Kontakt
Przedszkole Publiczne w Turzy

STRAŻ/SAD

Dzień dobry Tygryski
w pierwszym tygodniu maja ;)

 



PONIEDZIAŁEK 04.05.2020r.
DZIEŃ STRAŻAKA

 

  • Drogie Tygryski, dzisiejszy dzień poświęcimy staży pożarnej, bo to właśnie dziś jest Dzień Strażaka ;) Złóżcie życzenia strażakom, których znacie… może to jest Wasz tato, mama, wujek, ciocia, sąsiad, sąsiadka;) Z pewnością będzie im miło, że o ich święcie pamiętacie.
    A teraz usiądźcie wygodnie i posłuchajcie bajki o akcji strażackiej… jaka miała miejsce bardzo dawno temu w pewnym mieście a opisał ją Jan Brzechwa ;)

    PALI SIĘ! [Bajanie na ścianie]
    LINK DO BAJKI

    https://www.youtube.com/watch?v=oF2A2d5yoOA


    Odpowiedz na pytania (4-latki i chętne 3-latki):
    - Kto obudził śpiącego strażaka?

    - Co zauważył strażak?
    - Co się zapaliło na Julianowie?
    - W co był zaprzężony wóz stażacki?
    - Czy strażakom udało się ugasić pożar domu?

     

 

  • Teraz czas na zabawę muzyczno-ruchową do piosenek związanych ze strażą pożarną. Naucz się refrenu piosenki pt. „Straż pożarna” i zaśpiewaj razem z wykonawcą. Możesz tworzyć akompaniament do piosenki z wykorzystaniem wykonanego przez Ciebie instrumentu... przeszkadzajki, kastanietów czy bębenka, jeśli nie masz... pamiętaj, że Twoje dłonie to też instrument muzyczny, dzięki, któremu wyklaszczesz każdy rytm ;)

    Dziecięce Przeboje - Straż Pożarna 
    LINK DO PIOSENKI
    https://www.youtube.com/watch?v=fVKEhOTTS5w

 

„Straż pożarna”
 

1. Jedzie, jedzie straż pożarna
Ogień będzie gasić
Jedzie, jedzie straż pożarna
To strażacy nasi
 

 

Ref: Kiedy będę duży
Zostanę strażakiem
Bo jestem odważnym
I silnym chłopakiem! / x2

 

Eoooo, eoooo, eoooo, eoooo!
Eoooo, eoooo, eoooo, eoooo!
 

 

2. Strażak ognia się nie boi
Każdemu pomoże
Po drabinie szybko biega
Chyba wszystko może
 

 

Ref: Kiedy będę duży… / x2
 

 

3. Straż ugasi każdy pożar
Kotka zdejmie z drzewa
Do wypadku też pojedzie
Jeśli będzie trzeba
 

 

Ref: Kiedy będę duży…/ x2
 

 

 

 

  • Czas, by przypomnieć sobie i utrwalić numer do straży pożarnej…pomoże Wam w tym piosenka ;)

    Śpiewające Brzdące - Pali się! - Piosenki dla dzieci
    LINK DO PIOSENKI
    https://www.youtube.com/watch?v=yv0YdFZHmgM

 

STRAŻ POŻARNA
998

 

 

  • W poprzednim tygodniu Kochane Tygryski słuchaliśmy i śpiewaliśmy hymn Polski „Mazurek Dąbrowskiego”. Dzisiaj chciałabym, abyście wysłuchali hymnu Ochotniczych Straży Pożarnych „Rycerze Floriana”. Dlaczego Floriana?… zapytacie… ponieważ Święty Florian jest patronem między innymi strażaków, hutników, kominiarzy. Pamiętajcie o postawie podczas hymnu... Tygryski...baczność...

 



Święty Florian

 

 

  • FOTO-WSPOMNIENIA ;)
    „Jak Wojtek został strażakiem” GALERIA

 

 

 

WTOREK 05.05.2020r.

  • Dzisiaj przenosimy się do sadu. A co to jest sad? Sad Kochane Tygryski – to taki ogród, w którym jest bardzo dużo drzew i krzewów owocowych. Wysłuchaj wiersza S. Szuchowej pt. „Biały sad”.

 

„Biały sad”
 

Czyżby to śnieg znowu

Padał przez noc całą?

Wszystkie drzewa w sadzie

Przystrojone biało!

Białe wiśnie, śliwy,

Białe i czereśnie.

Ewunia trze oczy

- Czy ja śnię, czy nie śnię?

