WIOSENNY BAL
30.03 Poniedziałek
„Wiosenny bal”
Przygotuj się do wiosennego balu. Wspólnie z mamą poszukaj w swojej szafie jakiś zielony strój. Następnie pięknie ubrany na zielono posłuchaj piosenki pt. „Bal na łące”.
Posłuchaj drugi raz wyklaskując rytm.
https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo
BAL NA ŁĄCE
Kiedy świeci słoneczko,
to na łące nad rzeczką
świerszcze stroją skrzypeczki
do wiosennej poleczki.
Dylu – dylu już grają,
grube bąki śpiewają,
myszki tańczą poleczkę,
sapią przy tym troszeczkę.
A trzy małe biedronki
nie chcą tańczyć tej polki
i czekają na walca,
aby tańczyć na palcach.
słowa i muzyka. T.Wójcik
Spróbuj odpowiedzieć na pytania:
- Jakie wiosenne zwierzęta i owady wystąpiły w wierszu?
- Co robiły świerszcze, myszki, bąki?
- Co urządziły sobie zwierzęta i owady na łące?
- Jak myślisz z jakiej okazji urządziły bal?
Podziel wyraz „bal” na sylaby i głoski. Policz sylaby i głoski. Powiedz jaka jest pierwsza głoska, którą słyszysz? Wymyśl kilka wyrazów na tą głoskę. Pomyśl jakie imiona zaczynają się na „B” i kto z Twoich bliskich mógłby stać się królem litery B.
Otwórz kartę pracy, odszukaj w niej literę „b” „B” wskaż małą i wielką, drukowaną i pisaną. Zastanów się do czego są podobne, co Ci przypominają. Wykonaj karty pracy.
Karta pracy – 1a, 1b. /6latki
Karta pracy – 3a, 3b. /5latki
Teraz czas na wiosenny bal w Twoim domu. Zaproś rodzeństwo i domowników do wspólnej zabawy. Możesz udekorować swój pokój, przygotować zielone wstążki, bibułę.
https://www.youtube.com/watch?v=BEu1WLjOokY
http://chomikuj.pl/raven1/dla+dzieci/Muzyka+dla+dzieci/Bocian+i+*c5*bcaby,4054307836.mp3(audio)
Na koniec zatańcz do naszej ulubionej piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=4JwmMM3PiZw
Udanej zabawy!
31.03 Wtorek
„Oznaki wiosny”
Usiądź wygodnie i obejrzyj film. Podczas oglądania spróbuj samodzielnie odczytać nazwy ptaków i kwiatów.
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
Odpowiedz na pytania:
- Jakie znasz pory roku?
- Po czym możemy rozpoznać wiosnę?
- Co robią owady, ptaki i zwierzęta wiosną ?
- Jakie ptaki wracają z ciepłych krajów?
- Na jakim drzewie rosną bazie?
- Co można zrobić z wierzbowych gałązek?
Zabawa dydaktyczna „Znam litery”. Nazwij litery, spróbuj przeczytać wyrazy – 6latki i chętne 5latki
https://www.youtube.com/watch?v=ht75xp52FQU
Karta pracy – 23a, 23b /6latki
Karta pracy – 19a /5latki
Zajęcia ruchowe
Przygotuj strój gimnastyczny. Pamiętaj o zasadzie samodzielności i utrzymania porządku podczas przygotowania do ćwiczeń, składania swoich ubrań.
Część wstępna - rozgrzewka
Wykonać ćwiczenia:
- spokojny marsz w miejscu
- ćwiczenia ramion: unoszenie i opuszczanie
- skłony tułowia w bok,
- „rysowanie kół” biodrami, rysowanie dużych kół w powietrzu ze wspięciem na palce
- podskoki z wysokim unoszeniem kolan i pracą rąk (prawy łokieć do lewego kolana, lewy łokieć do prawego kolana)
Zaśpiewaj pokazując poszczególne ruchy. /3x
Tak gimnastyka ważna sprawa,
Dla nas wszystkich to zabawa!
Ręce w górę, w przód i w bok,
skłon do przodu w górę skok!
Część główna Zumba dla dzieci.
Ćwiczenia możesz wykonać z balonikiem lub piłką.
https://www.youtube.com/watch?v=TI-Thsr9VFA
Część końcowa - relaks
Połóż się wygodnie na dywanie. Posłuchaj śpiewu wiosennych kwiatów.
https://www.youtube.com/watch?v=mimkPNKl5po
Zaproś kogoś z domowników do zabawy „Lustro”.
Pamiętaj o składaniu stroju gimnastycznego po skończonych ćwiczeniach ;)
Powodzenia!
01.04 Środa
„Klamerkowe zadania”
Edukacja matematyczna
Wspólnie z kimś dorosłym przygotuj: kolorowe klamerki do bielizny, plansze z cyframi od 1 do 6 (wydrukowane KLIKNIJ lub wykonane samodzielnie), sylwetę wiosennego liścia wyciętą i wymalowaną przez Ciebie na zielono. Sylwetę liścia możesz wydrukować lub wykonać samodzielnie.
https://www.osesek.pl/wychowanie-i-rozwoj-dziecka/kolorowanki-dla-dzieci/rosliny/lisc.html
Wykonaj po kolei wszystkie zadania. Miłej zabawy.
