Kontakt
Przedszkole Publiczne w Turzy

WITAJ WIOSNO

„Witaj wiosno” – zadania domowe dla dzieci z grupy starszej Smerfy

Przedszkole Publiczne w Turzy

23-27.03.2020

 

24.03 Wtorek

„Wiosenne kwiaty”

Poproś kogoś dorosłego o przeczytanie wiersza „Pierwiosnek” Władysława Broniewskiego. Możesz nauczyć się wiersza na pamięć.

Spróbuj odpowiedzieć na pytania:

  • Jaki wiosenny kwiatek wystąpił w wierszu?
  • Jakie ptaki wystąpiły w wierszu?
  • Jaką nową porę roku zaczynamy?

Zabawa dydaktyczna „Wiosenne kwiaty w wazonie”. Poproś kogoś dorosłego, żeby pokazał Ci wazon w Waszym domu. Wspólnie porozmawiajcie do czego służy,  z czego jest wykonany. Podziel wyraz „wazon” na sylaby i głoski. Powiedz jaka jest pierwsza głoska, którą słyszysz? Wymyśl kilka wyrazów na tą głoskę. Pomyśl jakie imiona zaczynają się na „W” i kto z Twoich bliskich mógłby stać się królem litery W.

Otwórz kartę pracy, odszukaj w niej literę „w” „W” wskaż małą i wielką, drukowaną i pisaną przecież na pewno to wiesz. Wykonaj karty pracy.

 

Zabawa muzyczna do piosnek "Znów przyszła Wiosna" sł.Monika Kluza muz. Mateusz Kluza. Zatańcz według własnego pomysłu.

https://www.youtube.com/watch?v=iN6YfhyeZhs

Po skończonej pracy zbuduj swój wazon z klocków. Powodzenia!

Karta pracy – 22a, 22b. /6latki

Karta pracy – 17a, 17b. /5latki

 

„Pierwiosnek”

Jeszcze w polu tyle śniegu,

Jeszcze strumyk lodem ścięty,

A pierwiosnek już na brzegu

Wyrósł śliczny, uśmiechnięty:

 

Witaj, witaj, kwiatku biały,

Główkę jasną zwróć do słonka,

Już bociany przyleciały,

W niebie słychać śpiew skowronka.

 

Stare wierzby nachyliły

Miękkie bazie ponad kwiatkiem:

Gdzie jest wiosna? Powiedz, miły,

Czyś nie widział jej przypadkiem?

Lecz on, widać, milczeć wolał.

 

O czym myślał -któż to zgadnie?

Spojrzał w niebo, spojrzał w polu

Szepnął cicho: -Jak tu ładnie…

 

                           Władysław Broniewski

 

 

25.03 Środa

„Marcowa pogoda”

Poproś kogoś dorosłego o przeczytanie wiersza „Pan Marzec” W. Chotomskiej. Poszukaj odpowiedzi na pytania:

  • Co zamiast produktów spożywczych dawał do zupy kucharz Pan Marzec?
  • Co to znaczy, że w kuchni pana marca był „groch z kapustą”?
  • Co znaczy przysłowie „W marcu jak w garncu?”
  • Nazwij znane Ci zjawiska atmosferyczne.

Zabawa dydaktyczna „Prawda/fałsz na temat marca”.

Pogoda w marcu bywa kapryśna.

W marcu czasem z chmur pada deszcz a czasem śnieg.

Niedźwiedzie przygotowują się do snu.

Coraz cieplej będziemy się ubierać.

Wicher to bardzo mocny wiatr.

Ptaki odlatują do ciepłych krajów.

Praca plastyczna – zilustruj treść przysłowia „W marcu jak w garncu”. Zrobioną pracę plastyczną przynieś do przedszkola.
 

"PAN MARZEC" 

Pan Marzec jest kucharzem,
ma własną restaurację,
wydaje w niej śniadania,
obiady i kolacje.

Niestety, w jego kuchni
jest taki groch z kapustą,
że nie wiem, czyby inny
normalny kucharz zniósł to.

W torebce nie ma kaszy,
lecz są w niej śnieżne krupy.
Pan Marzec chwyta torbę
i krupy – buch do zupy.

Posolić chciałby obiad,
lecz soli ani śladu,
więc chwyta bez namysłu
garść gradu do obiadu.

Gdy goście krzywią nosy,
pan Marzec rzewnie płacze
i robi dla odmiany cieniutki kapuśniaczek.

