SAD I ŁĄKA
11.05 Poniedziałek
„Majowe krajobrazy – sad i łąka”
Witam Was kochane Smerfy w kolejnym majowym tygodniu. Skoro maj to kwitnące drzewa, kolorowa łąka i jej mieszkańcy. Zanim jednak zaczniemy powitamy nową literę.
Przygotuj do zajęć zegar prawdziwy lub ten, który robiliśmy w przedszkolu.
Posłuchaj piosenki
Odpowiedz na pytanie: O jakiej rzeczy opowiada piosenka? Jak myślisz, do czego ludziom potrzebne są zegary? Odczytaj godzinę na zegarze (dla dzieci 6 letnich, wskazujemy pełne godziny)
Przypomnij sobie, jakie znasz rodzaje zegarów, rozmawialiśmy o tym w przedszkolu. Odszukaj zegary w Twoim domu, porozmawiajcie wspólnie o nich. Jak wyglądają, kto z nich korzysta. Dowiedz się, który z domowych zegarów jest najbardziej lubiany przez Twoich rodziców.
Podziel wyraz „zegar” na sylaby i głoski. Policz sylaby i głoski. Powiedz, jaka jest pierwsza głoska, którą słyszysz? Wymyśl kilka wyrazów na tą głoskę. Pomyśl, jakie imiona zaczynają się na „Z” i kto z Twoich bliskich mógłby stać się królem litery Z.
Otwórz klaser literowy, odszukaj w niej literę „z” „Z” wskaż małą i wielką, drukowaną i pisaną. Zastanów się, do czego są podobne, co Ci przypominają. Wykonaj karty pracy.
Karta pracy – 1a, 1b. /6latki
Karta pracy – 2a, 2b. /5latki
Zajęcia muzyczna „Wizyta na łące”.
Stań naprzeciwko kogoś bliskiego, rodzica lub rodzeństwa. Wspólnie powitajcie się jak owady na łące. Naucz się rymowanki na pamięć.
Na łące wszystkie owady się witają:
(kłaniamy się)
biedronki skrzydełkami pozdrawiają,
(machają do siebie)
żuczki piątki przybijają
(przybijają piątki)
Pszczoły głośno bzyczą: bzy-bzy-bzy,
(naśladujemy odgłosy wydawane przez pszczoły)
a jak się przywitasz ty?
(jedno z pary pokazuje jakieś przywitanie, a drugie je powtarza)
Posłuchaj piosenki pt. „Bzycząca zabawa”
https://www.youtube.com/watch?v=pL3M-z7n7Ts
Naucz się refrenu piosenki. Zaśpiewaj go i zagraj na instrumentach perkusyjnych dostępnych w domu. Zaproś rodzeństwo do tańca przy piosence.
Bzycząca zabawa
(sł. Monika Majewska, muz. Andrzej Zagajewski)
Na zielonej łące zabawa niebywała,
stonoga aż wypieków na buzi dostała.
Z chrabąszczem na trawie wywija piruety,
biedronka nie chce z żukiem zatańczyć niestety.
Bzyk-bzyk-bzyk, bzyk-bzyk-bzyk – biedronko moja miła,
bzyk-bzyk-bzyk, bzyk-bzyk-bzyk – z kim byś zatańczyła?
Na zielonej łące zabawa doskonała,
biedronka wnet do tańca pająka wybrała,
lecz biedak się speszył, splątały mu się nóżki,
przykleił się do sieci i uwolnił muszki.
Cyk-cyk-cyk, cyk-cyk-cyk – biedronko moja miła,
cyk-cyk-cyk, cyk-cyk-cyk – z kim będziesz tańczyła?
Na zielonej łące zabawa wyśmienita,
motylek z żukiem tańczy tango, choć już świta.
Tańczą osy, bąki, mróweczek nikt nie zliczy,
biedronka sama w kącie, swoje kropki liczy.
Psyt-psyt-psyt, psyt-psyt-psyt – biedronko moja miła,
psyt-psyt-psyt, psyt-psyt-psyt – zabawa się skończyła
Zabawa ruchowa „Bal na łące”. Zatańcz do naszej piosenki „Bal na łące”.
https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo
Zadanie na popołudnie:
Poszukaj kwitnących drzew w pobliżu swojego domu, zapytaj kogoś dorosłego, jakie to drzewo i jakie będzie miało owoce.
12.05 Wtorek
„Gąsienica tajemnica”
Posłuchaj opowiadania pt. "Muzyka przyjaźni”
Link do opowiadania lub tekst w wersji pdf.
