Kontakt
Przedszkole Publiczne w Turzy

EKOLOGIA SMERFY

20.04. Poniedziałek

Dbamy o naszą planetę.

 

Witam Was Kochane Smerfy. Przed nami nowy tydzień, tym razem ekologiczny. Będziemy się uczyć, czym jest ekologia i jak chronić naszą planetę. Przed Wami wyzwanie;) pracując dzielnie cały tydzień możecie zdobyć dyplom Ekologa. Zapraszam więc do zabawy!

Zaczniemy od krótkiej ekologicznej bajki. Do oglądania zapraszam całą rodzinę. Po objerzeniu bajki porozmawiajcie na temat Waszych domowych sposobach na ochronę środowiska.

https://www.youtube.com/watch?fbclid=IwAR1uxfC30VYnwVWugDmlRi5eqsZl6Uljt5iAuZ3l8y2VLcJXY8NN4prG52k&feature=share&v=0WS8vo0iD2k&app=desktop


Zabawa dydaktyczna „Dbamy o naszą planetę”

Posłuchaj piosenki, zwróć uwagę o czym mówi.

https://www.youtube.com/watch?v=cZ-nwKdwPc4&feature=share&fbclid=IwAR2HpgrgU9BkRPif13HY0G4lfzH7HsdqegisAbIQ8sjW7CdKIaD_ke9k-so


Moja planeta jest całkiem nie z tej ziemi

Moja planeta nie ma ceny

Moja planeta jest rano niewyspana

Moja planeta jest tam gdzie Ty i mama.

Moja planeta nie spadła tu z księżyca

Moja planeta to tajemnica

Moja planeta raz zimna raz przegrzana

Moja planeta jest tam gdzie Ty i mama.

Ref.

SOS - to Ziemia woła ludzi

Jutro tlen już trudniej będzie zbudzić

SOS - ratujmy siebie sami

SOS - do siebie wysyłamy

Moja planeta miłości się nie boi

Moja planeta broń rozbroi

Moja planeta zna dobre obyczaje

Moja planeta nam wszystkim dłoń podaje

Ref.

SOS - to Ziemia woła ludzi...

Tak to prawda

Ziemia była szczęśliwa

Ale teraz musi

Teraz musi być żywa

Ref. SOS - to Ziemia woła ludzi...

 

Porozmawiajcie na temat piosenki. Zastanówcie się wspólnie, dlaczego nasza planeta woła do ludzi SOS i co to oznacza?

Podziel wyraz „planeta” na sylaby i głoski. Powiedz jaka jest pierwsza głoska, którą słyszysz? Wymyśl kilka słów na tą głoskę. Pomyśl jakie imiona zaczynają się na „P” i kto z Twoich bliskich mógłby stać się królem litery P. Może wspólnie zrobicie koronę:)

Zabawa dydaktyczna „Poszukiwacze litery P” – wyszukaj literę p,P w naszym klaserze literowym. Powiedz jak wygląda, co Ci przypomina.

Wykonaj karty pracy z literą p.

 

Zajęcia muzyczne

Posłuchaj piosenki, wygraj rytm na wymyślonym przez siebie instrumencie perkusyjnym (tamburyno, cymbałki, dwa klocki, plastikowe łyżki itp.)

 

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE&fbclid=IwAR0c2JSsqqiL8w0d5g09KKajDOX9S3NBNKthvZ0NE7mkLf-8qP6NfDe86d8&app=desktop

 

Muzyczna zagadka.

Posłuchaj rytmu muzycznej zagadki pani Moniki Kluzy. Może uda Ci się zgadnąć jaka to piosenka? Następnie posłuchaj rozwiązania i baw się w muzykowanie.

 

Zagadka

https://www.youtube.com/watch?v=YMSO1k7VJ4U

Rozwiązanie

https://www.youtube.com/watch?v=HYfNc4TpOVE

 

Na koniec zagraj do naszej piosenki o planecie.

https://www.youtube.com/watch?v=cZ-nwKdwPc4&feature=share&fbclid=IwAR2HpgrgU9BkRPif13HY0G4lfzH7HsdqegisAbIQ8sjW7CdKIaD_ke9k-so

 

Miłego dnia!

