kontakt
Przedszkole Publiczne w Turzy

KOSMOS SMERFY

 

18.05 Poniedziałek

„Wszechświat”

Witam Was kochane Smerfy. W tym tygodniu poznamy wszechświat.

 

Zanim jednak zaczniemy, pobawimy się trochę literami.

Poznaj kosmitę Ubu, który ląduje na Ziemi i poznaje pierwszego przyjaciela.

https://www.youtube.com/watch?v=DIzsrJ0OEqA

 

Kosmita Ubu poznaje litery, zobacz jaka litera będzie mu dziś towarzyszyć.

 

https://www.youtube.com/watch?v=yMIY7XESVpU

Odpowiedz na pytania:

  • O jakiej literze opowiada bajka?
  • Dlaczego litera „j” płakała?

 

Podziel wyraz „jajko” na sylaby i głoski. Policz sylaby i głoski. Powiedz, jaka jest pierwsza głoska, którą słyszysz? Wymyśl kilka wyrazów na tą głoskę, tak jak robił to Ubu. Pomyśl, jakie imiona zaczynają się na „J” i kto z Twoich bliskich mógłby stać się królem litery J.

Otwórz klaser literowy, odszukaj w niej literę „j” „J” wskaż małą i wielką, drukowaną i pisaną. Zastanów się, do czego są podobne, co Ci przypominają. Wykonaj karty pracy.

Karta pracy – 14a, 14b. /6latki

Karta pracy – 12a, 12b. /5latki

 

 

Zabawa muzyczno – ruchowa „Kosmiczna żabka”.

Posłuchaj piosenki, poruszaj do rytmu jak kosmiczna żabka.

https://www.youtube.com/watch?v=58IpZcC7KNk

 

Posłuchaj piosenki „Ufoludki na urlopie” Śpiewające Brzdące.

https://www.youtube.com/watch?v=N1QVEO9D4Kw    

Zamień się w ufoludka. Naucz się refrenu piosenki i zaśpiewaj razem z dziećmi.


Ref. Jeśli ktoś z was w to nie wierzy niech posłucha sam,

jak śpiewają umba bulba, umba bulba bam

 



 

19.05 Wtorek

Witajcie w kolejnym dniu naszej galaktycznej przygody. Zaczniemy dziś o rymowanki.

 

Naucz się słów rymowanki wyliczanki.

 

Ene, due, słońce gwiazdy, przyszedł czas kosmicznej jazdy.

Galaktyki już czekają, gwiazdy z nieba już spadają i na pokład

raz,  dwa, trzy, dzisiaj wejdziesz ty!

 

Otwórz naszą książkę do czytania i oglądania. Odszukaj w niej ilustrację przedstawiającą Układ Słoneczny.  Posłuchaj wiersza B. Formy „Planety”. Wskazuj na ilustracji poszczególne planety.

Może nauczysz się wiersza na pamięć, pomoże Ci to łatwiej nauczyć się nazw planet.

 

 

„Planety”

Słońce to gwiazda, świeci na niebie,

ciepłe promienie wysyła do ciebie.

Merkury, Wenus to Słońca sąsiedzi,

możne je człowiek kiedyś odwiedzi.

Potem jest Ziemia, wszyscy ją znamy,

za Ziemią Mars częściowo zbadany –

Pokryty pyłem oraz skałami

i nieczynnymi już wulkanami.

A dalej Jowisz, Saturn i Uran,

Neptun hen w gwiezdnych chmurach.

Wokoło Słońca się przemieszczają

i tajemnice swoje wciąż mają.

                                                   B. Formy

 

Odpowiedź na pytania, podczas odpowiedzi wykorzystaj ilustrację Układu Słonecznego. 

  • Czy słońce to planeta? Jeśli nie, to, co? (gwiazda)
  • Które planety są najbliżej słońca? (Merkury, Wenus)
  • Jaką planetę znamy najlepiej? (Ziemię)
  • Która planeta jest już częściowo zbadana? (Mars)
  • Jakie jeszcze planety znajdują się w Układzie Słonecznym? (Jowisz, Saturn, Uran)
  • Jak przemieszczają się planety? (po orbitach wokół słońca)
  • Dlaczego w wierszu jest powiedziane, że planety mają swoje tajemnice? (ponieważ trudno jest je człowiekowi zbadać)

 

Teraz posłuchaj piosenki pt. „W Układzie Słonecznym”. Zobacz jak przedstawiają się poszczególne planety.

https://www.youtube.com/watch?v=yxVMhKt-cvI

 

W Układzie Słonecznym

W Układzie Słonecznym wirują planety

Wszystkie w innym tempie, okrążają słońce

Różnią się kolorem, masą i rozmiarem

Lata lecą one stale, kręcą się wytrwale.