"Muzyka przyjaźni" KLIKNIJ
Obejrzyj ilustracje i spróbuj samodzielnie przedstawić treść wysłuchanego opowiadania.
Pytania pomocnicze:
- Co lubiła robić gąsienica Lili?
- Dlaczego czuła się samotna?
- O co poprosiła biedronki?
- Dlaczego biedronki nie chciały się z nią bawić?
- Jak się wtedy czuła?
- Kogo jeszcze gąsieniczka poprosiła, aby został jej przyjacielem?
- Jak zareagowała żabka na widok gąsienicy?
- Co Lili zobaczyła w kałuży?
- Po co gąsienica codziennie przychodziła pod kępkę niezapominajek?
- Dlaczego gąsienica zniknęła na wiele dni?
- Kto okazał się prawdziwym przyjacielem gąsieniczki?
- Jak zakończyła się bajka?
Zabawa dydaktyczna „Gąsienica tajemnica” – przeobrażanie się gąsienicy.
Obejrzyj ilustrację, omówcie wspólnie w domu poszczególne etapy.
Zabawa paluszkowa „Metamorfoza” – do słów rymowanki Metamorfoza (Joanna Wołoch). Naucz się na pamięć paluszkowej rymowanki i zaprezentuj ją swoim domownikom.
Po trawie dreptała gąsienica mała
(spacerujemy palcami prawej ręki po lewej dłoni )
wnet pod listek się schowała.
(oplatamy prawą pięść lewą dłonią)
W ciepłym kokonie się rozgościła
(odwracamy dłonie wewnętrzną częścią w kierunku twarzy, następnie krzyżujemy je, zaplatamy kciuki, które zasłaniamy pozostałymi palcami)
potem w pięknego motyla się zamieniła.
(kciuki mamy nadal zaplecione, a pozostałe palce naprzemiennie prostujemy i zginamy, imitując ruch skrzydeł motyla)
Zajęcia ruchowe „Na łące”
Na dzisiejsze zajęcia ruchowe potrzebujemy kolorowe klocki oraz chusteczkę higieniczną.
Rozgrzewka:
- Lekki rozkrok, ręce wyprostowane w łokciach, wymachy do przodu/do tył.
- Ruchy głową do przodu/do tył (tik-tak)
- Rozkrok, skłony do przodu i dotknięcie prawej kostki lewą ręką, wyprost i zmiana stron.
- Pajacyk – 5x
Cześć główna:
- „Jestem słońcem” – (ćwiczenie dużych grup mięśniowych) – dziecko w pozycji kucznej, głowa schowana, powoli podnosi się, rozprostowuje ręce, nogi, tułów, wyciąga ramiona w górę, przechodzi kilka kroków i znów wracają do pozycji kucznej.
- „Motyle i bąki” – zabawa orientacyjno-porządkowa – dziewczynki to motyle, chłopcy to bąki. Zabawa do piosenki pt. „„Bzycząca zabawa”
- Wyznaczamy miejsce, w którym są kwiaty. Zadaniem dzieci jest naśladowanie fruwania owadów podczas zwrotki, na refrenie sfruwają na kwiaty.
- „Mrówki budują mrowisko” – zabawa z elementem czworakowania - na dywanie rozłożone są kolorowe klocki, dziecko chodzi na czworakach na hasło „Mrówki do pracy” dzieci znoszą klocki w wyznaczone miejsce.
- „Bociany” – zabawa z elementem równowagi - dziecko chodzi unosząc wysoko kolana, na hasło „Bocian obserwuje” stoi na jednaj nodze i rozkłada w bok ręce.
- „Żaby” – dziecko naśladują żabę skacząc w różnych kierunkach.
Relaksacja
- „Skrzydło motyla” – zabawa z chusteczką higieniczną. Dziecko siada wygodnie na dywanie, rozkłada chusteczkę, trzymając przed twarzą delikatnie dmucha. Podczas ćwiczenia można wykorzystać nagranie odgłosów łąki.
13.05 Środa
Witajcie Kochane Smerfy. Dziś trochę policzmy i pomalujemy, tak jak zwykle w środy robimy to w przedszkolu.
Zabawa dydaktyczna „Szczęśliwa biedronka”.