 

 

21.04. Wtorek

Dbamy o środowisko  

 

Zabawa dydaktyczna „Dbamy o środowisko”. Obejrzyj ilustrację, opowiedz udzielając odpowiedzi na pytania.

 

 

 

 

 

 

Pytania pomocnicze:

  • Gdzie wybrała się grupa przedszkolna?
  • Co dzieci zamierzały robić na polanie?
  • Co zobaczyły na miejscu?
  • Na jaki pomysł wpadła pani nauczycielka?
  • Do kogo zadzwoniła?
  • Co się stało ze śmieciami?
  •  Dlaczego przedszkolaki mają worki w różnych kolorach?
  • Dlaczego mają założone rękawiczki?
  • Jaki znak stanął na polanie?
  • Co zrobić, kiedy chcemy wyrzucić coś do kosza, a w pobliżu nie ma żadnego?
  • Zachowanie dzieci zachowuje na pochwałę. Zastanów się jak może je nazwać? (np. przyjaciele przyrody, zielony patrol, strażnicy zieleni).

Zabawa ruchowa. Zaśpiewaj refren piosenki, zatańcz według własnego pomysłu.

https://www.youtube.com/watch?v=cZ-nwKdwPc4&feature=share&fbclid=IwAR2HpgrgU9BkRPif13HY0G4lfzH7HsdqegisAbIQ8sjW7CdKIaD_ke9k-so

 

Karta pracy cz.4 – 2a, 2b. /6latki

Karta pracy cz.4  – 1a, 1b. /5latki

 

 

Zajęcia ruchowe

Jak zwykle na zajęcia ruchowe ubierz się w strój gimnastyczny, przygotuj gazetę i plastikowy pojemnik. Udanej zabawy!

 

 

Rozgrzewka

Na rozgrzewkę dziś marsz w miejscu, ćwiczenia ramion: unoszenie i opuszczanie skłony tułowia w bok, 5 pajacyków i nasza ulubiona zabawa „Hiszpańskie posągi”.

 

Część główna

1. „Ruchliwy odpadek” – ćwiczenia ramion i pleców. Wykonaj z gazety kulę, wykonuj ćwiczenia:

  • podrzuty i łapanie kulki prawą / lewą ręką;
  • skłony na boki w rozkroku;
  • skłony w przód z dotknięciem kulką podłoża i wyprost z podniesieniem kulki nad głowę;
  • krążenia biodrami (w prawo i w lewo);
  • skłon w przód i toczenie kulki dookoła stóp raz w prawą, a raz w lewą stronę.

2. „Karmimy stwory-głodomory” – zabawa rzutna. Przygotuj plastikowy pojemnik. Zrób kilka kulek z gazety i wrzucaj je do kosza z różnych odległości. Używaj raz prawej, raz lewek ręki. Utrudniaj sobie wykonanie zadania wydłużając odległość rzutu.

3. „Śmieci do pojemników” – zabawa aktywizująca duże grupy mięśniowe i mięśnie stóp.

Zaznacz linię startu i mety z plastikowym pojemnikiem. Przenieś kulkę trzymając ją na brzuchu, idąc w podporze tyłem.

(Dziecko chodzi w podporze tyłem z papierową kulą na brzuchu tak, by jej nie upuścić).

4. „Przeskocz przeszkodę” – zabawa skoczna. Połóż na podłodze kule z gazety. Przeskakuj je obunóż.

 

Część końcowa – relaksacja.

Połóż się na dywanie. Trzymaj w rękach kulkę z gazety. Wykonuj długie wdechy nosem i wydechy ustami z jednoczesnym przenoszeniem rekwizytu za głowę.

Po skończonej zabawie, wyrzuć papierowe kule do odpowiedniego pojemnika. Czy pamiętasz jakiego?