 

Merkury? To ja! Jestem pierwszy i najmniejszy

Moją powierzchnie pokrywają ogromne kratery

Z własną pogodą nie umiem dojść do zgody

W dzień jest mi gorąco

W nocy bardzo marznę brrr


 

Mam na imię Wenus

Jestem druga w kolejności

U mnie nieustannie upał jest bezlitosny

Wiruję wolno, nigdzie się nie śpieszę

I bardzo jasno świecę się na niebie

 

 

Tu ziemia, witam serdecznie, czuje się świetnie

Zamieszkują mnie roślinki, zwierzątka i ludzie

Jestem trzecią planetą od słońca

Moja atmosfera jest cudna

Mam dużo wody, więc śmiało wpadnij się ochłodzić

 

 

Hej tu Mars planeta numer cztery

Bardzo się czerwienie, jestem cały zardzewiały

Mam najwyższe góry i od groma pyłu A!

Nic nie widzę, znowu leci mi do oczu!

 

 

Joł joł Jowisz, największy olbrzym gazowy

Piąty od słońca, na pewno nie przeoczysz

Choć moja masa jest potężna niezwykle

To z wszystkich planet kręcę się najszybciej

 

 

Siemanko tutaj Saturn, też się składam z gazów

Po moich pierścieniach poznasz mnie od razu

Wirują w nich kamienie, pył i sporo lodu

Jestem szósty od słońca, w głowie to zakoduj

 

 

Cześć, to ja, lodowy gigant o imieniu Uran

Na mnie jest najniższa temperatura

Słynę z bladego, błękitnego koloru

Jestem siódmą planetą i wiruje na boku

 

 

Na koniec ja swoje trzy grosze wtrącę

Nazywam się Neptun i najdłużej okrążam słońce

Tworzę huragany co powalą wszystko

Więc nie zbliżaj się zbytnio bo cię zdmuchnę jak piórko

 

 

 

Zajęcia ruchowe „Kosmiczna podróż”.

https://www.youtube.com/watch?v=DBYZXW0PqmA&fbclid=IwAR2Ld95I0RToUxElSTCstOP_mOAvDxTSSrHACE1ZAIJIOK2oGB3YvUZ-4wc

 

Zapraszam wszystkie Smerfy do wzięcia udziału w konkursie plastycznym. Mam nadzieję, że cała nasza grupa weźmie w nim udział tak, jak podczas ekologicznego konkursu plastycznego. Rodziców proszę o zapoznanie się z regulaminem, zachęcenie dzieci i zmotywowanie do działania.

 

Pani Kasia

Link do regulaminu

 

 

20.05 Środa 

Dzień dobry! Dziś środa, a Smerfy w środę zamieniają się w matematyków, tym razem kosmicznych matematyków.

Na początek przypomnimy sobie, co już wiemy o Wszechświecie. Odpowiedz na pytania:

  • Jak nazywa się miejsce, w którym znajdują się słońce i planety?
  • Czym jest słońce?
  • Co robią planety w stosunku do słońca?
  • Ile planet krąży wokoło słońca?
  • Potrafisz podać nazwę którejś z planet?
  • Którą planetą od słońca jest ziemia?

 

 

Zabawa dydaktyczna „Matematyczne rakiety”.

Obejrzyj rakiety. Wykonaj polecenia:

  • Nazwij kolory
  • Policz gwiazdki
  • Nazwij i policz narysowane na rakietach figury geometryczne
  • Sprawdź czy ilość poszczególnych elementów jest zgodna z cyfrą na rakiecie
  • Każda rakieta podczas ruszania ma ognisty ogon – sprawdź czy ilość płomieni zgadza się z cyfra na rakiecie.

 







 

Zabawa dydaktyczna „Gwieździste niebo”

  • Policz gwiazdy na nocnym niebie.