Przygotuj 6 plastikowych nakrętek lub małych klocków. Na dużej kartce naszkicuj biedronkę. Każdy Smerf wie, że pani Kasia nie jest najwybitniejszym plastykiem, ale jak się postara to uda się nawet biedronka. Ty też się postaraj i zrób to samodzielnie.
Twoim zadaniem będzie układanie plastikowych zakrętek na skrzydłach biedronki zgodnie z treścią opowiadania. Po każdym dołożeniu kropek licz swoje nakrętki, sprawdzaj wykonanie zadania na ilustracji.
Szczęśliwa biedronka
(Katarzyna Tomiak-Zaremba)
Mała biedronka latała smutna nad łąką. Wszystkie biedronki, które znała, miały skrzydełka ozdobione pięknymi kropkami i dzięki temu mogły ukryć się w razie niebezpieczeństwa. Jej skrzydełka były czerwone, bez śladu nawet malutkiej kropeczki i dlatego wciąż musiała mieć się na baczności, bo w razie problemów trudno byłoby jej się schować. Mama mówiła, żeby się nie martwiła, bo kiedyś kropki się pojawią, ale nie była tego taka pewna. Gdy tak rozmyślała, przyłączył się do niej motyl. Chwilę latali nad łąką, po czym usiedli na płatku rumianku. – Widzę, biedronko, że masz smutną minę. Czym się martwisz? – zapytał motyl. – Od dawana marzę, żeby na moich skrzydełkach pojawiły się kropki. Powoli tracę już nadzieję…– Jeśli to jest dla ciebie takie ważne, mogę się podzielić z tobą moimi kropkami – odpowiedział motyl. – Naprawdę? Nie żal ci oddawać swoich pięknych kropek? – zapytała zdziwiona biedronka. – Podaruję ci dwie małe kropeczki, po jednej na każde skrzydełko. – Motyl szeroko rozpostarł skrzydełka. – Chcę, żebyś była szczęśliwa i bezpieczna. – Motyl odkleił dwie kropki i podał biedronce, która uściskała go serdecznie i zadowolona odfrunęła.
Przyleciała nad staw. Kiedy podziwiała w tafli wody swoje skrzydełka, tuż obok wyskoczyła zielona żabka. – Spójrz, jakie piękne kropki podarował mi motyl – oznajmiła dumna biedronka i pomachała radośnie skrzydełkami. – Faktycznie, bardzo ładne. Motyl sprawił ci wspaniały prezent – odpowiedziała żabka i wskoczyła do wody. Po chwili się wynurzyła. Trzymała w palcach maleńkie niczym pyłek kropeczki. – Zauważyłam, że te kropki są dla ciebie bardzo ważne – rzekła, otrzepując się z wody. – Wyłowiłam jeszcze dwie. Sprawdź, czy będą pasowały do twoich skrzydełek. – Och, nie wiem, jak ci dziękować! – zawołała radośnie biedronka. – Są piękne! Jeszcze przez chwilę przyglądała się swojemu odbiciu. Pomachała serdecznie żabce na pożegnanie i szczęśliwa odfrunęła.
Usiadła na źdźble trawy. Tuż pod nią maszerowała mrówka, która machała w jej kierunku. – Witaj! – zawołała biedronka i sfrunęła na ziemię. – Zobacz, jakie piękne kropki dostałam w prezencie do motyla i żabki. Teraz będę mogła swobodnie latać po łące i skutecznie się ukryć w razie niebezpieczeństwa. Jestem dziś najszczęśliwszym owadem na całej łące! – wołała biedronka. – Zaczekaj, sprawię, że ten dzień będzie jeszcze szczęśliwszy – oznajmiła mrówka i pobiegła wzdłuż ścieżki. Po chwili wróciła, turlając przed sobą maleńkie kółeczko. – To kolejna kropka do twojej kolekcji – wysapała nieco zmęczona. – Cieszę się, że mogę sprawić ci radość. Biedronka zaniemówiła ze szczęścia. Przytuliła mocno mrówkę i powiedziała tylko: – Bardzo ci dziękuję!