Zadanie 1
- W pojemniku z klamerkami panuje nieporządek. Pomyśl jak można temu zaradzić? Co można zrobić, w jaki sposób je poukładać? (dzieci układają według koloru, wielkości itp. sposób segregacji podaje dziecko).
- Podziel klamerki według koloru. Policz klamerki w każdym utworzonym zbiorze, powiedz których jest najwięcej, których najmniej.
Spróbuj dopasować kartonik z cyfrą do odpowiedniej liczby klamerek. – 6 latki
- Poukładaj klamerki w rzędach tak, aby w każdym rzędzie było po 5 klamerek. – 6 latki i chętne 5 latki.
Zadanie 2
Poukładaj plansze z cyframi w odpowiedniej kolejności. Do każdej planszy doczep tyle klamerek, ile wskazuje cyfra. Policz, sprawdź swoją pracę.
Zadanie 3
Do sylwety liścia doczep 10 klamerek – 6 latki; 7 klamerek – 5 latki. W jaki sposób można je policzyć? Pomyśl na pewno wiesz! (dziecko podaje propozycje liczenia)
- Przeliczanie liczebnikami głównymi (jeden, dwa…)
- Przeliczanie liczebnikami porządkowymi (pierwszy, drugi…)
- Przeliczanie wspak (dziesiąty, dziewiąty…)
Zadanie 4
Zagadki matematyczne. Dopinaj lub odpinaj klamerki zgodnie z treścią zagadki matematycznej.
- Beatka ma 5 piłek czerwonych i 3 piłki zielone. Ile razem piłek ma Beatka?
- Mateusz ma w domu 4 rybki, 2 chomiki i 1 psa. Ile razem zwierząt ma w domu Mateusz?
- Na gałęzi siedziało 7 kruków. Po chwili 4 kruki odleciało. Ile teraz kruków siedzi na gałęzi?
Wymyśl zagadkę dla swoich rodziców.
Po zakończonej pracy wykonaj ćwiczenia: 5 podskoków, 5 skłonów, 5 pajacyków.
Praca plastyczna
Przygotuj kartkę, farby i plastikowy widelec, jeśli masz. Spróbuj namalować kwiaty według instrukcji.
https://www.youtube.com/watch?v=SIKpm5CUJjs
Z wykonanych prac zrobimy przedszkolną wystawę.
Podczas zabawy w domu zamiast klocków wykorzystaj klamerki. Połącz je według pomysłu, z całą pewnością wyjdą piękne budowle. Miłej zabawy.
Dziś 1 kwietnia Prima Aprilis, więc wymyśl żart - psikus dla swoich bliskich.
Bajka na dobranoc PRZYGODY BOLKA I LOLKA - PRIMA APRILIS
02.04 Czwartek
„Wielkanocne palmy”
Praca techniczna zainspirowana rozmową na temat zwyczaju robienia palm.
Poproś kogoś dorosłego o przeczytanie historii palm w naszym regionie. Porozmawiajcie w domach o Waszych zwyczajach związanych z robieniem palm.
Tradycje są bardzo ważne w życiu każdego narodu. Najbardziej rozpowszechnione w naszej kulturze są tradycje związane z Bożym Narodzeniem i Świętami Wielkanocnymi. Mają one wiele cech wspólnych, gdyż podkreślają nasz narodowy charakter, naszą polską gościnność, serdeczność i głęboką pobożność.
Zwyczaje związane z obchodami Świąt Wielkanocnych rozpoczynają się od Niedzieli Palmowej. Dawniej ludzie witali Chrystusa gałązkami palmowymi, a dzisiaj my na pamiątkę tego wydarzenia idziemy do kościoła z kolorowymi palmami, zrobionymi z gałązek wierzbowych, suszonych kwiatów, bibuły i traw. Podobno palmy miały zapewnić dobre plony, zapobiec różnym chorobom. Gospodynie wkładały je za obraz i przechowywały do następnej Niedzieli Palmowej.
Wykonaj małą palmę wielkanocną na Wasz świąteczny stół. Skorzystaj z materiałów jakie znajdziesz w swoim domu lub ogrodzie. Możesz skorzystać z podpowiedzi.
Naucz się krótkiego wiersza i zaprezentuj zrobioną palmę swoim domownikom.
„Palmy Wielkanocne”
To są palmy przewspaniałe
Zrobione z wierzbowych gałązek
Z suszonych kwiatów i wstążek
Dajemy wam palmy w darze,
Bo tak stary zwyczaj każe.
Bo dawno temu wierzono, że palmy
Złe moce odgonią.