 

Pamiętaj dziś o zabawie „Czytanie do poduszki”

 

 

22.04. Środa

„Stwory -  głodomory” – kolorowe pojemniki

 

Dziś bardzo ważny dla całej naszej planety dzień – 22 kwietnia Światowy Dzień Ziemi. Wszyscy w tym czasie zwracają szczególną uwagę na ochronę środowiska. W takim ważnym dniu nie może zabraknąć Smerfów. Ubierzcie się dziś na zielono, jak pierwszego Dnia Wiosny i z uśmiechniętymi buziami wykonujcie zadania.

Na początek posłuchajcie piosenki o „Stworach głodomorach” i zastanówcie się, kogo autor piosenki nazwał „Stworem głodomorem”?

 

https://www.youtube.com/watch?v=x2ikpURw0iQ

 

Teraz już doskonale wiecie, kim są przedstawione w piosence stwory. Poznajcie je, więc;)

Nazwij poszczególne kolory i zapamiętaj ich przeznaczenie.

 

Nazywam się
POŻERACZ PAPIERU.
Chętnie zjadam opakowania
z papieru, tekturowe kartony,
gazety i ulotki,  zeszyty i papier.

 

 

 

 

Mówią na mnie
POŻERACZ SZKŁA.
Uwielbiam czyste
szklane butelki po napojach,
słoiki i szklane opakowania.
Bardzo nie lubię resztek jedzenia
i picia, bo mam po nich rewolucje pudełkowe.

 

 

 

 

Mówią na mnie
POŻERACZ BIOODPADÓW,
bo zjadam odpadki z warzyw i owoców,
a nawet resztki jedzenia.
Jem również skorupki jaj, zwiędłe kwiaty,
a nawet fusy po kawie i herbacie.
Jestem wegetarianinem,
a więc nie jadam mięsa ani kości.

 

 

 

Zwą mnie
POŻERACZEM METALI
I TWORZYW SZTUCZNYCH.

Oj tak, tak. Chętnie zjadam puste butelki,
najbardziej lubię te zgniecione.
Uwielbiam zakrętki do butelek i słoików,
plastikowe pakowania, torebki i worki foliowe.
Szczególnie lubię, gdy kartony
po napojach są w środku czyste,
bo od płynów rdzewieją mi zęby.

 

 

 

POŻERACZ ODPADÓW ZIELONYCH
TO JA.
Dla mnie liście, skoszona trawa i gałęzie
to prawdziwe smakołyki.
Jestem niebywale zdrowy,
bo zjadam tylko naturalne odpady.

 

 

 

Mnie nazywają
POŻERACZEM ODPADOW ZMIESZANYCH.
em wszystko, co popadnie, resztki mięsa,
kości, zabrudzony papier, zużyte materiały higieniczne,
a nawet zabrudzony żwirek dla zwierząt.
Bardzo nie lubię, kiedy ktoś wrzuca mi pokarm innych pożeraczy,
bo on mi wcale nie smakuje.
Potem muszę To wypluwać
i wszyscy się na mnie złoszczą, że tak śmiecę.

 

 

 

Policz przedstawione kontenery do segregacji śmieci, nazwij ich kolory. Policz je na dwa sposoby (używając liczebników głównych – jeden, dwa…; liczebników porządkowych – pierwszy drugi…)

 

Zabawa dydaktyczna
„Przedszkolaki zdają o środowisko”

Karta pracy cz.4 – 4a, 4b. /6latki

Podczas wykonywania zadania licz głośno elementy w poszczególnych zbiorach, wskaż gdzie jest więcej elementów.

 

Karta pracy cz.4  – 5a, 4b. /5latki

Posegreguj śmieci, pamiętając o właściwych kolorach kontenerów. Policz i wskaż, w których kontenerze jest najwięcej, a w którym najmniej.

 

Zabawa ruchowa do piosenki „Moja planeta”. Zatańcz, zaśpiewaj refren.  

 

https://www.youtube.com/watch?v=cZ-nwKdwPc4&feature=share&fbclid=IwAR2HpgrgU9BkRPif13HY0G4lfzH7HsdqegisAbIQ8sjW7CdKIaD_ke9k-so

 

Praca plastyczna „Jestem strażnikiem przyrody”.