 

Przeliczanie liczebnikami głównymi (jeden, dwa…)

Przeliczanie liczebnikami porządkowymi (pierwsza, druga…)

 

 

Zajdź w karcie pracy cyfrę 10 i wykonaj zadania – karta pracy część 3

 

Praca plastyczna „Kosmos”

Przygotuj dużą kartkę formatu A3 lub sklej dwie kartki A4. Namaluj na nich wszechświat. Powodzenia;)

Na czwartek będziemy potrzebować balon, słomkę do picia, watę, słoik i barwniki, które tydzień temu nauczyliśmy się robić.



 

21.05 Czwartek   

Dzień dobry! Dziś trochę eksperymentowania i śpiewu.

 

Wykonaj doświadczenia.

 

"Moc rakiety"




 

 

 

„Kosmos w słoiku”

https://www.youtube.com/watch?v=mRg-bpD4_Ww

 

Udanej zabawy! Pochwalcie się swoimi pracami na zdjęciach.

 

Zabawa muzyczna.

Do zabawy będziemy potrzebować stroju ufoludka. Pomyśl co z materiałów dostępnych w domu może się przydać (folia aluminiowa, kolorowe wstążki itp.)

 

Kosmiczna żabka  - poruszamy się w stroju ufoludka w rytmie muzyki.

https://www.youtube.com/watch?v=58IpZcC7KNk

 

 

Posłuchaj piosenki pt. „Małe ciała niebieskie”. Zagraj do rytmu wykorzystując dwa klocki lub dostępny w domu instrument perkusyjny.

https://www.youtube.com/watch?v=1Uz9NqDV5ZM

 

Na koniec zatańcz do piosenek w języku angielskim. Posłuchaj nazw planet w języku angielskim.

 

„Eight Planets”

https://www.youtube.com/watch?v=5IKRLSwjwyk

 

„Space Rocket”

https://www.youtube.com/watch?v=ztjA1AfNZUw



Karta pracy – 32b. /6latki

Karta pracy – 18a. /5latki



 

23.05 Piątek

„Dzień i noc na planecie Ziemia”

 

Usiądź wygodnie i posłuchaj bez patrzenia na ekran komputera. Wyobrażaj sobie treść opowiadania, które przeczyta Ci ktoś dorosły.

 

Radek w kosmosie. (Iwona Rup)

Któregoś dnia Radek wrócił z przedszkola bardzo zmęczony. Dzieci w tym dniu hałasowały podczas zabaw tak, że chłopca rozbolała głowa.

-Muszę chwileczkę odpocząć -pomyślał -i poszedł położyć się do swojego pokoju. Leżąc rozmyślał o kosmosie, o nim właśnie pani mówiła na dzisiejszym zajęciu w przedszkolu.

-Fajnie byłoby polecieć w kosmos -pomyślał Radek -gdy nagle usłyszał cichutkie pukanie w okno.

-Dzień dobry Radku -przybywam, by spełnić twoje marzenie - odezwał się gruby, męski głos zza okna. Jestem Królem Przestworzy, choć, zapraszam cię w podróż po kosmosie. Chłopiec przetarł oczy nie dowierzając, że dzieje się to naprawdę. Zeskoczył z łóżka, uchylił okno i ku swojemu ogromnemu zdziwieniu, ujrzał stojącą rakietę kosmiczną. Właz, czyli drzwi rakiety, otworzyły się, a Król Przestworzy, zapraszającym ruchem ręki, dała znak Radkowi, by wszedł do środka maszyny. Szczęśliwy chłopiec w mgnieniu oka znalazł się w rakiecie. W jej wnętrzu znajdowało się dużo dziwnych urządzeń, maszyn i komputerów potrzebnych, by lot przebiegał prawidłowo. Obok leżały dwa skafandry -specjalne ubrania potrzebne do lotu w kosmos. Jeden z nich ubrał Radek, a drugi -Król Przestworzy. Po chwili zaczęły warczeć silniki -rozpoczął się start rakiety, słychać było miarowe odliczanie: 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2,1 -start! -maszyna ruszyła.

Z ogromną prędkością wzbiła się w górę, z każdą sekundą oddalając się coraz bardziej od Ziemi. Radek jeszcze teraz nie dowierzał, że dzieje się to naprawdę. Podbiegł z zaciekawieniem do okrągłego okna rakiety. Widać było przez nie oddalającą się Ziemię.

-Ziemia jest okrągła, to niemożliwe! -wykrzyknął –ludzie mieszkający na dole musieliby spadać.