I, choć go nikt nie prosi,
na deser dla ochłody
podaje wszystkim naraz
a u t e n t y c z n e  lody…

 

 

26.03 Czwartek

Zagadki matematyczne dla Smerfa

Przygotuj 10 swoich ulubionych klocków. Poproś kogoś dorosłego, żeby czytali Ci treść zagadki matematycznej. Rozwiąż ją dodając lub odejmując klocki.

  • Na łące pojawiły się pierwsze wiosenne kwiaty. Pierwszy wyrósł 1 przebiśnieg, obok niego pojawiło się 5 krokusów. Ile kwiatów było na łące?
  • W ogrodzie Hania posadziła 2 białe stokrotki i 8 różowych. Ile kwiatów
  • posadziła Hania?
  • Na polanie rosło 10 krokusów. Wieczorem zwiędło 7 krokusów. Ile krokusów

zostało na polanie?

Wymyśl teraz zagadkę dla twoich rodziców.

Karta pracy - 29a, /6latki

Karta pracy – 18a, 18b /5latki

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

1. „Skaczące żabki”. Dzieci stają na wyznaczonej linii i na sygnał skaczą do wyznaczonego miejsca, naśladując

żabki.

2. „Zające na łące”. Dzieci robią przysiad, opierają ręce na podłodze i skaczą jak zające do

wyznaczonego miejsca.

3. „Celowanie” – ćwiczenie celności. Rzucanie piłki do określonego celu.

4. Kaczuchy. Nagranie piosenki Kaczuchy, dzieci tańczą naśladując kaczuszki.

5. Zabawa relaksacyjna „Miny” – robienie, naśladowanie miny wspólnie z opiekunem.

 

 

27.03 Piątek

„Powroty ptaków”

Poproś kogoś dorosłego o przeczytanie opowiadania „Pierwsze śniadanie w gnieździe bocianim” M.Kownacka

Odpowiedź na pytania:

  • Jakie ptaki wystąpiły w opowiadaniu?
  • Jak wygląda życie bociana? Jak się żywią?
  • Czy wiesz jakie ptaki powracają do Polski na wiosnę?

Poproś kogoś dorosłego o odszukanie ilustracji bociana w książce lub internecie. Wspólnie poszukajcie ciekawostek na temat jego życia. Wymieńcie cechy ptaków, ich budowę: dziób, skrzydła, nogi zakończone pazurami, ciało pokryte piórami.

Praca techniczna – zrób bociana według wzoru. Wyprawka karta 43 /6latki

Pokoloruj bociana – 5 latki 
http://www.sylwester.nazwa.pl/kolorowanki/drukuj-ptaki2.html

Zabawa muzyczna Monika Kluza Mini warsztat muzyczny " Wiosna urodziły się Motyle". Nauczć się ilustrować treść piosenki.   https://www.youtube.com/watch?v=eXTBJkvsWsk

 

Pierwsze śniadanie w gnieździe bocianim” M.Kownacka

Dzieci jadły na śniadanie mannę albo kluseczki na mleku i chleb z marmoladą. Serwetki chroniły ubranie przed brzydkimi plamami -ale różnie się zdarza. Serwetka się przekręciła Jurkowi łyżka się przechyliła i manna - kap...kap... na sweterek... Sabinie manna na sukienkę całym potokiem popłynęła...Tak było w jadalni u dzieci. A na stodole bociany miały gniazdo. Tam dopiero był ład i porządek! Stare bociany co rano leciały na łąki, na bagna, na pola i polowały na pasikoniki, chrząszcze, a czasami udało im się schwytać mysz, żabę, a nawet kreta...Bocian nie zjadał wcale tych smakołyków, tylko wszystko odkładał do swojego „wola” pod szyją jak do torby. A dlaczego? -bo w gnieździe czekały już na śniadanie bocianięta... Kiedy wole bociana było pełne -wtedy chwytał on jeszcze do dzioba pęk suchej trawy i z całym tym bagażem leciał do gniazda. Cztery głodne bocianki ze spuszczonymi dziobami ustawiały się na czarnych nogach w kółeczko i piszczały, poruszając skrzydłami. Tak one proszą o śniadanie. Kiedy nadleciała mama albo tata, bocianki zaczynały klekotać na powitanie... A stary bocian najpierw pięknie, równiutko rozesłał przyniesiony pęczek siana i na ten świeży obrusik -wyłożył pożywienie. Bocianków nie trzeba karmić. Same od razu ślicznie potrafią jeść na tym obrusie z siana -czysto, zdrowo. I nigdy niczego nie zaplamią.