 

  • Odpowiedz na pytania (4-latki i chętne 3-latki):
    - O czym był wiersz?
    - Jak wygląda sad w wierszu?
    - Jak myślicie, dlaczego te drzewa są białe?
    - Czy ktoś zapamiętał, o jakich drzewach była mowa w wierszu?
    - Jakie jeszcze drzewa mogą rosnąć w sadzie?
    - Dlaczego drzewa kwitną wiosną, co z tych kwiatów może być?
    - Czy możemy zrywać te kwiaty? Dlaczego?
    - A kto lubi najbardziej kwiaty?  /dzieci, motyle, pszczoły/

 

 

"Pszczółka"

1. Pszczółka śpi w ogrodzie
raz, dwa, trzy
ubrudzona w miodzie
raz, dwa, trzy
 

ref. My dokoła niej chodzimy
i się wcale nie boimy
raz ,dwa, trzy i raz ,dwa ,trzy

 

2. Pszczółka się zbudziła
raz, dwa ,trzy
nóżką poruszyła
raz, dwa ,trzy

 

 ref. Kogo dotknie mała pszczoła
musi tańczyć z nią dokoła
raz, dwa, trzy i raz ,dwa, trzy.

 

  • Popatrzcie, mam przygotowane dla Was zdjęcia drzew owocowych:
    - jabłoń
    - wiśnia
    - czereśnia

    - grusza
    - śliwa

    Postaraj się zapamiętać poprawne nazwy tych drzew.









 

  • Wykonamy teraz króciutkie ćwiczenie ortofoniczne:
    Zamieniam Was w pszczółki i będziecie naśladować odgłosy, które wydaje: bzz, bzz, bzz…

 

  • Usiądźcie wygodnie i obejrzyjcie film edukacyjny pt. „Wiosna w sadzie” lub bajkę "Ogród w kolorach tęczy" (bajka dostępna przez Facebooka)… Mam nadzieję, że będzie to inspiracją do ostatniego zadania. Zabierzcie rodziców na wycieczkę do kwitnącego sadu...poproście o fotografię kwitnących drzew i krzewów owocowych, prześlijcie do mnie... z nadesłanych zdjęć utworzymy wspaniały album "Kwitnący sad"...

    Niezwykły Świat - Polska - Wiosna w sadzie (YouTobe)
    LINK DO FILMU

    https://www.youtube.com/watch?v=AE3Za2rOVYQ


    "Ogród w kolorach tęczy" (Facebook)
    LINK DO BAJKI
    https://www.facebook.com/163763616822/posts/10158453803431823/

 

 

ŚRODA 06.05.2020r.

  • Dzień dobry Tygryski ;) Wczoraj spacerowaliśmy po kwitnącym sadzie… dzisiaj porozmawiamy o gościu, którego z pewnością zauważyliście wśród kwiatów. Rozwiążcie zagadkę, a dowiecie się o kim mowa ;)


ZAGADKA

Pasiasty muzykant
gdzieś wśród kwiatów bzyka.
Latem lata, ile sił.
Zbiera z kwiatów złoty pył.
Jest pracowita, a cały jej trud,

z pewnością docenisz, jeśli lubisz miód. /pszczoła/


 

  • Tak, moi drodzy, dziś „zabawa” z pszczołami. Spójrzcie na ilustracje, a dowiecie się, gdzie mieszkają pszczoły, i gdzie gromadzą swoje zapasy ;)



Ul - dom pszczół zbudowany przez człowieka

Barć - dom pszczół, który same sobie zrobiły

Plaster miodu – miejsce na zapasy (miód, pyłek)
i mieszkanko do wychowania małych pszczółek (czerwu)


 

  • Zabawa matematyczna „Pszczoły i kwiaty”. Wykonajcie zadania…
    - Policzcie wszystkie pszczoły, wskazując paluszkiem, by żadnej nie pominąć (4-latki i chętne 3-latki).
    - Ile jest pszczół?

                                           

    - Policz wszystkie kwiaty, pokazuj paluszkiem każdy po kolei (4-latki i chętne 3-latki).

    - Ile jest kwiatów?

                                           

    - P
    opatrz na obrazek, przelicz jeszcze raz pszczoły i kwiaty… Czego jest więcej? Czego jest mniej?
    (4-latki)



 

  • „Gdzie jest pszczoła?” – powiedzcie, gdzie znajduje się pszczółka? (dzieci mówią, w jakim położeniu znajduje się owad – nad kwiatkiem, pod kwiatkiem, na kwiatku, obok kwiatka – 4-latki wskazują prawą i lewą stronę)

     










 

 

  • Teraz każdy z Was zamieni się w pracowitą pszczółkę… Do zabawy potrzebne nam będą: wytłaczanka na jajka (dowolna wielkość), podkoszulek w kolorze wiosennych kwiatów, klamerka do ubrań w ulubionym kolorze, kartki lub stare gazety.
     