-A jednak tak się nie dzieje -odezwał się Król Przestworzy - Ziemia ma ogromną siłę przyciągania, która utrzymanie wszystko na jej powierzchni. Siła ta nazywa się grawitacja.

Radek zauważył w tym momencie zarysowujące się na ziemskim globie kontury kontynentów, czyli wielkich obszarów ziemi i oceanów, czyli dużych zbiorników wód.

-Ziemia z góry wygląda naprawdę przepięknie -pomyślał.

W tym momencie przypomniał sobie, że będąc na Ziemi widział często dymiące kominy fabryk oraz unoszące się nad ulicami spaliny z samochodów. Wiedział, że zanieczyszczają one środowisko.

-Co stanie się z Ziemią -pomyślał -jeśli ludzie będą dalej tak postępować. Muszę zająć się tą sprawą po powrocie z kosmosu.

-Popatrz, tam jest Słońce -wskazał ręką Król Przestworzy - zauważ, dlaczego na Ziemi po nocy następuje dzień a po dniu noc?

Radek długo obserwował, nie mogąc dojść do wniosku dlaczego tak się dzieje.

-Wiem!, już wiem! -wykrzyknął -nasza Ziemia się kręci! Nie, to niemożliwe, ale widzę, że tak właśnie jest. Na części globu odwróconej do Słońca jest dzień, w tym czasie po drugiej stronie panuje noc. Gdy Ziemia się obraca teren, gdzie panowała noc, powoli przesuwa się do Słońca i tam budzi się dzień, a po drugiej stronie zapada noc.

-Bardzo dobrze Radku -pochwalił go uśmiechnięty Król Przestworzy -zabiorę cię teraz na Księżyc -powiedział.

Chłopiec w czasie lotu obserwował migocące gwiazdy, było ich mnóstwo. Tam w oddali znajduje się Mleczna Droga -powiedział Król przestworzy, jest to miejsce, gdzie w bliskich odległościach znajduje się dużo gwiazd a teraz zbliżamy się do Księżyca. Lądowanie przebiegło bez zakłóceń. Radek i Król Przestworzy wyszli na powierzchnię. Chłopiec był bardzo przejęty, jego oczom ukazała się powierzchnia pokryta pyłem i kamieniami. Były tam

liczne wzniesienia i zagłębienia, które Król Przestworzy nazywał kraterami.

Czy mogę wziąć pamiątkę z Księżyca? -zapytał Radek - skazując malutki kamyczek.

Oczywiście -odrzekł Król Przestworzy -schowaj go głęboko do kieszeni.

Po krótkiej wizycie na Księżycu postanowili wyruszyć w dalszą podróż. Rakieta uniosła się w górę, gdy nagle -silniki przestały pracować. Maszyna znalazła się w stanie nieważkości. Z Radkiem zaczęło dziać się coś dziwnego. Unosił się po kabinie rakiety –jak ptak, odbijając się przy tym od ścian -jak piłka. -To jest niesamowite! -zawołał -jestem lekki jak piórko. Nagle silniki na powrót zostały wprawione w ruch i rakieta pomknęła dalej.

-Chcę zobaczyć wszystkie planety -zwrócił się Radek do Króla Przestworzy. Chcę polecieć tam, i tam, i tam, i Nagle poczuł, że ktoś mocno szarpie go za rękę, nie przerywał jednak sobie: -i tam, i tam, i tam, i -Radku! Radku! -usłyszał wołanie -otwórz oczy, czas wstawać.

W tej chwili ujrzał siedzącą na skraju łóżka mamę. -Byłem w kosmosie !!!- wykrzyknął -zabrał mnie tam Król Przestworzy.

-Obudź się już, obudź -odrzekła mama -to był tylko sen, niedługo będzie kolacja.

Radek sięgnął ręką do kieszeni, na jej dnie wyczuł coś twardego, był to kamień z Księżyca. Wiedział teraz na pewno, że przygoda w kosmosie nie była tylko snem. W tej chwili przypomniał sobie, że musi jeszcze pomyśleć co zrobić, by ludzie nie zanieczyszczali środowiska i jak przed tym uratować Ziemię

 

Odpowiedz na pytania:

  • Kogo w swoim śnie spotkał Radek?
  • Gdzie Król Przestworzy zabrał Radka?
  • Jak wyglądała nasza planeta Ziemia z góry?
  • Jak Radek tłumaczył zjawisko nocy i dnia? Kiedy mamy dzień, a kiedy noc?