Zajęcia muzyczne
Przygotowanie do śpiewu. Wykonaj ćwiczenia:
- ćwiczenie na rozciągnięcie przepony: wciąganie powietrza i wypychanie na głoskach: s, k,
- ćwiczenia oddechowe: naśladowanie dmuchana na zziębnięte ręce, na filiżankę kawy, chłodzenie gorącej zupy
- ćwiczenia fonacyjne: naśladowanie śmiechu różnych ludzi: mężczyzna- głośne „hohohoho” kobieta- o średnim natężeniu „hahahaha” staruszka- cichutko „hehehehe” dziewczynki- piskliwy „hihihihi” chłopcy- hałaśliwy „hahahaha”
Zaśpiewaj piosenkę „Bal na łące”. Naucz się śpiewać ją samodzielnie, powtarzaj słowa.
https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo
Odpowiedz na pytanie: Co to jest gama? Z czego się składa?
Posłuchaj gamy śpiewanej przez dzieci, spróbuj zaśpiewać z nimi.
https://www.youtube.com/watch?v=IknItCPeaBk
Zagraj gamę na cymbałkach.
Miłej zabawy!
03.04 Piątek
„Oznaki wiosny”
Usiądź wygodnie i posłuchaj opowiadania.
https://www.youtube.com/watch?v=iG4QBT1ycqc
Spróbuj odpowiedzieć na pytania:
- W jakim celu dzieci wyruszyły na wycieczkę?
- Jak wiosnę wyobrażała sobie Ada?
- Jakie kwiaty zobaczyła Ada?
- Jakie oznaki wiosny dostrzegł Olek?
- Jakie ptaki widziały dzieci?
- Wymień jak najwięcej zwiastunów wiosny przedstawionych w opowiadaniu?
Zabawa dydaktyczna „Quiz wiadomości o wiośnie”. Odpowiedź na pytania, za każdą poprawną odpowiedź przyznawaj sobie po jednym punkcie np. po jednym klocku za prawidłową odpowiedź.
- Jak nazywa się kukła, którą wrzuca się do wody na znak, że przybywa wiosna?
- Kiedy zbliża się wiosna wychodzi z gawry.
- Duży ptak z długim dziobem i nogami. Można go spotkać na łąkach w pobliżu stawów i jezior:
- Co to za miesiąc, który "miesza pogodę w garze”?
- Wymień jeden kwiatek, który wyrasta z cebuli.
- Na jaki drzewie rosną bazie?
Policz zdobyte punkty. Pamiętaj o zasadach liczenia – od strony lewej do prawej!
Karta pracy – 37a, 37b /6latki
Karta pracy – 30b,31a /5latki
Zajęcia ruchowe
Przygotuj strój gimnastyczny i poduszkę. Pamiętaj o zasadzie samodzielności i utrzymania porządku podczas przygotowania do ćwiczeń, składania swoich ubrań.
Część wstępna - rozgrzewka
Wykonać ćwiczenia:
- spokojny marsz w miejscu
- ćwiczenia ramion: unoszenie i opuszczanie
- skłony tułowia w bok,
- „rysowanie kół” biodrami, rysowanie dużych kół w powietrzu ze wspięciem na palce
- podskoki z wysokim unoszeniem kolan i pracą rąk (prawy łokieć do lewego kolana, lewy łokieć do prawego kolana)
Zaśpiewaj pokazując poszczególne ruchy. /3x
Tak gimnastyka ważna sprawa,
Dla nas wszystkich to zabawa!
Ręce w górę, w przód i w bok,
skłon do przodu w górę skok!
Część główna.
Wykonuj ćwiczenia:
1. „Marsz poduszek” – Marsz z poduszką. Dzieci przekładają poduszkę na różne sposoby podczas marszu: z przodu, nad głową, nisko, wysoko.
2. „Rowerek” – Ćwiczenie mięśni brzucha. Dzieci leżą na plecach, trzymają poduszkę –
kierownicę i naśladują jazdę na rowerze.
3. „Żonglerka” – Ćwiczenia stóp. Dzieci w siadzie podpartym stopami obejmują poduszkę, próbują unieść ją tak aby nie spadła.
4. „Jazda na poduszce”- Ćwiczenie mięśni rąk. Dzieci leżą na brzuchu na poduszce na
podłodze po jednej stronie pokoju, przeciągają się na druga stronę.
5. „Uwag na poduszkę”- Ćwiczenia równoważne. Dzieci chodzą po wyznaczonej linii z poduszką umieszczona na głowie, zachowują prawidłową postawę ciała.
6. „Kotki pilnują swojej zabawki” – Ćwiczenia na czworakach- poduszki leżą na podłodze, przed każdym dzieckiem. Dzieci chodząc na czworakach obchodzą swoją poduszkę wokół raz z jednej raz z drugiej strony.
7. „Wędrująca podusia”- Ćwiczenie tułowia. Dzieci robią skłony naprzemiennie dotykając poduszką raz do jednej stopy, raz do drugiej.
8. „Przeskocz poduszkę”- Ćwiczenia skoczne. Dzieci przeskakują obunóż poduszkę w przód i w tył.
Część końcowa - relaks
Połóż się wygonie na swojej poduszce i posłuchaj śpiewu ptaków.
https://www.youtube.com/watch?v=mimkPNKl5po
Podczas zabawy popołudniowej wykorzystaj zabawę z wyprawki:
Wyprawka – Memory karta 49,50 /6latki
Wyprawka – Domino karta 43/5latki