 INSTRUKCJA

1. Pozgniataj karki papieru lub skrawki gazety w kulki..."pyłek kwiatowy"...



2. Ułóż papierowe kulki "pyłek" na rozłożonym podkoszulku "kwiatku"...



3. Weź klamerkę do ubrań... otwórz i chwyć papierową kulkę "pyłek kwiatowy"...



4. Przenieś papierową kulkę "pyłek" za pomocą klamerki z "kwiatka" do wytłaczanki "plastra miodu"...



5. Kiedy każde miejsce w wytłaczance "plastrze miodu" jest zapełnione...zadanie wykonane...



BRAWO ;)

 

  • Do dzisiejszych zajęć ruchowych potrzebna nam będzie piłka i poduszka ;) Pamiętaj Tygrysku... samodzielnie przygotuj się do ćwiczeń ;)

    Aktywność fizyczna dzieci w domu. Ćwiczenia Ogólno-kondycyjne.
    LINK DO FILMU INSTRUKTAŻOWEGO
    https://www.youtube.com/watch?v=O3FDSNofFXI

 

Miłego dnia Tygryski ;)
Jeśli nie udało się Wam zrobić zdjęć
kwitnącego sadu z powodu złej pogody…
może uda się w kolejnych dniach…
Na Waszą fotorelację czekam do piątku.
Pozdrawiam ;)

 

 

CZWARTEK 07.05.2020r.

  • Praca techniczna „Pszczoła” zainspirowana bajką edukacyjną dla dzieci pt. „Pszczoła miodna”. Na początek obejrzyjcie uważnie film animowany, w którym znajdziecie mnóstwo ciekawostek z życia pszczół.

    Bajka edukacyjna dla dzieci – Pszczoła miodna
    LINK DO BAJKI
    https://www.youtube.com/watch?v=osAR2QTZfs8

 

Pasieka to miejsce, w którym ustawione są ule
np. w sadzie pośród drzew

 

Pszczelarz to osoba zajmująca się pszczołami

 

  • Praca techniczna "Pszczoła" (4-latki i chętne 3-latki). Do wykonania naszej pszczoły potrzebne nam będą: rolka tekturowa, żółty papier kolorowy lub żółta bibuła do obklejenia rolki, czarny papier na paski, biała kartka, na której narysujemy skrzydełka i odrysujemy koło np. od literatki na głowę pszczoły... kto ma możliwość może skorzystać z gotowego szablonu do druku ;) do tego klej, flamaster, ołówej, nożyczki i sprytne Tygryskowe "łapki"... pamiętajcie o bezpiecznym posługiwaniu się nożyczkami!

    SZABLON ELEMENTÓW PSZCZOŁY... DRUK

     


INSTRUKCJA

1. Przygotuj stanowisko pracy i potrzebne materiały...
 



2a. Oklej rolkę żółtą bibułą lub żółtym papierem,
wytnij 3 paski z czarnego papieru
(szerokość paska ok. 1 cm),
wytnij naszkicowane przez Ciebie lub rodzica skrzydełka
oraz koło odrysowane od np. literatki




2 b. Oklej rolkę żółtą bibułą lub żółtym papierem,
wytnij 3 paski z czarnego papieru
(szerokość paska ok. 1 cm),
wytnij wydrukowane elementy pszczoły




3. Naklej czarne paski na rolce...
dorysuj szczegóły na głowie pszczoły




4 a. Połącz elementy naszkicowane
i wycięte przez Ciebie...




4 b. Połacz elementy wydrukowane i wycięte....



5. Gotowe ;)

 

  • Dla 3-latków pszczółka do pokolorowania lub wypełnienia plastelinowymi kuleczkami... Jeśli masz możliwość to wydrukuj, jęśli nie, poproś rodziców o przyłożenie kartki do ekranu i delikatne odrysowanie ołówkiem postaci pszczoły....

    PSZCZOŁA... DRUK


     
  • Zatańczcie teraz razem ze swoją pszczółką do piosenki pt. "Pszczoły"

    LINK DO PIOSENKI
    https://www.youtube.com/watch?v=Noqzqb1nxQA

 

 

  • Relaksacja... popatrzcie i posłuchajcie lub połóżcie się wygodnie... zamknijcie oczy.... i wsłuchajcie się w dźwięki przyrody...

    "Dzwięki i kolory wiosny"
    LINK 
    https://www.youtube.com/watch?v=07tsNO76hiw

    Miłego dnia Kochani ;)

 


PIĄTEK 08.05.2020r.
 

  • Posłuchajcie opowiadania pt. „Spotkanie w sadzie”, które napisała dla Was Bożena Forma.