Po dniu pełnym wrażeń biedronka wracała na łąkę. Zmęczona długim lotem usiadła na żółtym mleczu. Nie zauważyła pszczoły, która zbierała właśnie z kwiatka słodki nektar. – Witaj, biedronko – przywitała się pszczoła. – Wyglądasz dziś jakoś inaczej. Jesteś bardzo radosna. – O tak! Dostałam od motyla, żabki i mrówki wymarzone kropki na skrzydełka. Spójrz, czyż nie są śliczne? – Wyglądają pięknie! – odpowiedziała pszczoła. – Jeśli chwilkę zaczekasz, to i ja coś ci dam. Rozpostarła skrzydła i odleciała w stronę ula. Po chwili biedronka usłyszała ciche bzyczenie i zobaczyła wracającą pszczółkę. W odnóżach trzymała coś czarnego i okrągłego… – Czy to jeszcze jedna kropka dla mnie?! – zawołała z niedowierzaniem biedronka. – Tak, do twojej kolekcji! Sprawdź, czy pasuje! – zawołała radośnie pszczoła. Biedronka umieściła kolejną kropkę na swoim grzbiecie. Pasowała jak ulał. Podziękowała serdecznie pszczółce za prezent i odleciała w kierunku domu. – Dzięki motylowi, żabce, mrówce i pszczole to był najszczęśliwszy dzień w moim życiu! – wyszeptała bardzo uszczęśliwiona do mamy przez zaśnięciem.
Odpowiedz na pytania:
- Dlaczego biedronka była smutna?
- Ile kropek dostała od motyla?
- Ile kropek dostała od żaby?
- Ile kropek dostała od mrówki?
- Ile kropek dostała od pszczoły?
- Ile razem miał kopek?
- Kto jej dał najwięcej kropek?
- Spróbuj nazwać uczucia biedronki, jakie były na początku i dlaczego się zmieniały? Zwróć uwagę na dobre uczynki poprawiają humor innym.
W nagrodę obejrzyj ilustrację i zobacz, jak wyglądali bohaterowie opowiadania.
Praca plastyczna.
Namaluj farbami majowy, kwitnący sad. Jeśli masz w domu kolorowe kartki to możesz je wykorzystać, jako tło.
Zadanie na popołudnie.
Odszukajcie w domu wspólnie ciekawostek na temat biedronek w Waszych zbiorach przyrodniczych w domowej biblioteczce. Zobacz, jakie rodzaje biedronek ja znalazłam, może o nich dowiesz się czegoś więcej?
14.05 Czwartek „Z wizytą w pasiece”
Dziś dowiemy się trochę o życiu pszczół, potańczymy i poeksperymentujemy.
Posłuchaj, co słychać w ulu.
https://www.youtube.com/watch?v=-d3ABrrlkIs
Usiądź wygodnie i obejrzyj krótkie bajki o życiu pszczoły
LINK
https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE
LINK
https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c
Odpowiedz na pytania:
- Czy pamiętacie ile pszczół liczy rodzina Kai?
- Ile żyje pszczoła?
- Jakie ma obowiązki?
- Kiedy może samodzielnie opuścić ul?
- Z czego pszczoły produkują miód?
- Ile łyżeczek miodu produkują w ciągu życia?
- Czy pszczoły same zjadają swój miód?
- Jakie zadanie mają trutnie?
- Jaka pszczoła dożywa 5 lat?
- Czym zajmuje się królowa?
Zabawa ruchowa do utworu „Taniec Mai”
Zatańcz jak pszczółka Maja
https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8
Zamień się w wybranego przez siebie mieszkańca łąki i poruszaj się w rytmie muzyki
Zabawa w eksperymentowanie.
Wyczaruj dziś Ciecz Newtonowską. Przygotuj plastikową miskę, wodę, mąkę ziemniaczaną, ręcznik papierowy. Możecie też użyć barwników, które samodzielnie zrobisz.
Barwnik do eksperymentów
https://www.youtube.com/watch?v=wGyhvGb6qGA
Ciecz Newtonowska
https://www.youtube.com/watch?v=20nIALsUY84
Udanej zabawy!
15.05 Piątek
Dzisiejsze zajęcia zacznijmy od zagadek. Posłuchaj i zgadnij;)
Zagadki tematyczne
https://www.youtube.com/watch?v=LIsNWZUA8X4
Posłuchaj wiersza
Mieszkańcy łąki
Kiedy tylko nastał słoneczny poranek,
obudził się Benio, malutki baranek.
Zjadł grzecznie śniadanko, wziął mamę za rączkę
i raźno ruszyli na pobliską łączkę.
Zabrali koszyczek pełen smakołyków
i koc rozłożyli przy cichym strumyku.
Propozycje aktywności dla dzieci starszych na maj
Zachwycony Benio już biega po łące,
mrugają do niego kwiatuszki pachnące,
spod ziemi wygląda ciekawska dżdżownica,
po zielonym listku pełznie gąsienica,
a mrówki i żuki, muszki i chrabąszcze
beztrosko nurkują poprzez trawy gąszcze.