 

Jeśli masz w domu globus, pobawcie się w dzień i noc.

 

Instrukcja dla rodziców.

Przeprowadzenie doświadczenia, które uświadomi teorię, że „Ziemia krąży wokół Słońca” i wyjaśni, dlaczego po dniu następuje noc?

Na stoliku stoi globus (Ziemia), a obok jest zapalona lampka (Słońce) – światło lampki skierowane jest na globus. Obracając „Ziemię” wokół własnej osi, wyjaśniamy dzieciom zjawisko występowania dnia i nocy. W trakcie doświadczenia dzieci pokazują miejsca na „Ziemi”, gdzie jest dzień i gdzie zapada noc.

 

Zabawy ruchowe.  „Kosmiczna gimnastyka” –

Rozgrzewka do rymowanki – zabawę powtarzamy dwukrotnie.

Prawą nogą wypad w przód (robimy wykrok prawą nogą)

i rączkami zawiąż but (udajemy wiązanie buta)

Powrót, przysiad, dwa podskoki (robimy przysiad i dwa podskoki)

W miejscu bieg i skłon głęboki (biegniemy chwilę w miejscu i wykonujemy skłon)

Wymach rączek w tył, do przodu (wymachujemy rękoma do tyłu i do przodu w skłonie)

I rannego nie czuć chłodu.

 

Część główna

1. „Bieg ufoludków” – ćwiczenie z elementami biegu - wyznaczmy linię startu i mety, pokonujemy ją: biegnąc, następnie ta sama trasa skacząc na jednej nodze.

2. „Lustrzane odbicie” – zabawa ćwicząca duże grupy mięśniowe – dziecko wymyśla trzy ruchy, które odwzorowuje rodzic lub rodzeństwo, a następnie zamiana ról.

3. „Kosmiczne wstawanie” –  zabawa ćwicząca duże grupy mięśniowe –dziecko kładzie się na podłodze i wstaje z pozycji leżącej bez podpierania się rękami. Ćwiczenie powtarzamy 4-5 razy.

4. „Rakieta” – ćwiczenie z elementami skoku. Odliczanie wspak 10,9,8,7,6,5,4,3,2,1 START wysokie skoki w górę.

 

„Droga mleczna” – zabawa relaksacyjna

Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Rodzic siada za dzieckiem, rysuje palcem na plecach dziecka wypowiadając słowa:

Była sobie mleczna droga rysujemy krętą linię

Pełna wielu błyszczących gwiazd stukamy palcami

Na jednej z planet – rysujemy koło

Ufoludek mieszka

Co chude nóżki ma – dwoma palcami rysujemy dwie linie

Ma duże zielone uszy – łaskoczemy uszy

I szyję długą ma – gładzimy szyję

Dwa okrągłe brzuszki – dwoma palcami rysujemy dwa kółka

I śmieje się ha, ha, ha – łaskoczemy brzuszek

 

 

Popołudniowe zagadki dla chętnych;)

 

Co to za przestrzeń między Ziemią, Księżycem

planetami oraz między gwiazdami?

(kosmos)

 

Zawsze jest nad nami. To płacze czasami deszczem,

to śmieje się słońcem albo gwiazd tysiącem.

(niebo)

 

Jej długi warkocz złotem błyska, siostrą jest gwiazd i księżyca.

Rzadko odwiedza nasze niebo. Niesie wieści. Jakie?

To tajemnica.

(kometa)

 

Kiedy po niebie wędruje nocą, dokoła niego gwiazdy migocą.

Raz jest jak rogalik, raz okrągły jak talerz.

Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka.

(księżyc)

 

Co to za złota świetlana kula, która swym ciepłem Ziemię otula?

(słońce)

 

Z ziemi do gwiazd mknie pocisk złoty, szybszy niż wiatr i samochody.

(rakieta)

 

W dzień ich nie ujrzysz, chociaż są nad nami.

Można je zobaczyć nocą i wieczorami.

(gwiazdy)

 

Co to za okrągła planeta, na której bez wody,

tlenu i słońca nie byłoby życia.

(ziemia)

 

Do zobaczenia w poniedziałek:) może komuś dziś przyśni się wyprawa w kosmos;)