Przypomnij sobie jak w przedszkolu rozmawialiśmy o ochronie zwierząt, nie tylko na naszym kontynencie, ale i zwierząt afrykańskich. Jak rozmawialiśmy o tym, że należy chronić las, bo jest domem zwierząt, źródłem tlenu, miejscem na spacer i odpoczynek. Namaluj dziś piękny czysty krajobraz. Niech ten obrazek będzie przypomnieniem, drogowskazem do właściwych zachowań ekologicznych w Waszych domach.

Podczas pracy możesz użyć kredek, farb, wycinanek z kolorowych gazet, liter z naszego klasera.

 

Świętując Światowy Dzień Ziemi wymyślcie wspólnie, co możecie zrobić dla ochrony Waszego domowego otoczenia. Może zorganizować sprzątnie wokół domu, posadzić drzewko, roślinkę? Pochwalcie się swoimi pomysłami. Powodzenia!

 

Dziś „Czytanie do poduszki” – ekologia, którą z pewnością znajdziecie w naszych książkach do oglądania i czytania;)

 

23.04. Czwartek

„Recykling”

 

Witam Was w kolejnym dniu zdobywania wiedzy o ochronie naszej planety. Dziś zastanowimy się na tym, co po właściwe segregować śmieci.

 

Na początek obejrzyj bajkę pt. Segregacja śmieci – recykling.

 

https://www.youtube.com/watch?v=-dbWWEVl0tA

 

Teraz już na pewno wiesz, co to jest recykling, i w jakim celu powinniśmy dbać o segregację śmieci.

Zobacz jak stare przedmioty, zamieniają się w nowe. Obejrzyj ilustrację.

 








 

 

Teraz zadanie dla dzielnego Smerfa. Pomyśl, z jakich zużytych rzeczy możesz zrobić wymyślona przez siebie zabawkę. Możesz wykorzystać plastikowe butelki, guzki, sznurki, kolorowe wstążki itp. Koniecznie pochwal się swoją Eko Zabawką.

 

 

Zajęcia muzyczne

Dziś zabawy muzyczne ze Śpiewającymi Brzdącami.

Zabawa muzyczno – ruchowa „Muzyczne stop”. Wykonuj zadanie zgodnie z instrukcją.

https://www.youtube.com/watch?v=dqk_IongIzI

 

Zatańcz według własnego pomysłu do piosenki „Nasza planeta”

https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I

Praca dodatkowa dla dzieci 6 letnich.

Wykonaj EkoPrzyjaciele – z naszej wyprawki. Ozdób go nawlekając kolorowe wstążki, sznurówki. Poćwicz wiązanie sznurowadeł.

 

Miłego dnia!

 

24.04. Piątek

Ekokultura

 

Przez cały tydzień zdobywaliśmy wiedzę na temat ochrony środowiska, segregacji śmieci i powtórnego ich przetworzenia czyli recyklingu. Dziś na zakończenie podsumujemy, co to znaczy żyć ekologicznie. Segregacja śmieci, dbanie o czystość otoczenia to nie wszystko. Obejrzyj film edukacyjny pt. „Ekokultura” zobacz, co jeszcze możemy zrobić dla ochrony naszej planety. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=6jIaQJIaNCs

Opisz ilustracje, pomyśl, które z tych rzeczy robisz dla ochrony środowiska.

 



























 

 

Z pewnością każdy Smerf jest już prawdziwym ekologiem. W nagrodę otrzymuje dyplom do wydrukowania, lub zapisania na komputerze oraz dydaktyczną grę interaktywną - cykl ekologia.

Miłej zabawy ;)

 

DYPLOM

LINK DO GRY

https://www.janauczycielka.com/gry-interaktywne/?fbclid=IwAR1hbFv1UbujEvYFEfd3Tjp9AeUleRwRj4uIIuS0GqmHI4Jd2YPytjLyrSU

 

 

Zajęcia ruchowe.

Jak zawsze ubierz wygodny strój do ćwiczeń. Zaproś do zabawy kogoś z Twoich domowników.

 

Link do ćwiczeń – Domowy tor przeszkód
https://www.youtube.com/watch?v=3RVfgZk-VLs

 

Karty pracy cz. 4 – temat ekologii

 

 

Dziękuję za pracowity tydzień;)