Zapytał więc Benio: – Czy mógłbym czasami
przychodzić na łąkę i bawić się z wami?
Odrzekł mu motylek: – A jakże, kolego,
będziemy się razem bawić w chowanego.
Poznasz wtedy wszystkich mieszkańców tej łąki,
gdy dołączą myszki, ptaszki i biedronki!
Renata Steczkiewicz
Odpowiedz na pytania:
- Kto się obudził, kiedy nastał słoneczny poranek?
- Gdzie wyruszył Benio z mamą?
- Co ze sobą zabrali?
- Czym zachwycał się Benio, biegając po łące?
- O co baranek zapytał mieszkańców łąki?
- Jak myślicie, czy baranek też mógłby być mieszkańcem łąki?
- Jacy mieszkańcy łąki zostali wymienieni w wierszu?
- Jakie stworzenia mogą przebywać na łące?
Nazwij mieszkańców łąki, podziel ich nazwy na sylaby, policz sylaby. – 5 i 6 latki
Spróbuj odczytać nazwy owadów – 6 latki
Zabawa dydaktyczna „Prawda czy plotka?” – doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
Posłuchaj rymowanki. Twoim zadaniem będzie wskazanie zdań prawdziwych i plotki.
Zdanie prawdziwe – podskok w górę
Zdanie fałszywe – tupanie
Piękny motylek – każdy to powie –
kapelusz nosi na swojej głowie.
Pszczółki na łące nektar zbierają,
żółte paseczki na odwłoku mają.
Raz mrówka mała – jak głosi plotka,
wybrała na męża małego kotka.
I duży, i mały – każdy z nas to wie,
że osa może użądlić cię.
Każda biedroneczka siedem kropek ma,
do tego na gitarze bardzo pięknie gra.
Pająk zaplata pajęczą sieć,
bo na śniadanie muszki chciałby zjeść.
Konik polny podskakuje w swym różowym fraku,
a gdy się zmęczy, to siada na czerwonym maku
Zabawa dydaktyczna „Kiedy tak mówimy?”
Wspólnie w domu przeczytajcie przedstawione powiedzenia, porozmawiajcie na ich temat. Pomyśl, które z tych powiedzeń pasuje do Was, a może znajdziecie powiedzenie, które pasuje do Waszych domowników, może do pani Kasi?
Zajęcia ruchowe
Przygotuj strój gimnastyczny. Pamiętaj o zasadzie samodzielności i utrzymania porządku podczas przygotowania do ćwiczeń, składania swoich ubrań.
Część wstępna - rozgrzewka
Wykonać ćwiczenia:
- spokojny marsz w miejscu
- ćwiczenia ramion: unoszenie i opuszczanie
- skłony tułowia w bok,
- „rysowanie kół” biodrami, rysowanie dużych kół w powietrzu ze wspięciem na palce
- podskoki z wysokim unoszeniem kolan i pracą rąk (prawy łokieć do lewego kolana, lewy łokieć do prawego kolana)
Część główna Zumba dla dzieci.
Ćwiczenia możesz wykonać z balonikiem lub piłką.
https://www.youtube.com/watch?v=TI-Thsr9VFA
Część końcowa - relaks
Połóż się wygodnie na dywanie. Posłuchaj śpiewu wiosennych kwiatów.
https://www.youtube.com/watch?v=mimkPNKl5po
Karta pracy cz.4 – a, b /6latki
Karta pracy cz.4 – 34a, 28b /5latki
PROPOZYCJA ZABAWY NA WEEKEND
"Bingo biedronkowe" – gra matematyczna (dla 2 graczy)
Pomoce: plansze z sylwetami biedronek (najlepiej wydrukowane na czerwonych arkuszach); kartoniki z cyframi.
PLANSZE DO DRUKU
Przebieg:
Gracze siedzą naprzeciwko siebie. Każdy ma przed sobą planszę z sześcioma biedronkami. Przed nimi leżą odwrócone do góry nogami kartoniki z cyframi od 0 do 7 (wymieszane dwa zestawy).
Uczestnicy gry odkrywają po kolei kartoniki i jeśli na swojej planszy zobaczą biedronkę z pasującą liczbą kropek, zakrywają ją kartonikiem.
Wygrywa gracz, który jako pierwszy zasłoni wszystkie biedronki, krzycząc „Biedroneczki są w kropeczki”.