 

„Spotkanie w sadzie”

Nastała wiosna. W sadzie drzewa pokryły się kwiatami. Z każdym podmuchem wiatru na ziemię spadał śnieg białych płatków. Miś Kuleczka przechadzał się pomiędzy drzewami wdychając rześkie, przepojone zapachem kwitnących drzew powietrze.
- Witaj słoneczko - pomachał wesoło łapką. Słoneczko było jednak bardzo zajęte i nie mogło rozmawiać z Misiem. Wysłało mu ciepły promyczek i zajęło się swoimi sprawami.
- Ojej, chętnie bym z kimś porozmawiał - mruczał Miś do siebie. Nagle w pobliżu usłyszał głośne wołanie.
- Ratunku! Ratunku! Niech mi ktoś pomoże! - rozejrzał się bacznie na wszystkie strony, jednak nikogo nie zobaczył.
- Gdzie jesteś? Jak mam ci pomóc skoro cię nie widzę? - niecierpliwił się Miś.
- Tutaj, tutaj popatrz w górę - usłyszał ponownie głos.
Miś spojrzał w górę. Na gałęzi tuż ponad jego głową, w ogromnej pajęczynie zobaczył uwięzioną pszczołę.
- Pomóż mi proszę, za chwilę wróci pająk i wtedy.... Oj ratuj mnie Misiu - szlochała pszczoła.
Kuleczka nie zastanawiając się wyciągnął w górę łapkę. Ostrożnie uwolnił pszczołę z pułapki, po czym włożył do swojej ulubionej czapki. Niosąc ją ostrożnie oddalił się od pajęczyny.
Kiedy był już całkiem bezpieczny usiadł na trawie. Pszczoła właśnie zrzuciła z siebie resztki pajęczych nici.
- Dziękuję, bardzo dziękuję. Uratowałeś mi życie.
- No tak - odparł nieco zakłopotany Kuleczka. - A twoje siostry ciągle mnie atakują - dodał po chwili przyglądając się siedzącej spokojnie w czapce pszczole.
- Robią to tylko wtedy kiedy chcesz im zabrać miód - odparła zdecydowanie, powoli przechodząc na brzeg czapki.
- Ty bardzo go lubisz i często się nim częstujesz nie pytając o pozwolenie. To bardzo niegrzecznie zabierać czyjąś własność. Poza tym chyba nie wiesz, jak bardzo musimy się napracować żeby go zebrać.
- Ale ja bardzo lubię miód i kiedy czuję jego zapach to muszę zaraz przynajmniej troszeczkę spróbować. Zapominam wtedy o dobrych manierach - Miś spuścił ze wstydu oczy i pogłaskał się po brzuszku. Zastanowił się jednak przez chwilę i dodał.
- Masz pszczółko rację, to bardzo niegrzecznie tak się zachowywać. Obiecuję, że już nigdy nie będę wykradał miodu z waszego ula.
Pszczółka zatrzepotała skrzydełkami - Zaczekaj tutaj - odezwała się i zniknęła między gałęziami.
Czas mijał.
- Chyba już nie wróci. Szkoda, nawet miło się z nią rozmawiało.
Już miał odejść, kiedy nagle usłyszał głośny szum. Rój pszczół zatoczył koło nad drzewami i przyjmując kształt kuli zawisł w powietrzu przed Misiem.
- To moje siostry, nic ci nie zrobią, przyprowadziłam je żeby cię poznały. A to podziękowanie za to, że uratowałeś mnie przed pająkiem - na trawie Kuleczka zobaczył ogromny plaster miodu.
- Jestem wzruszony, dziękuję - Miś złożył piękny ukłon.
- Od dzisiaj kiedy tylko będziesz miał ochotę, odwiedzaj nas. Zawsze będzie czekał na ciebie smaczny miód. A teraz wracamy do pracy, do zobaczenia Misiu - kula zamieniła się w długi ogon i głośno bzycząc zniknęła pomiędzy drzewami.
Miś rozpoczął miodową ucztę, a kiedy skończył zasnął smacznie pod drzewem.


 

  • Odpowiedzcie na pytania (4-latki i chętne 3-latki):
    - Jak miał na imię miś?
    - Gdzie spacerował Kuleczka?
    - Kogo uratował miś Kuleczka?
    - W co zaplątała się pszczoła?
    - Co lubi jeść miś Kuleczka?
    - O czym musi pamiętać miś, gdy poczuje głód?
    - W jaki sposób pszczółka odwdzięczyła się misiowi  za uratowanie życia?

 

  • Obejrzyjcie ilustracje, spróbujcie samodzielnie opowiedzieć przygodę misia Kuleczki... (4-latki i chętne 3-latki)...












 

  • Zadanie specjalne... dla chętnych ;) Przygotuj z mamą lub tatą misiową kolecję... kanapka z pysznym miodem... mleko lub kakao... mniam... Smacznego;)
    Spójrzcie, jak powstaje miód...

 


 

Dziękuję Wam Kochane Tygryski
i Wam drodzy Rodzice....
Wszyscy pracowaliście wspaniale, jak pszczółki ;)
Miłego weekendu ;) See you ;)